DEVM134 Проект: Организационен контекст в развитието
Анотация:
Този курс представлява тренингова форма, съпътстваща лекционния курс DEVM105 Организационен контекст на грижата за децата, и цели да развие практическите умения на студентите. Той синтезира в себе си допирните точки между психология на развитието, училищна психология, организационна психология и социална психология, благодарение на което организационният контекст в развитието на грижите за децата, може да бъде разбран по-задълбочено и многоаспектно. В рамките на курса се поставя акцент върху процеса на комуникация и работа в екип в училищна среда като основно средство, чрез което могат да се реализират промени в организационния контекст, които ще повлияят върху качеството на преподаване и отношенията. Задачата на студентите е да разработят тренинг за подобряване на комуникативните и екипни умения на учители и/или ученици.
Преподавател(и):
гл. ас. Соня Драгова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• социално-психологическите теории за взаимодействие между хората
• общите и специфични процеси на възприятие, лежащи в основата на разбирането на другите хора и тяхното поведение
• познават личностовите и социални фактори, обясняващи взаимодействието между хората
• запознати са с професията "училищен психолог/педагогически съветник" и предизвикателствата пред нея.
2) могат:
• да подобрят своите умения за активно слушане
• да анализират примери за различни типове комуникация в работна среда
• усъвършенстват своите презентационни умения
• да диагностицират училището като организация.
Предварителни изисквания:
• Студентите да посещават курс DEVM105 Организационен контекст на грижата за децата
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Процесът на комуникация в организационна среда.
- Работа в екип и общуване в училище.
- Екипен проект "Разработване на тренинг за подобряване на комуникативните и екипни умения на учители и/или ученици".
Литература по темите:
Албрехт, К. (2006). Социалната интелигентност, Изток-запад.
Андреева, Л. (1999). Социално познание и междуличностно взаимодействие.София: Лик.
Бишъп, Сю.(2003). Пълен наръчник на уменията за общуване с хора. София: Наука и изкуство.
Джонев, С. (1996). Социална психология: Том 2: Общуване. Личност. София: Софи-Р.
Карабельова, С. (2004). Управление и развитие на човешкия потенциал. Класика и стил.
Лупян, Ян. (1989). Бариери на общуването, конфликти, стрес. София.
Илиев, Вл. (2003). Общуването: Същност, динамика и развитие. Плевен: Леге Артис.
Йорданов, Н. (2006). Психология на комуникацията и мълчанието говори….Военно издателство.
Ригио, Р. (2006). Въведение в индустриалната/организационната психология. Дилок.
Розенберг, М. (2007). Общуване без агресия. Наръчник по ненасилствена комуникация. Издателска къща Кръгозор.
Руменчев, В. (2006). Невербалната комуникация в публичната реч и деловото общуване. София, Университетско издателство “Св.Климент Охридски”.
Стийбъл, Д. (2005). Език мой - враг мой: Стратегии в общуването. София, Кръгозор.
Стоицова, Т. (1998). Живеем с другите: Социалнопсихологически проблеми. София, НБУ.
Хофстеде, Х. (2001). Култури и организации. Софтуер на ума, Класика и стил.
Costley, D.L., Todd, R. (1987). Human relations in organizations, West Publishing company.
Guirdham, M. (1996). Interpersonal skills at work, Prentice Hall.