ALHM124 Човешкият капитал в луксозното хотелиерство

Анотация:

Курсът е специфично насочен към създаване на задълбочени познания за основните компетенции в управлението и развитието на човешкия капитал в туризма. За целта ще бъдат разгледани и дефинирани основните понятия и дефиниции, свързани със стратегическото управление на и развитие на човешкия капитал в хотелиерството. студентите ще бъдат запознати подробно с организационните и административни дейности, добрите практики, свързани с управлението и развитието на човешкия потенциал в сферата на туризма.

Експерт от бизнеса по курса - Таня Димитрова (HR Мениджър - хотел "Милениум" - София)

прочети още
Управление на луксозното хотелиерство

Преподавател(и):

 Таня Димитрова  
доц. Милена Караилиева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

•основните компетенции в управлението и развитието на човешкия потенциал и ключовите понятия и дефиниции - човешки ресурси, човешки капитал, човешки потенциал, екипен потенциал, човешки отношения; организационен, инвестиционен и социален капитал;

•стратетегическите подходи, модели и механизми за отделните фази на цикъла на управление на персонала;

•поведенческите аспекти на взаимодействие на хората с организацията, с другите участници в трудовия процес (работа в екип) и неговата мотивация за труд,

•иновативните стратегии и политики по управление и развитие на човешкия потенциал;

•теоретични и поведенчески подходи към изследване на лидерските стилове на управление;

•организационните и административни и дейности по управление на човешкия потенциал в туризма; управление на качеството на труда и продуктивността;

•фирмената култура и организационната ефективност - подходи; екипна работа и видове екипи; управлението на екипния потенциал;

2) могат:

•да познават същността, обхвата и съвременните възгледи в управлението и развитието на човешкия потенциал;

•да познават стратегическите подходи към наемането, мотивирането, развитието и ръководството на хората в организациите;

•да анализират потребностите от човешки ресурси в организацията, тяхното набиране, функционално използване и развитие;

•да познават иновативните практики за управление на човешките ресурси, стойността за служителите, за потребителите, за инвеститорите;

•да анализират планирането на персонала, познавайки системите на подбор и разпределение, оценка, стимулиране и санкциониране; развитието на трудовата кариера;

•да определят потребностите от обучение и квалификационно развитие;

•да познават формите на хоризонтално развитие и натрупване на потенциал за вертикално развитие;

•да познават екипната работа, екипни цели и екипните норми;

•да прилагат получените общотеоретични и тясноспециализирани знания при осъществяването на туристически дейности.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения: да познават основните понятия и дефиниции в сферата на мениджмънта в туризма.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Коцептуална рамка. Човешки ресурси - развитие на същностните характеристики, подходи и стратегии в съвременните организации. Човешки капитал - транформация на знания, компетенции, опит и потенциал. Човешки потенциал - съвкупности от измерения и условия за тяхното пълноценно развитие.
  2. Ролята на човешкия капитал в луксозното хотелиерство. Качество и продуктивност в туризма. Конкурентоспособност. Обвързване на качеството с конкурентното предимство.
  3. Особености на управленските процеси на труда в луксозното хотелиерство. Специфични компетенции. Мултифункционални умения. Специфики на управленския и изпълнителски труд. Изисквания за професионални компетентности на мениджмънта.
  4. Особености в управлението на висококатегорийни хотели. Ролята на мениджъра и необходими качества. Обхват на дейностите на мениджъра.
  5. Взаимодействие между стратегия, структура, имидж и фирмена култура. Значимост на фирмената култура. Същност и обхват. Култура на управление и фирмен имидж.
  6. Система от измерители на човешкия капитал. Организационни и административни и дейности. Планиране потребностите от нови кадри. Фактори, детерминиращи потребността от допълнителен персонал.
  7. Стратегии за привличане на персонал в сферата на луксозното хотелиерството. Процес на набиране и подбор на кадри. Анализ на вътрешни и външни източници за набиране.
  8. Назначаване и интегриране на персонала към културата на управление. Професионална ориентация и социална адаптация. Контрол на професионалното поведение в туризма.
  9. Система за мотивация в луксозното хотелиерство. Инструменти за въздействие върху трудовата мотивация. Система за материално стимулиране. Допълнителни материални и морални мотиватори.
  10. Техники инструменти за оценяване на персонала. Система за атестация.
  11. Управление на конфликтите. Систематизация на причините за конфликти и тяхното редуциране.
  12. Управление на екипите в хотелиерстовто. Оценяване ефективността на екипната дейност.
  13. Лидерски стил и подходи на управление. Лидерски качества и мотивация. Добри лидерски практики в туризма.
  14. Стратегии за ограничаване текучеството на персонала и подходи за задържане на талантливи служители. Идентифициране и анализ на причините за текучество Стратегии за редуциране на текучеството. Определяне цена за задържане на компетентни служители. Концепция за управление на таланти.
  15. Добри практики в управлението на човешкия капитал в луксозното хотелиерство

Литература по темите:

Караилиева, М. „Човешкият капитал в туризма“, НБУ, 2018

Средства за оценяване:

Текущо оценяване: Тест I, Казус І

Финално оценяване: Тест II, Казус ІІ