EDMM005 Разработване и управление на национални образователни проекти
Анотация:
Обучението е насочено към:
научно осмисляне на проектната дейност и новите изисквания в Общата европейска рамка;
запознаване с различни модели за разработване, оценяване и финансиране на национални проекти в сферата на образованието;
предоставяне на конкретна информация и практически ориентирани знания за управление на образователни проекти по програми в Р България, финансирани от ЕС и националния бюджет;
формиране на умения за управление на проектния цикъл на образователни проекти (нормативна рамка, органи и структура за управление и др.).
Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
Милена Драгова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Органите и структурите за управление на програмите за финансиране на образователни проекти.
• Новите изисквания на оперативната програма и националния бюджет в сферата на образованието.
• Правилата за верификация на средствата и новостите в системата за управление и контрол на проекти в сферата на образованието.
• Основните характеристики, функционалности и новости на системата ИСУН.
2) могат:
• Да разработват планове за проектно финансиране на образователна институция.
• Да правят анализ, попълване и предварителна оценка на проектна документация.
• Да изработват и управляват проекти, финансирани от ЕС и националния бюджет.
• Да надградят професионалната си квалификация с умения, които повишават тяхната конкурентоспособност на пазара на труда на специалисти в образователната сфера и др.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• да имат общи познания за историята и структурата на ЕС;
• владеенето на английски език е желателно.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въвеждане в темата на курса; представяне на програмата, целите, подходите и методите на работа. Рефлексия на познанията и опита на участниците в сферата. Скрининг на очакванията, приоритизиране на личните цели и разработване на индивидуални обучителни планове.
- Обзор и преглед на постигнати резултати от реализирани проекти в сферата на образованието в Р България. Индикатори, усвоени средства, добри практики и научени уроци от изпълнението на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 и Националните програми за развитие на образованието.
- Обзор и преглед на постигнати резултати от реализирани проекти в сферата на образованието в Р България - упражнение
- Обща европейска рамка. Програма «Образование» 2021-2027 – приоритети, цели, дейности, бенефициенти, целеви групи, бюджет. Актуални процедури. Идентифициране на приоритетни проектни области.
- Преглед и анализ на финансирани образователни проекти в ИСУН.
- Изграждане на „банка на проектни идеи“.
- Актуални национални програми за финансиране на образователни проекти – цели, допустими дейности, бюджети. Програми на НПО, финансиращи проекти в сферата на образованието.
- Разработване на проектно предложение за безвъзмездна финансова помощ (БФП) – от къде да започнем, пакет с документи за кандидатстване, сформиране на екип, стъпки в попълването на попълване на формуляр за кандидатстване.
- Разработване на проектно предложение за безвъзмездна финансова помощ - упражнение
- Разработване на формуляр за кандидатстване в ИСУН – цели, дейности, целеви групи, хоризонтални политики, иновативност на проект, индикатори, принос на проекта за образователни политики.
- Разработване на формуляр за кандидатстване в ИСУН – упражнение
- Разработване на проектен бюджет – видове пера и допустими разходи, финансова обосновка, придружителна документация.
- Общи и специфични индикатори в проектно предложение. Обосновка за избор на целеви групи. Избор на членове за екип по проекта. План за избор на изпълнители.
- Практическо упражнение за разработване на работна идея за проектно предложение в сферата на образованието.
- Оценка на проектни предложения – гледната точка на оценителите. Най-често срещани грешки при разработване и подаване на проектни предложения (ПП). Добри практики за избягване на грешки при подаване на ПП.
- Управление на проекти в сферата на образованието – сключване на договор за БФП, разпределение на екипни отговорности, план за действие, процедури за избор на изпълнители по ЗОП/ПМС.
- Процедури и изискуеми документи за отчитане на проект – видове искания за плащане, отчитане на проектни дейности и индикатори.
- Разработване, оценка и управление на проекти в ИСУН.
- Успешни подходи и добри практики за сформиране на проектни партньорства.
Литература по темите:
• Маринова, Надя. Управление на проекти. Инструмент за постигане на устойчиво развитие. НБУ. 2012
• Андронов, Евангелии. Александрова, Матилда. Управление на проекти. УИ «Стопанство» 2006
• Матеева, Мария. Разработване и управление на проекти и програми на Европейския съюз. Евроконсулт 06. 2007
• Тоцева, Янка. Кожухарова, Пенка. Разработване и управление на образователни проекти. Сиела. 2008
• Програма «Образование» 2021-2027.
• Допълнителен документ към програма „Образование“ 2021-2027 г. във връзка с коментари на ЕК от неформални консултации със службите по програмата, получени на 28.01.2022 г. и 25.03.2022 г.
• Доклад на Световната банка. България: Пътна карта на политиките за учители. Препоръки и концепции за пилотни програми въз основа на най-добрите практики в ЕС. 2021 file:///C:/OLD_D/My%20Documents/BG-19BG04_Roadmap_301121.pdf
• Национални програми. МОН. https://www.mon.bg/bg/13
• Програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“. https://www.mig.government.bg/programa-nauchni-izsledvaniya-inovaczii-i-digitalizacziya-za-inteligentna-transformacziya/