MALM226 Компетентностeн подход и иновации в образованието
Анотация:
Курсът цели да осигури необходимата база от познания в областта на теорията на образованието
и в частност в чуждоезиковото обучение, необходими за развиване на професионалната
компетентност на студентите, подготвящи се за учители по чужд език. В процеса на обучение се
използват разнообразни лекционни форми, които изискват активност от страна на студентите –
участие в дискусии, проектна работа, работа по групи за решаване на практически казуси и т.н.
Сред целите на курса са:
- запознаване на студентите с предизвикателствата пред образованието на 21. век, изискващо
преминаване от обучение към учене, от знания към умения, от предметно-ориентирани към
компетентностно-ориентирани подходи;
- представяне на основните аспекти на компетентностния подход в образованието и неговата
проекция в теориите и концепциите за езикоусвояването и подготовката на педагогическите
специалисти (в европейски и в национален план);
- развиване на практически умения за прилагане на компетентностно-ориентирания подход в
езиковото обучение с цел повишаване качеството на учебните постижения.
Преподавател(и):
преп. Десислава Дуриданова
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават/владеят:
- предизвикателствата пред образованието на 21. век, изискващо преминаване от обучение към учене, от знания към умения, от предметно-ориентирани към компетентностно-ориентирани подходи,
- ключовите компетентности, които съвременната личност трябва да овладее, за се впише адекватно в съвременното общество;
- основните теоретични аспекти на компетентностния подход в образованието и неговата проекция в теориите и концепциите за езикоусвояването и подготовката на педагогическите специалисти (в европейски и в национален план).
2) могат:
- да изследват образователните процеси и да описват и анализират резултатите от приложението на компетентностно-ориентираните подходи в учебния процес;
- да прилагат компетентностен подход в процеса на езиковото обучение с цел развиване на чуждоезиковата комуникативна компетентност на обучаваните;
- да търсят и експериментират със съвременните стратегии и иновативни похвати и методи за езиково обучение в своята преподавателска практика;
- да контролират и управляват успешно своето собствено израстване като педагози, да усъвършенстват собствената си професионална компетентност.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- по чуждия език на равнище С1 (или по-високо) по Европейската езикова рамка.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение. Същност и основни характеристики на компетентностите. Специфика на ключовите компетентности на 21 век.
- Основни теоретични аспекти на компетентностния подход в образованието. Кратка характеристика на етапите в развитието на подхода.
- Съвременната европейска образователна политика: Лисабонската стратегия (2000), стратегията „Европа 2020” за създаване на интелигентното общество на знанието и др. Развиване на умения за учене (насърчаване на автономността на обучавания и ученето през целия живот) и житейски умения.
- Компетентностен подход в теориите и концепциите за езикоусвояването.
- Компоненти на комуникативната компетентност на чуждия език – Европейска езикова рамка (2001 г. и 2018 г.) и езиково портфолио
- [продължение] Компоненти на комуникативната компетентност на чуждия език – Европейска езикова рамка (2001 г. и 2018 г.) - интегриране на знанията за културата на носителите на езика и развиване на междукултурна комуникативна компетентност; - насърчаване на плурилингвистичната компетентност и дидактика на многоезичието; - използване на съвременните ИКТ в езиковото обучение; - развиване на стратегийна компетентност (когнитивни и метакогнитивни стратегии) и умения за учене на език; - оценка и самооценка на езиковата компетентност..
- Проекция на компетентностния подход в нормативните документи в българската образователна система (учебен план, държавни образователни стандарти, учебни програми и т.н.)
- Проекция на компетентностния подход при оценка на учебните постижения (знания, умения и нагласи) и изпитни програми.
- Проекция на компетентностния подход в учебните комплекти по чужд език.
- Съвременни направления в педагогиката и иновации в образованието (диференциран подход в обучението; приобщаващо образование, кооперативен подход в обучението, дейностно-ориентирано интерактивно обучение, обучение базирано на опита, развиване на житейски умения и уменията на 21 век, професионално образование и предметно-езиково интегрирано обучение, невродидактика, ролята на емоционалната интелигентност в обучението, обучение базирано на множеството интелигентности, евристичен подход в образованието и др.).
- Съвременни направления в педагогиката и иновации в образованието (диференциран подход в обучението; приобщаващо образование, кооперативен подход в обучението, дейностно-ориентирано интерактивно обучение, обучение базирано на опита, развиване на житейски умения и уменията на 21 век, професионално образование и предметно-езиково интегрирано обучение, невродидактика, ролята на емоционалната интелигентност в обучението, обучение базирано на множеството интелигентности, евристичен подход в образованието и др.).
- Съвременни направления в педагогиката и иновации в образованието (диференциран подход в обучението; приобщаващо образование, кооперативен подход в обучението, дейностно-ориентирано интерактивно обучение, обучение базирано на опита, развиване на житейски умения и уменията на 21 век, професионално образование и предметно-езиково интегрирано обучение, невродидактика, ролята на емоционалната интелигентност в обучението, обучение базирано на множеството интелигентности, евристичен подход в образованието и др.).
- Проекция на компетентностния подход при формирането на професионалната компетентност и оценяването на педагогическа квалификация на учителите по чужд език.
- Европейски стандарти при подготовката на учителите по чужд език. Педагогическо портфолио и професионално развиване в процеса на работа.
- Представяне на реферати и обсъждане на съдържанието им с останалите колеги в курса.
Литература по темите:
Основна
Андреев, Марин. Процесът на обучението – дидактика. София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1996.
Андреев, Марин. Интегративни тенденции в обучението. София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1986.
Атанасов, Жечо. История на педагогиката и българското образование. София, Веда словена-ЖГ, 1996
Бижков, Георги. Реформаторска педагогика: история и съвременност. София: УИ, 2001.
Бижков, Георги и Попов, Н. Сравнителна педагогика, София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1994
Вацов, Светлозар (2015). Предизвикателствата на компетентностния подход
Гюрова, Вяра, Божилова, В., Вълканова, В. и Дерменджиева, Г. Интерактивността в учебния процес или за рибаря, рибката и риболова. София: Агенция Европрес, 2006
Димитрова-Гюзелева, Светлана. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София: Издателство на НБУ и “Селекта”, 2007
Димитрова, Светлана и Ташевска, Светлана. Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ, 2004.
Карагеоргиева, Анета. Увод в съвременната теория на познанието. изд. „Проектория“, 2013
Петров, Петър. Дидактика. София: Изд. „ВЕДА СЛОВЕНА” – ЖГ, 2004.
Попов, Любомир. Обектът на педагогиката. Обща педагогика. Част I. София. Даниела Убенова, 2006.
Попов, Любомир. Отражения на педагогическата реалност. Обща педагогика. Част II. София. Даниела Убенова, 2006.
Стефанова, Павлина. Методика на чуждоезиковото обучение. София: Парадигма, 1999.
Чавдарова, Албена. История на педагогиката. Велико Търново, Абагар, 1996.
Чавдарова-Костова, Сийка, Делибалтова, Вася и Господинов, Бончо. Педагогика. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 2018;
Чакъров, Найден. История на образованието и педагогическата мисъл в България. Т.1 и 2. София: Държавно издателство „Просвета”, 1982
Чакъров, Найден. Христоматия по история на образованието и педагогическата мисъл в България. София: Държавно издателство „Наука и изкуство”, 1963
Шопов, Тодор. Педагогика на езика. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2013
Допълнителна
Нормативни документи за българското образование, https://www.mon.bg и https://www.mon.bg/bg/100770
Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа
Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001 [има също версии на немски и френски език]
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors, Council of Europe, 2018/2020
Newby, D. et al.(2007) European Portfolio for Student Teachers of Languages: а reflection tool for language teacher education, Graz: Council of Europe [има също версии на немски и френски език]
Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006