DEVM111 Социално развитие
Анотация:
Целта на курса е да предостави на студентите по-задълбочени познания за социалното развитие на децата. Разглеждат се биологични основи на социалното поведение, привързаността, знанието на детето за себе си (формиране на идентичност) и знания на детето за другите (разбиране на норми и намерения). Разглеждат се социалните взаимоотношения на детето в семейството, с връстниците, в учебното заведение, влиянието на медиите. Специално внимание се обръща на просоциалното поведение и интервенции развитието на социалните умения.
Студентите ще се запознаят и ще бъдат обучени да прилагат инструменти за оценка на социалното поведение при деца.
Преподавател(и):
проф. Елена Андонова д-р
гл. ас. Надя Колчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
Ще знаят:
• Развитийни специфики в социалното развитие на децата и юношите
• Социалните взаимоотношения на детето в семейството, с връстниците, в учебното заведение, влиянието на медиите
• Интервенции за развитието на социалните умения
• Конкретни методи за оценка на социалното поведение при деца
Ще могат:
• Да прилагат инструменти за оценка на социалното поведение при деца
• Да обработят и представят резултатите от проведено изследване
Предварителни изисквания:
Базисни познания по:
• психология на развитието
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Социално развитие – концепции и теории
- Изследователски методи. Инструменти за измерване на социалните умения при деца
- Биологични основи на социалното поведение
- Привързаност: формиране на близки взаимоотношения
- Емоции: развитие, разбиране, регулация. Социализация на емоциите
- Аз и другите: формиране на идентичност, разбиране на норми и намерения
- Семейството: отношения, взаимни влияния, родителски практики
- Връстниците: развитийни патерни на взаимодействие, приятелството, социален статус и групата на връстниците романтични взаимоотношения
- Учебни заведения: ролята им в социалното развитие, влияние на учителя
- Медии: ролята на телевизията
- Полови различия в социалното поведение
- Морал: саморегулация на поведението. Просоциално поведение
- Представяне на индивидуални студентски проекти
- Интервенции за развитие на социалните умения при деца
- Представяне на индивидуални студентски проекти
Литература по темите:
• Левтерова, Д., Социална компетентност: Ч. I – IV. - Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски”, 2009
• Clarke-Stewart, A., R. Parke, (2014), Social Development, 2nd Edition, Wiley-Blackwell
• Durkin, K., (1995), Developmental Social Psyhology from Infancy to Old Age, Blackwell Publishing
• Handbook of Childhood Social Development, (2013), Peter K. Smith (Editor), Craig H. Hart (Editor), Wiley-Blackwell, 2nd Edition
• Kostelnik, М., А.Soderman, А.Whiren, М.Rupiper, K.Gregory, (2015), Guiding Children’s Social Development and Learning, Theory and Skills, 8th Edition, Cengage Learning
• Social Development in Childhood and Adolescence: A Contemporary Reader, (2011), Melanie Killen (Editor), Robert J. Coplan (Editor), Wiley-Blackwell
Средства за оценяване:
ТЕСТ
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА
ПРЕЗЕНТАЦИЯ