EDMM006 Дигитални технологии и социални мрежи в управлението на образователната организация
Анотация:
Повсеместното разпространение на информационните и комуникационни технологии през последните години принуди образователните организации да преминат през дигитална трансформация, за да бъдат в крак с днешната технологична ера. Устойчивостта на образователните дейности в почти всички среди и при почти всякакви условия е резултат именно от дигиталната трансформация на сектора, а водещ фактор в този процес несъмнено е визията на училищният директор.
Създаването на курса е мотивирано от необходимостта да се формират такъв тип дигитални умения и компетенции, които могат да осигурят качествено управление на образователната организация. Темите са подбрани така, че да позволят както на директорите, така и на учителите да оценят и развият цялостно своята управленска и педагогическа дигитална компетентност. В хода на курса студентите формират умения за работа с разнообразни софтуерни продукти, имащи приложение в образованието.
Основните цели са:
• Да осигури овладяването на подходящи професионални знания, умения и компетенции, свързани с използването на дигиталните технологии в разнообразен образователен контекст;
• Усъвършенстване на уменията за работа с дигитални ресурси в управленската дейност.

Преподавател(и):
доц. Венцислав Джамбазов д-р
гл. ас. Станислав Богданов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Кои са възможностите и предизвикателствата, пред които са изправени училищните мениджъри при използването на дигиталните технологии в своята управленска дейност.
• Усвояване на знания и изграждане на компетентности в областта на дигиталните технологии и тяхното използване в управлението на образователната организация.
• Да намират информация и ресурси в дигитална среда, да организират, обработват, анализират и интерпретират информация, да сравняват и критично да оценяват достоверността и надеждността на информацията и нейните източници.
• Ще развият умения и знания за безопасно и отговорно използване на дигиталните технологии.
2) могат:
• Да използват ефективно съвременни дигитални технологии в управленската си дейност.
• Да управляват и организират по подходящ начин дигиталните интервенции в обучението.
• Да експериментират и разработват нови форми и формати за предлагане на навременни и целенасочени насоки и подкрепа, както и нови форми за педагогически методи за обучение.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Дигитални компетентности в образователният контекст.
- Европейска рамка за дигитална компетентност на преподавателите
- Потенциални възможности от използването на дигиталните технологии в управлението на образователната организация
- Училищният ръководител като дигитален лидер. От какво се нуждаят директорите, за да бъдат дигитални лидери? Роля на директора в интегрирането на дигиталните технологии за ефективното управление на училището.
- Дигиталните технологии като средство за подобряване организационната комуникация в образователната общност. Организационна комуникация – комуникация с учители, училищен персонал, родители. Провеждане на онлайн съвещания. Онлайн заседания на ПС в училище.
- Непрекъснато професионално дигитално развитие на учителите и училищните мениджъри. Използване на дигитални източници и ресурси за професионално развитие на учители и училищни мениджъри.
- Използване на дигитални ресурси за преподаване и учене. Създаване и модифициране на дигитални ресурси за обучение.
- Безопасно и отговорно използване на дигиталните технологии. Избягване на рискове за здравето и заплахи за физическото и психологическото благополучие при използването на дигиталните технологии.
- Затруднения, свързани с електронното обучение и бариери пред ефективното използване на дигиталните технологии в управлението на образователната организация.
- Оказване психологическа подкрепа на участниците в образователния процес в електронното обучение.
- Ролята на социалните мрежи при общуване „в / извън клас“ и реагиране на педагога-специалист „на момента“ при развиващи се емоционални ситуации в онлайн пространството
- Ролята на учителя като онлайн медиатор на игрови сценарии при „работа извън клас“
- „Съучастническото поведение“ на учителя с цел управляване на познавателния процес
- Рeer assessment в познавателния процес посредством прилагане на информационни и комуникационни технологии „в клас“
- „Калибриране“ на тънките умения за онлайн общуване „извън клас“, съобразно „скритите“ културни и социални разлики на ученици и колеги
Литература по темите:
Dippold, D. (2009). Peer feedback through blogs: Student and teacher perceptions in an advanced German class. ReCALL, 21(1), 18–36.
Duffy, P., Bruns, A. (2006). The use of blogs, wikis and RSS in education. Online learning and teaching conference. Brisbane: QUT. pp. 31–38.
Duridanov, L., Curry, J., Ivanov, S. (2013) Virtual Environments as an Education Tool for Digital Natives. Национална конференция "Образованието в информационното общество" pp. 101-108.
Duridanov, L., Giagtzidou, A., Tsenova, D., Ivanov, I. (2017) Éducation Sentimentale of Game Playing ASD Kids. National Conference "Education and Research in the Information Society". pp. 89-97.
Gitner, S. (2016): Multimedia storytelling for digital communicators in a multiplatform world. Routledge.
Hourigan, T., Murray, L. (2010). Using blogs to help language students to develop reflective learning strategies: Towards a pedagogical framework. Australasian Journal of Educational Technology, 26, 209–225.
Jaidev, R. (2014): How pedagogical blogging helps prepare students for intercultural communication in the global workplace, In: Language and Intercultural Communication, 14:1, pp. 132-139.
Kist, W. (2010): The Socially Networked Classroom. Teaching in the New Media Age. Thousand Oaks.
Mallia, G. (2014): The Social Classroom. Integrating Social Network Use in Education. IGI Global: Hershey PA
Poore, M. (2013). Using Social Media in the Classroom. A Best Practice Guide. Thousand Oaks,SAGE.
Seo, K. (2013). Using Social Media Effectively in the Classroom: Blogs, Wikis, Twitter and more. Routledge.
Tolisano, S., Hale, J. (2018). A guide to documenting learning : making thinking visible, meaningful, shareable, and amplified. Thousand Oaks.
Лекции и презентации в Мудъл