DEVM208 Психологически методи за изследване на деца
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с основните принципи на психологическите изследователски методи с акцент върху концептуализацията, дизайна, и планирането на изследвания на деца. Представени са експериментални и корелационни дизайни, включително лонгитюдни и срезови подходи. Обсъждат се теми, свързани всички стъпки в планирането, провеждането, анализа и комуникация на получените данни, както и спецификата на етиката при изследването на деца, за да може да се създаде валидно и надеждно изследване.
Преподавател(и):
проф. Елена Андонова д-р
гл. ас. Маргарита Павлова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще придобият следните знания и умения:
Знания:
• Ще притежават знания за различните видове психологически методи за изследване на деца;
• Ще притежават знания за етичните въпроси при изследването на деца.
Умения:
• Ще могат да боравят с литература, засягаща горепосочената тематика;
• Ще могат да водят дискусии за проблеми, свързани с изследването на деца;
• Ще имат умения да направят дизайн и да осъществят изследване с деца;
• Ще могат да коментират резултатите от направените от тях експерименти.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Наука и научен метод. Защо да изследваме развитието?
- Практика – как да търсим, четем и описваме емпирични статии и как да цитираме източници
- Изучаване на връзки между променливи. Видове скали
- Наблюдение и описание. Корелационни изследвания
- Лабораторни експерименти
- Планиране на дизайни на изследвания
- Провеждане на изследвания. Етични съображения.
- Факторни дизайни. Разпределяне на участници по условия.
- Изследване на промяна във времето – срезови, лонгитюдни, последователни, микрогенетични дизайни
- Видове изследователски дизайни. Методи на събиране на данни – данни от самото дете, от родители и учители
- Обсъждане на идеите на студентите за проектите; Q&A
- Качествени методи на изследване. Интервюта. Изследване на случай.
- Писане на изследователски проекти
- Презентации на финалния проект
- Презентации на финалния проект
Литература по темите:
American Psychological Association (Ed.). (2020). Publication manual of the American psychological association (Seventh edition). American Psychological Association.
Baltes, P. B., Reese, H. W., & Nesselroade, J. R. (1977). Life-span Developmental Psychology (1st ed.). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. https://doi.org/10.4324/9781315799704
Brown, K. W., Cozby, P. C., Kee, D., W., & Worden, P., E. (1999). Research methods in human development (2nd ed). Mayfield Publishing Company
Concato, J., Shah, N., & Horwitz, R. I. (2000). Randomized, Controlled Trials, Observational Studies, and the Hierarchy of Research Designs. New England Journal of Medicine, 342(25), 1887–1892. https://doi.org/10.1056/NEJM200006223422507
Cozby, P. C., & Bates, S. (2015). Methods in behavioral research (Twelfth edition). McGraw-Hill Education.
Dyer, C. (1995). Beginning Research in Psychology: A Practical Guide to Research Methods and Statistics. Wiley. https://books.google.bg/books?id=B90u2NXiM-MC
Edwards, M. C., & Wirth, R. J. (2009). Measurement and the Study of Change. Research in Human Development, 6(2–3), 74–96. https://doi.org/10.1080/15427600902911163
Elmes, D. G., Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (1985). Research methods in psychology (Second). West Pub. Co.
Greenhoot, A. F. (2012). Retrospective methods in developmental science. In B. P. Laursen, T. D. Little, & N. A. Card (Eds.), Handbook of developmental research methods (pp. 196–210). The Guilford Press.
Fiske, S. T. (2009). Institutional Review Boards: From Bane to Benefit. Perspectives on Psychological Science, 4(1), 30–31. https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2009.01085.x
Korkman, M., Kemp, S. L., & Kirk, U. (2001). Effects of Age on Neurocognitive Measures of Children Ages 5 to 12: A Cross-Sectional Study on 800 Children From the United States. Developmental Neuropsychology, 20(1), 331–354. https://doi.org/10.1207/S15326942DN2001_2
Marczyk, G. R., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. John Wiley & Sons.
Mistry, R. S., White, E. S., Chow, K. A., Griffin, K. M., & Nenadal, L. (2016). A Mixed Methods Approach to Equity and Justice Research. In Advances in Child Development and Behavior (Vol. 50, pp. 209–236). Elsevier. https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2015.11.003
Morrison, F. J., Smith, L., & Dow-Ehrensberger, M. (1995). Education and cognitive development: A natural experiment. Developmental Psychology, 31(5), 789–799. https://doi.org/10.1037/0012-1649.31.5.789
Ostrov, J. M., & Hart, E. J. (2013). Observational Methods. In T. D. Little (Ed.), The Oxford Handbook of Quantitative Methods in Psychology: Vol. 1: Foundations. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199934874.013.0015
Rae, W. A., & Sullivan, J. R. (2003). Ethical Considerations in Clinical Psychology Research. In M. C. Roberts & S. S. Ilardy (Eds.), Handbook of Research Methods in Clinical Psychology. Blackwell Publishing.
Seltman, H. J. (2018). Experimental Design and Analysis. http://www.stat.cmu.edu/~hseltman/309/Book/Book.pdf
Vallotton, C. D., Torquati, J., Ispa, J., Chazan-Cohen, R., Henk, J., Fusaro, M., Peterson, C. A., Roggman, L. A., Stacks, A. M., Cook, G., & Brophy-Herb, H. (2016). Attachment Predicts College Students’ Knowledge, Attitudes, and Skills for Working With Infants, Toddlers, and Families. Early Education and Development, 27(2), 275–302. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1087778
Wang, L. L., Watts, A. S., Anderson, R. A., & Little, T. D. (2013). Common fallacies in quantitative research methodology. In T. D. Little (Ed.), The Oxford Handbook of Quantitative Methods: Vol. 2: Statistical Analysis (pp. 718–758). Oxford University Press.
Кентауиц, Б. Х., Родигър ІІІ, Х. Л., & Елмс, Д. Дж. (2011). Експериментална психология (Девето издание). Изток-Запад.
Средства за оценяване:
Курсов проект - 100%
Проектът е разделен на части, които студентите разработват в рамките на целия семестър