COGD210 Аналогия и емоции
Анотация:
• Целта на курса е да запознае студентите с теориите и експериментите, чрез които се изучава влиянието на емоциите върху когнитивните процеси и в частност, върху разсъжденията по аналогия.
• Курсът ще представи класическите и съвременни възгледи за същността на емоциите и начините, по които те променят когнитивните процеси възприятие, внимание, памет и мислене. Ще се разгледат съществуващите емпирични данни, които разграничават влиянието на емоциите с различен интензитет върху когнитивните механизми (т.е., позитивно/негативно настроение – като емоционални състояния с нисък интензитет и тревожност, страх, гняв и т.н като специфични емоционални състояния с висок интензитет). Акцентът ще е върху разсъжденията по аналогии като представител на когнитивния процес мислене и като процес, при който емпирично се изследва как емоции с нисък и висок интензитет влияят върху кодирането на целевата ситуация, извличането на база за аналогии, съпоставянето между целта и базата и трансфера на ново знание (т.е. подпроцесите на разсъжденията по аналогия).
Преподавател(и):
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• как емоциите влияят върху разсъжденията по аналогия и как аналогиите влияят върху емоциите;
• познават теориите и методологията, която се използва в тази област;
2) могат:
• да предвиждат и обясняват влиянието на емоциите върху когнитивните механизми, чрез които хората обработват информация в конкретна ситуация
• да обсъждат механизмите, чрез които емоциите променят когнитивните процеси и да прилагат тези знания при планиране на собствени изследвания.
Предварителни изисквания:
• да имат познания върху когнитивните механизми на разсъжденията по аналогия
• да могат свободно да четат, дискутират и пишат върху основните теми на курса на английски език.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Емоции - същност, теории, методи за индуциране на емоционални състояния и методи за измерване на успешността на манипулацията.
- Как емоциите с различен интензитет влияят върху когнитивните процеси. Закон Йеркс-Додсън и връзки с вниманието през функциите на LC.
- Аналогиите - същност, теории, измерване.
- Как емоции се пренасят по аналогия?
- Как аналогиите се променят под въздействие на определено емоционално състояние? Негативно настроение и откриване на структурно сходство между повърхностно различни структури.
- Как аналогиите се променят под въздействие на определена емоция? Тревожността като фактор, който изземва когнитивните ресурси или подпомага кодирането на релации. Критичен анализ на систематичните противоречия в данните в WEIRD и българска извадка в изследванията на аналогии при тревожност/стрес.
- Интрепретации по аналогия на преживявания в ритуали за инициация. Връзка с изследванияти върху анлогии и тревожност/стрес.
- Представяне на резултати от самостоятелен изследователски проект
Литература по темите:
• Barrett, L. F., & Russell, J. A. (Eds.) (2015). The psychological construction of emotion. New York: Guilford.
• Brenton McMenamin and Luiz Pessoa. Discovering networks altered by potential threat (“anxiety”) using quadratic discriminant analysis. Neuroimage. 2015 Aug; 116:19.
• Bliznashki, S., Kokinov, B. (2009). Analogical Transfer of Emotions. In: Kokinov, B., Holyoak, K., Gentner, D. (eds.). New Frontiers in Analogy Research. Sofia: NBU Press.
• Eysenck, M.W., Derakshan, N., Santos, R., & Calvo, M.G. (2007). Anxiety and cognitive performance: Attentional control theory. Emotion, 7, 336-353.
• Feldman, Hristova and Kokinov (2010). How Does Anxiety Influence Analogical Mapping? In: Proceedings of the 32nd Annual Conference of the Cognitive Science Society. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
• Hristova, P.(2009). People in Negative Mood May See Relations Where People in Positive Mood May Not. In B. Kokinov, K. Holyoak & D. Getner (Eds.) New Frontiers in Analogy Research (pp. 204-210). Sofia, Bulgaria: NBU Series in Cognitive Science.
• LeDoux JE (2015) Anxious: Using the Brain to Understand and Treat Fear and Anxiety. New York: Viking.
• Musslick, S., & Cohen, J. D. (2021). Rationalizing constraints on the capacity for cognitive control. Trends in Cognitive Sciences, 25(9), 757-775.
• Pessoa, L. (2013). The Cognitive-Emotional Brain: From Interactions to Integration. MIT.
• Pacheco-Unguetti, A., Acosta, A., Callejas, A., Lupianez, J. (2010). Attention and Anxiety: Different Attentional Functioning Under State and Trait Anxiety. Psychological Science Online. First published on January 22, 2010: http://pss.sagepub.com/content/early/2010/01/21/0956797609359624
• Sakaki, M., Ueno, T., Ponzio, A., Harley, C., & Mather M. (2019). Emotional arousal amplifies competitions across goal-relevant representation: A neurocomputational framework, Cognition, 187, 108-125.
• Thagard, P., & Shelley, C. P. (2001). Emotional analogies and analogical inference. In D. Gentner, K. H. Holyoak, & B. N. Kokinov (Eds.), The analogical mind: Perspectives from cognitive science. Cambridge, MA: MIT Press. 335-362.
• Vendetti, M., Knowlton, B. J., & Holyoak, K. J. (2012). The impact of semantic distance and induced stress on analogical reasoning. Cognitive, Affective, and Behavioral Neuroscience, 12, 804-812.
Средства за оценяване:
№ на занятие Заглавие на тема
1 Емоции - същност, теории, измерване
2 Как емоциите с различен интензитет влияят върху когнитивните процеси. Закон Йеркс-Додсън и връзки с вниманието през функциите на LC.
3 Взаимодействие между емоции и познание от гледна точка на невронауки
4 Аналогиите - същност, теории, измерване
5 Как емоции се пренасят по аналогия?
6 Как аналогиите се променят под въздействие на определена емоция или емоционално състояние? Влияние на тревожността и негативното настроение върху откриване на структурно сходство между повърхностно различни структури
7 Тревожността като фактор, който изземва когнитивните ресурси и възпрепятства редица когнитивни процеси, включително и разсъжденията по аналогия
8 Интрепретации по аналогия на преживявания в ритуали за инициация. Връзка с изследванияти върху анлогии и тревожност/стрес.
9 Представяне на резултати от самостоятелен изследователски проект