MUSM129 Авангардни и постмодерни направления в музиката
Анотация:
Курсът се състои от 60 часа разпределени в рамките на два семестъра и е предназначен за студенти от Магистърска програма „Музикално изпълнителско майсторство“ изучаващи специалностите композиция, дирижиране или друга специалност.
Курсът има за цел да изследва и разгледа развитието на европейски и световни музикални практики и стилови направления в логиката на тяхното историческо развитие и смисъла на функционирането им в един съвременен контекст на културна неопределеност и технологично информационно разрастване и всеобхватност.
В курса на обучение студентите ще се запознаят със знакови творби на съвременната музикална култура и основни естетически и теоретични идеи на техните автори.
Преподавател(и):
проф. Георги Арнаудов д-р
проф. Стефан Драгостинов д-р
проф. Елисавета Вълчинова-Чендова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1. Знаят:
- Имат обогатени научно-теоретични и практически познания в областта на различни съвременни направления и естетики.
- Имат обогатени научни познания за развитието на различните стилове и епохи в европейската музика
2. Могат:
- Да работят с различни научни и теоретични концепции в областта на културата, в динамична среда на разрастване на технологиите и неопределеност на културата.
- Да извършват същностен и съдържателен анализ на различни стилове и направления.
Предварителни изисквания:
Да са завършили бакалавърска степен и курсът на обучение по музикалнотеоретични дисциплини.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Състояние на съвременната култура.
- Музикалното изкуство от средата на 20 и началото на 21 в. Стилови белези.
- Поствоенния музикален авангард. Дармщадска школа.
- От тотална детерминираност към индетерминираност. Булез - Кейдж.
- Естетически и стилови белези в музиката на Карлхайнц Щокхаузен.
- Симфонизъм на 68 година. Симфонии на Берио и Шнитке.
- Постмодерния симфонизъм на 68 година. Новата германска школа - Рим, Бьозе.
- Полистилистика. Идеи, философия и стил в музиката на Алфред Шнитке.
- Идеи, философия и стил в музиката на Канчели, Гурецки и Арво Пярт.
- Процесна музика. Минимализъм. Възникване и основни положения.
- Филип Глас и Стив Райш. Аспекти на социалното в музиката I.
- Оперите на Джон Адамс. Аспекти на социалното в музиката II.
- Музикалния стил на границата между 20 и 21 век I. Културологичен контекст. Практически реализации.
- Линеарност и живописност в музиката на границата на две епохи.
- Видове музикални практики в съвременен контекст.
- Музиката на ХХІ век.
Литература по темите:
• Арнаудов, Георги. Бележки към разбирането на понятието стил в музиката от края на ХХ и началото на ХХI век. Българско музикознание (3-4 - 2013). сс. 182-200. ISSN 0204-823X
• Арнаудов, Георги. Множествена естетика в музиката на постмодерността. Минимализъм и процесна музика. Българско музикознание (1 - 2012). сс. 52-70. ISSN 0204-823X
• Льоса, Марио-Варгас. Цивилизация на зрелището. София: Колибри, 2013. 250 с.
• Холопов, Ю. Н.. Гармония. теоретический курс. Санкт- Петербург Москва Краснодар 2003.
• Хофстатър, Дъглас. Гьодел, Ешер, Бах: една гирлянда към безкрайността. София: Изток-Запад, 2011, 1104 с.
• Cage, John. Silence. Lectures and writings by John Cage. Middletown: Wesleyan University Press, 1973, 276 p.
• Cage, John. John Cage. Writer. Previously uncollected pieces. New York: Limelight Editions, 1993, 281 p.
• Hassan, Ihab. From Postmodernism to Postmodernity: the Local/Global Context. Critical Issues Series No. 3 (2000) and Philosophy and Literature 25, 1 (Spring 2001).
• Lang, Berel. The Concept of Style. Ithaka: Cornell University Press, 1987, 320 p.
• Lochhead, Judy, Joseph Auner. Postmodern Music/Postmodern Thought (Studies in Contemporary Music and Culture. New York: Routledge, 2001. 350 p.
• Lyotard, Jean-Francois. Musique et postmodernite. Montreal: Surfaces Vol. VI. 203, v.1.0F - 27/11/1996
• Lyotard, Jean-Francois. Post-Modern Condition: A Report on Knowledge. Appendix. Minneapolis, MN, USA: University of Minnesota Press, 1984, 138 p.
• Meyer, Leonard B. Music, the Arts, and Ideas: Patterns and Predictions in Twentieth-Century Culture, University of Chicago Press. 1997, 349 p.
• Meyer, Leonard B. (1997) Style and Music: Theory, History, and Ideology. Chicago: University оf Chicago Press. 1997, 376 p.
• Messiaen, Olivier „The Technique of My Musical Language”, Paris: Alphonse Leduc, 1944.
• Read, Gardner „Music Notation”, New York: Allyn and Bacon, Inc., 1979.
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
Практическа разработка
Есе
Финално оценяване:
Писмено изложение
Събеседване