ALHM128 Круизна индустрия

Анотация:

В курса се разглеждат характеристиките и особеностите на крузиния туризъм, круизните кораби и круизните компании. Специално място заема развитието на круизната индустрия, оперативното управление на круизните кораби и принципите на обслужване по време на круизни пътувания. С отделни теми се поставя акцент върху луксозните и речните круизи, а също така и върху яхтения туризъм. Подробно се разглежда организацията на туристическите дейности на кораба и управлението на основните и допълнителни услуги.

Експерт от бизнеса по курса - Марина Бакларова, консултант в круизната индустрия.

прочети още
Управление на луксозното хотелиерство

Преподавател(и):

 Марина Бакларова  
доц. Ирена Емилова  д-р
гл. ас. Маргарита Мишева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Студентите да имат знания и/или умения: в областта на мениджмънта.
Предварителни изисквания:
Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• същностните характеристики на круизния туризъм, неговите видове и фоми, както и развитието му във времето;

• круизните компани и дестинациите за круизен туризъм;

• организационно-управленската структура на крузните туристически пътувания.

2) могат да:

• управляват основните и допълнителни услуги, предлагани по време на круизно пътуване;

• организират туристическите дейности на корабите;

• прилагат прнципите на висококатегорийно облсужване на борда.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Същностна характеристика на круизния туризъм. Особености на круизите като туристически продукт.
  2. Исторически преглед на круизните пътувания. Състояние и развитие на круизната индустрия. Тенденции в търсенето и предлагането на круизен туризъм.
  3. Развитие на световния круизен флот. Круизни класи, категории, кораби. Видове и форми на круизния туризъм. Тематични круизи.
  4. Круизни компании и дестинации за круизен туризъм.
  5. Речни круизи – характеристика и управление. Системен подход в оценката на качеството на речния круизен продукт.
  6. Анализ на круизния пазар. Луксозни круизи.
  7. Яхтинг туризъм – потребителски профил, търсене и предлагане.
  8. Организационно-управленска структура на круизните кораби.
  9. Организация на туристическите дейности на круизните кораби.
  10. Управление на основните и допълнителни услуги на круизните кораби.
  11. Сигурност и безопасност на круизните кораби.
  12. Методически подходи за оценяване производителността на персонала в круизната индустрия.
  13. Технологични и организационни методи за повишаване качеството на обслужване на туристическите круизи.
  14. Стратегии на развитие на круизния туризъм. Система за оценка ефективността на решенията, взети в круизния бизнес.
  15. Текущо оценяване.

Литература по темите:

Основна и допълнителна литература:

• Маринов С., Съвременни видове туризъм, Наука и икономика, Варна, 2011

• Мишева М. и кол., Специализирани видове туризъм,Глава 7 Круизен туризъм, НБУ, София, 2017

• Павлюченко Ю., Новосельцев, А., Парняков, Развитие круизного бизнеса // Морской флот, 2009

• Петрова И.Ф., Коронкевич Н.И., Буланов С.А. и др., Речны екруизы: Путеводитель, Симон-Пресс, Москва, 2002

• Bruns B.D., Cruise Confidential: A Hit Below the Waterline: Where the Crew Lives, Eats, Wars, and Parties… One Crazy Year Working on Cruise Ships (Travelers' Tales), USA, 2008

• Dowling R., Weeden C., Cruise ship tourism, CABI, London, 2017

• Gibson Ph., Parkman R., Cruise Operations Management: Hospitality Perspectives 3rd Edition, Routledge, 2018

• Gibson Ph., Cruise Operations Management (The Management of Hospitality and Tourism Enterprises) 1st Edition, Butterworth-Heinemann, 2006

• Papathanassis A., Breitner M. H., Schoen C., Cruise Management: Information and Decision Support Systems 2012th Edition, Gabler Verlag, 2012

• Ross A. Klein, Cruise Ship Blues: The Underside of the Cruise Ship Industry, New Society Publishers; Second Printing edition, 2002

• Vogel M., Papathanassis A. and Wolber B., The business of management of ocean cruises, CABI, London, 2012

• Benassi P., World Class Shipboard Hospitality: Practical Guide to Post COVID Cruise Ship Guest Satisfaction and Service Personnel Operating Standards, Universal Publishers, 2023

Средства за оценяване:

Текущо оценяване: курсова работа (50%), писмени задачи (50%).

Финално оценяване от изпит: тест (50%), курсова работа (50%).