CASM017 Сценарий - дипломен проект
Анотация:
ЦЕЛТА НА тази самостоятелна работа, както и на курса, е да да помогне на всеки един от студентите да напише сценария за дипломния си филм, като осмисли своите артистични търсения в един по-широк контекст. Различните практически сценарни задачи са насочени към изграждане на сценарни умения за структуриране и пластическото разгръщане на анимационния разказ, за прецизиране на записа, за поставяне на смислови акценти чрез визията и звука.
Преподавател(и):
доц. Невелина Попова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• колко важно е да : могат да редактират своя текст - да се доведе един замисъл докрай – доработвайки сценария, синопсиса, експликацията.
2) могат:
… да намерят най-органичния сюжет за своя замисъл, да го разгрърнат максимално изразително в прецизен сценарен запис; да защитят своята работа и артистичните си търсения с добър синопсис и експликация.
Предварителни изисквания:
Да имат най-основните сценарни умения.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Обобщаване на драматургичните стратегии и различните повествователни и лирични кодове при осъществяването на конкретния сценарен замисъл.
- Тактове и скокове в повествованието. Началото, кулминацията, финала.
- Анимационните техники и драматургията. Органичност на разказа и образите.
- Сценарният запис – като ритъм и графика.
- Изисквания към синопсиса и експликацията.
- Хибридните драматургични форми.Уникалните по своята експресивност симбиози между анимация, документално и игрално кино. Актуализирани драматургични примери от последните години.
Литература по темите:
1. Bendazzi, Giannalberto – Cartoons, One hundred years of cinema animation,1994 John Libbey & Company Ltd., с.118.
2. Герчева, Красимира К. – Естетиката на анимационния филм, Наука и изкуство, С., 1979, с.13.
3. Маринчевска, Надежда М. – Българско анимационно кино 1915 – 1995, ИК “Колибри”, София, 2001, с.183.
4. Эйзенштейн, С.М. – Дисни, в сб. “Проблемы синтеза в художественной культуре”, Москва, “Наука”, 1985.
5. Маринчевска, Надежда М.- Квадрати на въображението – Естетика на анимационните техники, С.”Титра”, 2005.
6. Кривуля Н.Г. Лабиринты анимации, ИД „Граал”, Москва, 2002.
7. Wells, Paul- Understanding animation, London and New York, Routledge,1998
8. Wells, Paul.Short cuts, London, Wallflower Press, 2002
9. Норштейн, Юрий- Ярбусова, Франческа – Сказка сказок, Москва, „Красная площадь”, 2005.
10. A Reader in Animation studies,edited by Jayne Pilling; London-Sydney, John Libbey Company,1997.
11. Halas John. Masters of Animation, London, BBC books,1987.
12.Вендерс, Вим – Логиката на образите, ИК „Колибри”, С., 1992.
13. Вендерс, Вим – Усещане за място, ИК „Колибри”, С., 2007.
14.Бергман, Ингмар – Образи, „Хемус груп”,С., 2004.
15. Кариер, Жан-Клод - Невидимият филм,ИК "Колибри", 2003.
16. Крумов, Красимир – Поетика на киното, С., Agata, 2000
17. Христова, Светла. Сценарийният сюжет, С. НБУ, 2010.
18. Bordwell, David / Thompson, Kristin – Film Art, published by Alfred A. Knopf, New York
19. Богданов, Богдан – Мит и литература, “Хемус”ООД, София, 1998
20. Милев, Неделчо – Драматичният екран, “Народна култура, 1995.
21. Мелетински, Елеазар – Поетика на мита, ИК “Христо Ботев”, София, 1995.
22. Барт, Ролан – Въображението на знака, “Народна култура”, София, 1991.
23. Кракауер, Зигфрид – Природа фильма – Реабилитация физической реальности, М., Искусство, 1974.
24. Манов, Божидар – Еволюция на екранното изображение, С., 2004.
25. Field, Syd – Screenplay, The Foundations of Screenwriting, Dell Publishing Co., 1982.
Средства за оценяване:
Текущите оценки върху конкретната работа по сценариите - два пъти по време на семестъра.
Критерият е качеството на сценарните текстове, активността на студента по време на семестъра и неговото развитие.