COGD216 Методът на проследяване на погледа при изучаването на когнитивните процеси
Анотация:
• Курсът разглежда методологията и приложенията на изследвания с апаратура за проследяване на погледа.
• Целта е да се получат задълбочени познания за експерименталните парадигми и възможностите за изследване на когнитивните процеси чрез проследяване на погледа.
Преподавател(и):
проф. Морис Гринберг д-р
доц. Евгения Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• притежават познания за методите за проследяване на погледа
• познават приложенията на проследяване на погледа за изследване на различни когнитивни процеси
2) могат:
• да планират и провеждат експериментални изследвания за изследване на когнитивни процеси с помощта на проследяване на погледа
• да анализират данни от експериментални изследвания за изследване на когнитивни процеси с помощта на проследяване на погледа
Предварителни изисквания:
• да са завършили успешно курсове по когнитивна психология и зрително възприятие
• да имат необходимите познания по английски език, за да могат свободно да четат, дискутират и пишат есета върху основните теми на курса на английски език.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Зрително възприятие – основни физиологични и психологически механизми. Внимание. Теории за вниманието. Активно зрение. Очни движения – класификация и видове.
- Методи за проследяване на погледа – системи и технологии за проследяване на погледа. Анализ на данни от проследяване на погледа.
- Приложения на метода на проследяване на погледа за изследване на процесите на четене.
- Приложения на метода на проследяване на погледа за изследване на процесите на разглеждане на изображения.
- Приложения на метода на проследяване на погледа за изследване на процесите на взимане на решение.
- Методът на проследяване на погледа в приложни изследвания – човеко-машинно взаимодействие, тестване на реклами, работа със софтуер и интернет.
- Погледът като средство за управление на компютърни приложения - помагащи технологии за хора с увреждания.
- Проект на изследване с проследяване на погледа.
- Проект на изследване с проследяване на погледа.
- Представяне на резултатите от изследването.
Литература по темите:
книги
• Duchowski, A. (2007). Eye Tracking Methodology: Theory & Practice, 2nd ed., Springer-Verlag, London, UK.
• Henderson, J. M. (Ed.) (2012). Computational approaches to reading and scene perception. New York: Psychology Press.
• Hyona, J. Radach, R., & Deubel, H. (Eds.) (2003). The mind's eye: Cognitive and applied aspects of eye movement research. Amsterdam: Elsevier Science.
• Leigh, R. J., & Zee, D. S. (2015). The neurology of eye movements. Oxford University Press, USA.
• Rayner, K. (2009). Eye movements and attention in reading, scene perception, and visual search. The quarterly journal of experimental psychology, 62(8), 1457-1506.
• Senior, C. E., Russell, T. E., & Gazzaniga, M. S. (2006). Methods in mind. MIT Press.
статии
Duchowski, A. (2002). A breadth-first survey of eye tracking applications. Behaviour Research Methods, Instruments, and Computers, 1, 1-16.
Jacob, R. & Karn, K. (2003). Eye tracking in human computer interaction and usability research: Ready to deliver the promise. In: Hyona, J., Radach, R., & Deubel, H. (Eds.), The mind’s eye: cognitive and applied aspects of eye movement research. Elsevier Science BV.
Just, M., & Carpenter, P. (1976). Eye fixations and cognitive processes. Cognitive Psychology, 8, 441-480.
Lohse, G. & Johnson, E. (1996). A comparison of two process tracing methods for choice tasks. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 68, 28-43.
Rayner, K., & Pollatsek, A. (1992). Eye movements and scene perception. Canadian Journal of Psychology, 46, 342-376.
Rayner, K. (1998). Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, 124, 372-422.
Henderson, J.M. & Hollingworth, A. (1999) High-level scene perception. Annual Review of Psychology. 50, 243-271.
Средства за оценяване:
Дизайн на експеримент
Доклад с резултати от проведен експеримент