ALHM124 Човешкият капитал в луксозното хотелиерство
Анотация:
Курсът е специфично насочен към създаване на задълбочени познания за основните компетенции в управлението и развитието на човешкия капитал в туризма. За целта ще бъдат разгледани и дефинирани основните понятия и дефиниции, свързани със стратегическото управление на и развитие на човешкия капитал в хотелиерството. студентите ще бъдат запознати подробно с организационните и административни дейности, добрите практики, свързани с управлението и развитието на човешкия потенциал в сферата на туризма.
Експерт от бизнеса по курса - Таня Димитрова (HR Мениджър - хотел "Милениум" - София)

Преподавател(и):
Таня Димитрова
доц. Милена Караилиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
•основните компетенции в управлението и развитието на човешкия потенциал и ключовите понятия и дефиниции - човешки ресурси, човешки капитал, човешки потенциал, екипен потенциал, човешки отношения; организационен, инвестиционен и социален капитал;
•стратетегическите подходи, модели и механизми за отделните фази на цикъла на управление на персонала;
•поведенческите аспекти на взаимодействие на хората с организацията, с другите участници в трудовия процес (работа в екип) и неговата мотивация за труд,
•иновативните стратегии и политики по управление и развитие на човешкия потенциал;
•теоретични и поведенчески подходи към изследване на лидерските стилове на управление;
•организационните и административни и дейности по управление на човешкия потенциал в туризма; управление на качеството на труда и продуктивността;
•фирмената култура и организационната ефективност - подходи; екипна работа и видове екипи; управлението на екипния потенциал;
2) могат:
•да познават същността, обхвата и съвременните възгледи в управлението и развитието на човешкия потенциал;
•да познават стратегическите подходи към наемането, мотивирането, развитието и ръководството на хората в организациите;
•да анализират потребностите от човешки ресурси в организацията, тяхното набиране, функционално използване и развитие;
•да познават иновативните практики за управление на човешките ресурси, стойността за служителите, за потребителите, за инвеститорите;
•да анализират планирането на персонала, познавайки системите на подбор и разпределение, оценка, стимулиране и санкциониране; развитието на трудовата кариера;
•да определят потребностите от обучение и квалификационно развитие;
•да познават формите на хоризонтално развитие и натрупване на потенциал за вертикално развитие;
•да познават екипната работа, екипни цели и екипните норми;
•да прилагат получените общотеоретични и тясноспециализирани знания при осъществяването на туристически дейности.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения: да познават основните понятия и дефиниции в сферата на мениджмънта в туризма.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Коцептуална рамка. Човешки ресурси - развитие на същностните характеристики, подходи и стратегии в съвременните организации. Човешки капитал - транформация на знания, компетенции, опит и потенциал. Човешки потенциал - съвкупности от измерения и условия за тяхното пълноценно развитие.
- Ролята на човешкия капитал в луксозното хотелиерство. Качество и продуктивност в туризма. Конкурентоспособност. Обвързване на качеството с конкурентното предимство.
- Особености на управленските процеси на труда в луксозното хотелиерство. Специфични компетенции. Мултифункционални умения. Специфики на управленския и изпълнителски труд. Изисквания за професионални компетентности на мениджмънта.
- Особености в управлението на висококатегорийни хотели. Ролята на мениджъра и необходими качества. Обхват на дейностите на мениджъра.
- Взаимодействие между стратегия, структура, имидж и фирмена култура. Значимост на фирмената култура. Същност и обхват. Култура на управление и фирмен имидж.
- Система от измерители на човешкия капитал. Организационни и административни и дейности. Планиране потребностите от нови кадри. Фактори, детерминиращи потребността от допълнителен персонал.
- Стратегии за привличане на персонал в сферата на луксозното хотелиерството. Процес на набиране и подбор на кадри. Анализ на вътрешни и външни източници за набиране.
- Назначаване и интегриране на персонала към културата на управление. Професионална ориентация и социална адаптация. Контрол на професионалното поведение в туризма.
- Система за мотивация в луксозното хотелиерство. Инструменти за въздействие върху трудовата мотивация. Система за материално стимулиране. Допълнителни материални и морални мотиватори.
- Техники инструменти за оценяване на персонала. Система за атестация.
- Управление на конфликтите. Систематизация на причините за конфликти и тяхното редуциране.
- Управление на екипите в хотелиерстовто. Оценяване ефективността на екипната дейност.
- Лидерски стил и подходи на управление. Лидерски качества и мотивация. Добри лидерски практики в туризма.
- Стратегии за ограничаване текучеството на персонала и подходи за задържане на талантливи служители. Идентифициране и анализ на причините за текучество Стратегии за редуциране на текучеството. Определяне цена за задържане на компетентни служители. Концепция за управление на таланти.
- Добри практики в управлението на човешкия капитал в луксозното хотелиерство
Литература по темите:
Караилиева, М. „Човешкият капитал в туризма“, НБУ, 2018
Средства за оценяване:
Текущо оценяване: Тест I, Казус І
Финално оценяване: Тест II, Казус ІІ