MSRM102 Агромаркетинг
Анотация:
В дисциплината се набляга на специфичните теоретико - практически измерения на маркетинговото управление в земедеските организации, като се цели повишаване на професионализма и маркетинговата подготовка на студентите и, едновременно с това, детайлизиране на техните знания и умения в областта на прилагането на маркетингови инструменти, специфични за агробизнеса .Курсът осигурява знания и умения относно пазарното поведение на икономическите субекти, отнасящи се до бизнес решения, касаещи избора и прилагането на маркетинг микса в аграрния сектор; принципите и основните концепции; маркетинговите техники и анализи; сегментирането и позиционирането на пазарите; потребителското поведение; моделите на покупки и потребителска удовлетвотеност; маркетинг планиране; организацията и приложението на маркетинга в аграрния бизнес.
Преподавател(и):
гл. ас. Красимир Костенаров д-р
проф. Димитър Николов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
знаят:
• специфичните характеристики и проявления на маркетинга в аграрните организации
• специфичните подходи, методи и форми в маркетинга на земеделското стопанство
• комуникациите, рекламата, необходими за успешното развитие на селскостопанското производство;
• пазарните канали и връзки; модели на конкурентни сили в агробизнеса
• проблемите на локализацията, вертикалната интеграция и участието в Европейския съюз;
• спецификите в управление на отношенията с клиенти на земеделските стопанства
• производствените и икономически връзки в земеделското производство;
• създаването и функционирането на земеделските производствени структури;
• особеностите на проучването на настоящите и потенциални потребности и разработването на адекватни на пазарната ситуация маркетингови стратегии и налагането на новите продукти на пазара като важна управленска задача
• планирането, прогнозирането, иновирането в аграрния бизнес;
• качествата и стандартите на земеделските стоки;
• проблемите на аграрната екология и биологичното земеделие.
могат:
•
• да направят маркетингови проучвания;
• разработване на маркетингови стратегии и налагането на новите продукти на пазара, като важна управленска задача;
Предварителни изисквания:
Необходимо е студентите да са изучавали следните дисциплини: „Статистика”, „Основи на макроикономиката”, „Основи на макроикономиката”, „Бизнес планиране ”, „Бизнес планиране ”.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност на агромаркетинга. Видове агромаркетинг. Пазар и пазарни механизми в земеделието.
- Агромаркетинг на отраслово равнище. Особености на националния агромаркетинг.
- Особености на търсене на земеделските продукти. Търсене на земеделски и хранителни стоки и влиянието на доходите на потребителите.
- Маркетингови решения. Маркетингова производителност и ефективност в агробизнеса.
- Маркетингов мениджмънт. Стратегическият агромаркетинг на равнище бизнес организация. Маркетингово планиране, организиране и контрол. Инструментариум на маркетинговото управление
- Модел на маркетингов план в земеделските организации.
- Продоволствена верига. Пазрни канали за реализация на земеделската продукция
- Маркетингови системи за реализация на произведената продукция от земеделските организации.Специфика на отделните отрасли и подотрасли в земеделието и хранителните вериги.
- Агромаркетинг при излизане на международни пазари на земеделските стопанства. Международна аграрна политика - изисквания и ограничения. Логистика в агробизнеса.
- Агромаркетинг при излизане на международни пазари на земеделските стопанства. Международна аграрна политика - изисквания и ограничения. Логистика в агробизнеса.
Литература по темите:
1. Ангелов, А. Ръководство за разработване на маркетингов план и план продажби в малкия бизнес, Стопанство, София 1997
2. Тодоров, К., Ръководство по Маркетинг за стартиране на собствен бизнес
3. Джей, Р., Хитрините в бизнеса за клиентите, Фокус, София, 2001
4. Котлър, Ф., Котлър за маркетинга – как да създаваме, печелим и управляваме пазарите, Класика стил, София, 2001 г.
5. Трендафилов, Р. Агромаркетинг , Болид, София , 2001
6. Бъчварова, С., М. Джорева, Й. Христозова, Л. Мишева, Ж. Байчев, В.одоров, З. Златев, С. Стоев, А. Сеньов, Концепция за организация и управление на надфирмения аграрен маркетинг, МЗХ, ССА, София, 2008
7. Владимирова, К. и др. Сратегическо управление и стратегическо планиране, Стопанство, София, 2005
8. Любенов Л., Агромаркетинг, учебник, Русе, 2000
9. Нанева, А., Л. Любенов, Г. Тасев, Икономика и маркетинг на земеделието – учебник, Русе, 2004
10. Cohen, W. The Marketing plan, Macmillan Publ. Co., 1995
11. Kotler, Ph. Marketing Management 14-th ed., Prentice-Hall International, 2009
12. Менчева Л., Г. Вълчев, И. Стойчев, Л. Любенов, Маркетингови проучвания – теория и практика, учебник, Русе, 2000
Допълнителна литература
1. Найденов, Н., Л. Любенов Маркетингово проучване на желаната специализация и размери на частен земеделски бизнес, за необходимата техника и услуги в земеделието // Bulgarian Journal of Agricultural Science [ English ], 1999.
2. Любенов, Л. Особености и значение на услугите в земеделския отрасъл // Механизация на земеделието, кн. N 4, 2000.
3. Harker, M.J. ‘Relationship Marketing Defined? An Examination of Current RelationshipMarketing Definitions’,Marketing Intelligence and Planning,1999
4. Kotler, P., Keller, K.L., Brady, M., Goodman, M. and Hansen, T. (2009) Marketing Management, Harlow, UK: Pearson Education Limited.2009
5. Harwood, T., Garry, T. and Broderick, A. Relationship Marketing: Perspectives,Dimensions and Contexts, Maidenhead, UK: McGraw-Hill., 2008
6. Barnes, J. G., Secrets of Customer Relationship Management, McGraw-Hill, New York, 2000.