DEVM105 Организационен контекст за развитие на децата и юношите в училище и в други институции

Анотация:

Курсът предлага на студентите теоретична подготовка и знания относно организационни аспекти на грижата за детето, които специалистите, работещи в такива институции, трябва добре да познават. Грижата за детето се осъществява в система от организационно взаимодействие, протичащо в институционализирана организационна среда, която се отличава със своя структура, специфична култура, доминиращ стил на управление и властови отношения, които неминуемо оказват влияние върху организацията на работата, изпълнението на задачите и удовлетвореността и мотивацията на работещите. Част от лекциите са посветени на изучаване структурата, строежа и целите на организацията, в частност на училището като вид организация. Внимание се отделя и на социалнопсихологическия климат в организацията и лидерския стил, които определят отношението на работещите към работата, в случая към децата и тяхното обгрижване, и начина на нейното изпълнение и ефективност. Една голяма част от критериите за добро училище и за качество на социалните услуги всъщност отразяват организационния контекст. Подборът на темите е насочен към създаване на по-широка основа, която може да се използва за допълване и обогатяване на специализираните психологически познания на студентите, завършващи програмата “Психология на развитието”. Втората част на курса разглежда контекста , в който се развиват услугите за деца в България. Той се характеризира с трудности и конфликти, които произтичат от промените, които членството на България в ЕС налага. Например, такава промяна е интегрирането на възгледа за детето като субект на права в изграждащите се услуги. Този възглед е в конфликт с ценностите на групово-ориентираната българска култура, както и с пост-тоталитарните нагласи за управление на услугите за деца и семейства. Как организациите осъзнават и управляват тези конфликти е тема , която се дискутира на базата на текстове и казуси от практиката на терапевтичните услуги за деца и семейства.

прочети още
Психология на развитието

Преподавател(и):

 Галина Маркова-Дерелиева  д-р
гл. ас. Соня Драгова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят: ключовите теоретични концепции и актуалните изследвания в съответната сфера; познават факторите за ефективна работа в екип; познават предимствата и недостатъците на видовете организационни структури; • системата, която предлага услуги за детско благосъстояние; променящото се развитие на възгледа за детето в България; културални конфликти, които организациите, предлагащи услуги за деца, трябва да разрешават в развитието на системата.

2) могат: да се справят успешно с прилагането на придобитите теоретични знания в социалната практика – бързо да се ориентират в конкретната организационна среда, да изучават атрибутите на организацията и прилагайки системния подход да отчитат тяхното влияние върху ефективността на работата; да могат да изграждат ефективни комуникативни мрежи на работното място и да преодоляват бариерите пред успешната комуникация; да разпознават функционалните от дисфункционалните конфликти и да ги управляват и разрешават, прилагайки адекватни стратегии; да разпознават конфликтите, породени от променящия се контекст и да предлагат решения за използването им за целите на развитие на децата и организациите.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения: Основни познания на студентите в сферата на социалната психология, психология на личността, трудова и организационна психология, психология на развитието.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Училището като организация: основни характеристики, формална и неформална структура. Органиграма
  2. Организационна култура: същност, равнища и функции. Типове култури
  3. Анализ на длъжността “педагогически съветник”/"училищен психолог"
  4. Лидерството в училище
  5. Критерии за добро училище. Критерии за качество на социалните услуги.
  6. Презентации на студенти. Дискусия
  7. Тест
  8. Системата за закрила на детето. Услуги и закони. Детето в „риск“ и неговите права.
  9. Институциите за деца – „услугите“ до 2000. Политика на деинституционализация-закриване на домовете за деца.
  10. Организации, ангажирани в Деинституционализацията – отношения между тях, колаборация. Изследвания. Основен конфликт- администриране и лидерство. Работа по случай – основен метод за екипна работа с деца и семейства в риск
  11. Децата като участници в промяната на грижите за деца и семейства. Интегриране на тяхното мнение и опит в развитието на услугите за деца и семейства. Работа по случай от практиката
  12. Превантивни програми и подходи за връщане на деца в техните биологични родители. Стигмата в организациите
  13. Екипната работа между секторите – конфликти и добри практики. Работа по случай от практиката
  14. Индивидуализиране на грижата-бариери и добри практики. Ангажиментите на представителите на секторите. Работа по случай от практиката

Литература по темите:

Андреева, Л. (1998) Социално познание и междуличностно взаимодействие. С.

Андреева, Л. (2001) Христоматия по социална психология, Дилок. С.

Армстронг, М. (1993) Преуспяващият мениджър. Делфин прес, Б.

Гюрова, В., Божилова, В. (2006). Магията на екипната работа. София: Агенция Европрес.

Илиева, С. (1998) Организационно развитие. Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”. С.

Илиева, С. (2006). Организационна култура: Същност, функции и промяна. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски".

Карабельова, С. (2000) Христоматия по управление на човешките ресурси. Лик. С.

Карабельова, С. (2004). Управление и развитие на човешкия потенциал. София (Емпирични изследвания за организационната култура и лидерството)

Питърс, Т., Уотърман Р. (1988) Към съвършенство във фирменото управление. Наука и изкуство.

Ригио, Р. (2006). Въведение в индустриалната/организационна психология. Дилок.

Розенберг, М. (2007). Общуване без агресия. Наръчник по ненасилствена комуникация. Издателска къща Кръгозор.

Славин, Р. (2004). Педагогическа психология. София: Наука и изкуство.

Alessandra, A. J., Hunsaker, P. (1993) Communicating at Work. Simon and Schuster.

Banova et. al (2002) Social assessment of child care in Bulgaria. UN Program for development, UN Department of economic and social issues (UNDESA), World bank.

Bowlby, J. (1979). The making and breaking of affectional bonds. London: Tavistock.

Cole, G., A. (1998) Organizational Behavior. London.

Cooper, C., Locke, E. (2000) Industrial and Organizational Psychology. Linking Theory and Practice. Blackwell Publishing Inc.

DuBrin, A. (1999) Applying Psychology. Individual Organizational Effectiveness. (5th ed).

Francis, D. (1997). Critical incident analysis: A strategy for developing critical practice. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 3, 169-188.

Markova, G. (2002) Analysis of “Take me Home I,” Unpublished Manuscript. Save the Children Fund, UK.

Main, T.F. (1983) The concept of a therapeutic community: Variations and vicissitudes. In Pines, M. (Ed), The evolution of group analysis. London: Routledge & Kegan Paul.

Markova, G. (2002). Analysis of “Take me Home I,” Unpublished Manuscript. Save the Children Fund, UK.

Markova,G., & Kurchieva, D. (2004). Program for Reintegration of Institutionalized Children. Unpublished Manuscript.

Menzies, I. (1989). Family breakdown in urban communities. In The dynamics of the social: Selected essays, Vol. II. London: Free Association Books.

Menzies, I. (1989) A psychoanalytical perspective on social institutions. In I. Menzies-Lyth, The dynamics of the social. London: Free Association Books.

Minkov, M. (2002). Why are we different. Multicultural differences in family, society, and business. Sofia, Bulgaria: Classic and Style. (In Bulgarian).

Social assessment of child care in Bulgaria. (2000). UN Program for development, UN Department of economic and social issues (UNDESA), World bankRiggio, R. (1999) Introduction to Industrial and Organizational Psychology. (3rd ed) Prentice Hall.

Robbins, S. (1990) Organizational Behavior: Concepts, Controversies, and Applications. Prentice-Hall.

Social Monitoring. (2002). The MONEE Project CEE/CIS Baltics, Unicef Innocenti Research Center, p.17.

Sugareva, M. (1996). Bulgarian family in the transition to the open market economy, Sofia: Free Initiative Foundation.

White, S., Fook, J., & Gardner, F. (2006). Critical reflection in health and social care. Buckingham, England: Open University Press.

Yan, M. C. (2008). Exploring cultural tensions in cross-cultural social work practice. Social Work, 53, 317-328.

Средства за оценяване:

тестове - 1бр.

презентация

курсова работа