EDMM101 Образователен мениджмънт
Анотация:
Курсът „Образователен мениджмънт“ цели да формира у студентите знания за спецификата на образователния мениджмънт и неговите обекти. Студентите ще изградят представа за училищния образователен мениджмънт като разновидност на образователния мениджмънт и неговото функциониране на различни равнища: национално, регионално, общинско, институционално. У студентите ще се формират умения за управление на вътрешната училищна среда; управление на процеса на училищното обучение; управление на допълнителните образователни услуги и управление на взаимоотношенията с външната на училището среда.
Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
Милена Драгова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
• Знаят:
• Познават същността на образователния мениджмънт;
Познават различните аспекти на образователния мениджмънт - на образователната система, на образователните институции, на образователните услуги;
• Познават подходи в управлението и организацията на учебния процес.
• Могат:
• Да управляват вътрешната училищна среда;
• Да управляват процеса на училищното обучение;
• Да управляват допълнителните образователни услуги;
• Да управляват взаимоотношенията с външната на училището среда;
• Да оценяват ефективността на учебния процес.
Предварителни изисквания:
Студентите имат базови компетенции в областта на образователни политики, лидерство и управление, правно – нормативна уредба на училищната система и др.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Образователен мениджмънт – същност, обект, изследователски подходи
- Мениджмънт на образователната система
- Мениджмънт на образователните институции
- Мениджмънт на образователните услуги
- Същност и структура на училищния образователен мениджмънт
- Мениджмънтът - в контекста на решения на национално равнище
- Мениджмънтът - в контекста на решения на регионално равнище
- Мениджмънтът - в контекста на решения на общинско равнище
- Мениджмънтът - в контекста на решения на институционално равнище
- Учителят като мениджър на учебния процес
- Родителите и управлението на учебния процес
- Управление на училището като организация (управление на вътрешната училищна среда)
- Управление на процеса на училищното обучение
- Управление на допълнителните образователни услуги
- Управление на взаимоотношенията с външната на училището среда
Литература по темите:
1. Балкански, П. (2007). Педагогиката и образователният мениджмънт – общото и особеното. В: Педагогическото образование в България. Състояние и тенденции. Благоевград, УИ „Н. Рилски”)
2. Балкански, П. (2001). Училищен мениджмънт. Книга първа. Теория, С.
3. Балкански, П. (2001a) Училищен мениджмънт. Книга втора. Практика, С.
4. Георгиева, В., Св. Николаева (2001). Образователен мениджмънт. Организация и управление на образователни дейности, институции и проекти. С, Аскони-издат.
5. Гюрова, В. (2013). Образователен мениджмънт. Габрово. Екс-прес.
6. Гюрова, В.(2013а). Образователната система на България – структура, управление и тенденции на промяна.В: Първанова, Й. и др. Управление на съвременното училище. Предизвикателства и перспективи. Габрово, Екс-прес,
7. Гюрова, В. Училищният мениджмънт като вид образователен мениджмънт (2015) – Педагогически форум, бр. 3, с.15-33, Тракийски университет, Стара Загора
8. Гюрова, В., В. Делибалтова (2013). Мениджмънт на процеса на обучение., Габрово. Екс-прес
9. Гюрова, В., В. Георгиева, В. Божилова, Б. Кривирадева (2009). Въпроси на образователния мениджмънт. Габрово, Екс-прес.
10. Дракър, П. (2001). Практика на мениджмънта. Прев. от ам. англ., С., Изд. „Класика и стил” ООД.
11. Радев, П. (2008) Основи на вътрешния училищен мениджмънт. Пловдив, УИ „П. Хилендарски”
12. Тоцева, Я. (2015) Управление на комуникациите в образованието, Фабер, В.Търново
13. Цоков, Г. (2011) Управлението на училищната организация в информационното общество. Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, Пловдив
14. Sergiovanni, T. J. and Green R.L.(2014) The Principalship: A Reflective Practice Perspective, (7th Edition)
15. Wayne K. Hoy (2012) Educational Administration: Theory, Research, and Practice
16. Everard, K.B. and G. Morris. (1996). Effective School Management. 3rd ed. London.
Уеб-сайтове
17. Министерство на образованието и науката: http:// https://www.mon.bg/bg/7
18. International Network on Education in Europe (EURYDICE): http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php
19. International Bureau of education (IBE): http://www.ibe.unesco.org