DEVM134 Проект: Организационен контекст в развитието

Анотация:

Този курс представлява тренингова форма, съпътстваща лекционния курс DEVM105 Организационен контекст на грижата за децата, и цели да развие практическите умения на студентите. Той синтезира в себе си допирните точки между психология на развитието, училищна психология, организационна психология и социална психология, благодарение на което организационният контекст в развитието на грижите за децата, може да бъде разбран по-задълбочено и многоаспектно. В рамките на курса се поставя акцент върху процеса на комуникация и работа в екип в училищна среда като основно средство, чрез което могат да се реализират промени в организационния контекст, които ще повлияят върху качеството на преподаване и отношенията. Задачата на студентите е да разработят тренинг за подобряване на комуникативните и екипни умения на учители и/или ученици.

прочети още
Психология на развитието

Преподавател(и):

гл. ас. Соня Драгова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• социално-психологическите теории за взаимодействие между хората

• общите и специфични процеси на възприятие, лежащи в основата на разбирането на другите хора и тяхното поведение

• познават личностовите и социални фактори, обясняващи взаимодействието между хората

• запознати са с професията "училищен психолог/педагогически съветник" и предизвикателствата пред нея.

2) могат:

• да подобрят своите умения за активно слушане

• да анализират примери за различни типове комуникация в работна среда

• усъвършенстват своите презентационни умения

• да диагностицират училището като организация.


Предварителни изисквания:
• Студентите да посещават курс DEVM105 Организационен контекст на грижата за децата

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Проект

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Процесът на комуникация в организационна среда.
  2. Работа в екип и общуване в училище.
  3. Екипен проект "Разработване на тренинг за подобряване на комуникативните и екипни умения на учители и/или ученици".

Литература по темите:

Албрехт, К. (2006). Социалната интелигентност, Изток-запад.

Андреева, Л. (1999). Социално познание и междуличностно взаимодействие.София: Лик.

Бишъп, Сю.(2003). Пълен наръчник на уменията за общуване с хора. София: Наука и изкуство.

Джонев, С. (1996). Социална психология: Том 2: Общуване. Личност. София: Софи-Р.

Карабельова, С. (2004). Управление и развитие на човешкия потенциал. Класика и стил.

Лупян, Ян. (1989). Бариери на общуването, конфликти, стрес. София.

Илиев, Вл. (2003). Общуването: Същност, динамика и развитие. Плевен: Леге Артис.

Йорданов, Н. (2006). Психология на комуникацията и мълчанието говори….Военно издателство.

Ригио, Р. (2006). Въведение в индустриалната/организационната психология. Дилок.

Розенберг, М. (2007). Общуване без агресия. Наръчник по ненасилствена комуникация. Издателска къща Кръгозор.

Руменчев, В. (2006). Невербалната комуникация в публичната реч и деловото общуване. София, Университетско издателство “Св.Климент Охридски”.

Стийбъл, Д. (2005). Език мой - враг мой: Стратегии в общуването. София, Кръгозор.

Стоицова, Т. (1998). Живеем с другите: Социалнопсихологически проблеми. София, НБУ.

Хофстеде, Х. (2001). Култури и организации. Софтуер на ума, Класика и стил.

Costley, D.L., Todd, R. (1987). Human relations in organizations, West Publishing company.

Guirdham, M. (1996). Interpersonal skills at work, Prentice Hall.