COGD207 Контекстни ефекти върху когнитивните процеси
Анотация:
Целта на курса е да се запознаят студентите с основните подходи и изследвания върху ефектите на контекста и да се представят конкретни модели и изследвания на контекста, които търсят интердисциплинарен подход за изучаването му. В зависимост от индивидуалните интереси на докторантите ще се планира изследователски проект в една от следните области, в които се изследва врузката между контекст и поснание: преценка и вземане на решение, учене, памет, мислене и категоризация.
Преподавател(и):
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните подходи за дефиниране на контекста;
• основните ефекти на контекста върху познавателните процеси;
2) могат:
• да планират и разбират изследванията на контекста върху познавателните процеси;
• да могат да предлагат теоретично аргументирани хипотези за влиянието на контекста.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• основни знания за подходите за моделиране на човешкото познавателна система;
• основни знания по когнитивна психология;
• основни знания по експериментална психология.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Подходи за описание на контекста
- Контекстни ефекти: контраст и асимилация
- Контекст и възприятие
- Контекстни ефекти върху категоризация
- Контекстни ефекти при учене, памет
- Контекстни ефекти при оценяване по скала
- Емоциите като контекст
- Контекстни ефекти в социалното познание
- Представяне на самостоятелен изследователски проект
Литература по темите:
• Bargh, J.A., Williams, L.E., Huang, J.Y., Song, H., & Ackerman, J.A. (2010). From the physical to the psychological: Mundane physical experiences influence social judgment and interpersonal behavior. Behavioral and Brain Sciences, 33, 267-268.
• Barsalou, L. W. (2020). Challenges and opportunities for grounding cognition. Journal of Cognition, 3(1).
• Dey, A., Kokinov, B., Leake, D., Turner, R. eds. (2005). Modeling and Using Context. Lecture Notes in AI, vol. 3554, Berlin: Springer Verlag.
• Hristova, P. (2014) Does Irrelevant Information Influence Judgment, LAP Lambert Academic Publishing.
• Hunter, L. E., & Daw, N. D. (2021). Context-sensitive valuation and learning. Current Opinion in Behavioral Sciences, 41, 122-127.
• Kokinov, B., Raeva, D. (2007). A Cognitive Approach to Context Effects on Individual Decision Making Under Risk. In: Richard Topol and Bernard Walliser (eds.) Cognitive Economics: New Trends (Contributions to Economic Analysis, Volume 280), Amsterdam: Elsevier. pp. 99-116
• Lebois, L.A.M., Wilson-Mendenhall, C.D., & Barsalou, L.W. (2015). Putting everything in context. Cognitive Science, 39, 1987-1995
• Lewis, G. A., Poeppel, D., & Murphy, G. L. (2019). Contrasting semantic versus inhibitory processing in the angular gyrus: an fMRI study. Cerebral Cortex, 29(6), 2470-2481.
• Mesquita, B., Barrett, L. F., & Smith, E. (Eds.) (2010). The mind in context. New York: Guilford.
• Moreau, D (2013). "Motor expertise modulates movement processing in working memory". Acta Psychologica, 142(3): 356–361. doi:10.1016/j.actpsy.2013.01.011
• Oberauer, K. (2019). Working memory and attention—A conceptual analysis and review. Journal of cognition.
• Smith, S.M., Vela, E. Environmental context-dependent memory: A review and meta-analysis. Psychonomic Bulletin & Review 8, 203–220 (2001).
• Tomasello, M. (2014). A Natural History of Human Thinking. Harvard University Press.
• Yee, E., & Thompson-Schill, S.L. (2016). Putting concepts into context. Psychonomic Bulletin & Review, 23, 1015-1027.
• Wagemans, J., Elder, J. H., Kubovy, M., Palmer, S. E., Peterson, M. A., Singh, M., & von der Heydt, R. (2012). A century of Gestalt psychology in visual perception: I. Perceptual grouping and figure-ground organization. Psychological Bulletin, 138(6), 1172-1217. doi: 10.1037/a0029333