MUSM282 История на съвременната музика I част
Анотация:
• Курсът проследява процеси в музиката през първата половина на ХХ век и дава на студентите многостранна подготовка по проблемите на музикалното развитие, на тенденциите в световната музикална култура, вкл. и българската Овладяването на знания, умения и навици в тази област дават на обучаваните широко поле за прилагане на усвоената от тях информация в много практически области на музикалното изкуство – музикознание, композиция, музикална критика, преподаване и др.
• Целта на обучението е да се направи исторически обзор и анализ на музикалните стилове в музиката ХХ век до наши дни и творчеството на техните най-ярки представители. Курсът цели да насочи студентите и към активно разбиране на музиката чрез слушане и анализ на различни музикални творби. Съвременният музикалнонаучен и общокултурен мироглед изисква базирането и съчетаването в дисциплината на основни понятия от областта на както на музикалната теория, музикалния анализ, хармония, полифония, оркестрация, музикалната естетика и др., така и на сферата на изкуството и хуманитаристиката въобще.
• • Курсът изисква активност от страна на студентите и предполагат самостоятелна работа по темата и участие в дебат по време на семинарите, които в тематичния план са означени със знак ©.
• • Формиране на оценката – комплексно: активност по време на семинарите; резултат от тест, проведен през семестъра; реферат, изпитен резултат.
Преподавател(и):
проф. Георги Арнаудов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• музикални стилове и представители в музиката на ХХ век, вкл. за българската музики
• автори, основни творби
• основна музикална терминология, свързана с разглежданата проблематика
• анализ на музикални творби, осъществен чрез слушане на музика и разглеждане на нотни текстове
• да слушат активно и с професионално-аналитично отношение музика
• основни критерии за подбор на ползваната литература по музикална история от печатни и други източници.
2) могат:
• да формулират основни характеристики на музиката на ХХ-ХХI век
• да формулират основните стилови и жанрови направления
• да характеризират музикални школи, стилове и автори
• да характеризират и анализират основни музикални творби чрез усвоен музикално-терминологичен апарат
• да прилагат самостоятелно своите умения чрез усвоени навици по отношение на професионално-аналитичния подбор на съществуващата литература по музикална история
• да прилагат самостоятелно своите умения чрез усвоени навици, постигайки активно и професионално-аналитично слушане на музика
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Бакалавърска степен.
• Студентите да имат знания по обща история на музиката
• Курсът може да бъде посещаван от всички студенти магистри, които имат интереси в областта на музикалната история
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- ХХ век в музикалната история. Преосмисляне на музикалноизразните параметри като стилистични и музикалнотехнологични категории.
- Веризъм в операта – същност, представители. Пучини – особености на творческата еволюция. Операта на ХХ век
- Руската музика от последните десетилетия на ХІХ и първата половина на ХХ век. Сергей Прокофиев. Сергей Рахманинов. Александър Скрябин.
- Немският постромантизъм. Густав Малер, Рихард Щраус. Макс Регер.
- Френският музикален импресионизъм. Клод Дебюси. Морис Равел.
- Екпресионизъм. Нововиенска школа. Арнолд Шьонберг – пътят до додекафонията, теоретична и педагогическа дейност.
- Албан Берг – експресионистичният музикален театър.
- Антон Веберн – новаторство, особености на музикалната форма. Додекафония, серийност, сериализъм.
- Игор Стравински – периодизация на творчеството. "Руски период".
- Игор Стравински - Неокласицизъм.
- Фолклор и композиторско творчество. Бела Барток.
- Немската музика в търсене на нови пътища. Паул Хиндемит – експресионистични и неокласицистични тенденции. Карл Орф, Курт Вайл
- Френската музика след Първата световна война. “Шесторката”. Артур Онегер – ораториално и симфонично творчество. “Млада Франция”.
- Оливие Месиан.
- Дмитрий Шостакович. Насоки в симфонизма на ХХ век.
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
• The Oxford Dictionary of Music (http://www.oxfordmusiconline.com/public/)
• Официални интернет сайтове на композитори (с библиография).
• Вълчинова-Чендова, Е. Енциклопедия български композитори. С., СБК, 2003. www.ubc-bg.com
• Официалната страницата на ISCM http://www.iscm.org/index.php
• Япова, Н. Музиката от началото на ХХ век. Опит върху историческия смисъл. С., Просвета, 2004.
• Материали в Moodle и библиография по конкретните теми
Средства за оценяване:
Устен изпит
Реферат
Курсова работа/проект