MALM030 Психология на развитието
Анотация:
Курсът е посветен на човешкото развитие - физическо, психично и социално в перспективата на жизнения цикъл. Проследява се развитието от момента на зачатието, през пренаталното развитие, развитието по време на детството, пубертета и юношеството и отделните етапи на зрелостта до смъртта и умирането.
Специално внимание се обръща на парадигмите, които предлагат цялостен поглед върху развитието като поредица от житейски задачи и предизвикателства, с които човек трябва да се справи в различни етапи от живота си.
Преподавател(и):
гл. ас. Надя Колчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните етапи от развитието през целия жизнен цикъл
• Основните промени в развитието през целия жизнен цикъл през призмата на отделните области на развитието (физически, когнитивни, езикови, емоционални и социални)
• Основни теории и конструкти в областта на развитието през целия жизнен цикъл
2) могат:
• Да се ориентират в ключовите промени, настъпващи в различните етапи от развитието през целия жизнен цикъл
• Да анализират индивидуалната ситуация на деца, юноши и възрастни през призмата на познанията си за ключовите промени по отношение на физическо, когнитивно, езиков, емоционално и социално развитие
• Да се ориентират за развитие с дефицити или нарушения в развитието при деца и юноши като имат за основа развитието в норма
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Развитие на човека – перспективи и процеси
- Концептуални модели и теории за развитието през целия жизнен цикъл
- Биоекологичен модел на развитието
- Периодизация на развитието
- Пренатално (вътреутробно) развитие
- Раждане. Развитие на новороденото
- Развитие и задачи на развитието в младенческа възраст
- Развитие и задачи на развитието в ранна детска възраст
- Развитие и задачи на развитието в предучилищна възраст
- Развитие и задачи на развитието в ранна и средна училищна възраст
- Развитие и задачи на развитието в пубертета и ранното юношество
- Развитие и задачи на развитието в ранната зрялост
- Развитие и задачи на развитието в средна зряла възраст
- Развитие и задачи на развитието в късна зряла възраст
- Развитие и задачи на развитието през старостта. Смърт и умиранe
Литература по темите:
1. Бърк, Л., Изследване на развитието през жизнения цикъл, София: Дилок, 2012
2. Александрова, Н., Старите хора: Личностно-психологически особенности, София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2001
3. Крайг, Г., Бокум, Д., Психология развития. 9-е международное издание, М., Питер, 2005
4. Стаматов, Р. Детска психология, Пловдив, Хермес, 2000
5. Шулц, Д. Психология на растежа. Модели на здравата личност, С., Наука и изкуство, 2004
6. Papalia D.E. et al., (2002). Adult development and aging, Boston: McGraw-Hill
7. Psychology in human and social development: lessons from diverse cultures. (2002). еd. by J.W.Berry, R.C.Mishra, R.C.Tripathi, New Delhi: Sage Publ.
8. Santrock, J.W., (1997). Life-span development. Madison: Brown and Benchmark Publishers, 6th ed.
9. Santrock, J., B.Peden, A.Keniston, (1997). Life-span development: student study guide, Madison: Brown and Benchmark, 6th ed.
10. Santrock, J., (1997). Children, Boston: McGraw-Hill Companies, 5th ed.
11. Santrock, J., (1996). Adolescence: an introduction, Madison: Brown and Benchmark, 6th ed.
12. Santrock, J., (1997). Life-Span development: Study Tapes: Tape 1., Brown and Benchmark Publishers
13. Santrock, J., (1997). Life-Span Development: Study Tapes: Tape 2., Brown and Benchmark Publishers
14. Santrock, J., (1997). Life-Span development: Study Tapes: Tape 3., Brown and Benchmark Publishers
15. Sugerman, L., (1996). Life-span development: concepts, theories and interventions London: Routledge
Средства за оценяване:
Тест
Писмени задачи