CASM350 Драматургични консултации по дипломен проект
Анотация:
ЦЕЛТА НА КУРСА е да да помогне на всеки един от студентите да напише сценария за дипломния си филм, като осмисли своите артистични търсения в един по-широк контекст.. Различните практически сценарни задачи са насочени към изграждане на сценарни умения за структуриране и пластическото разгръщане на анимационния разказ, за прецизиране на записа, за поставяне на смислови акценти чрез визията и звука.
Преподавател(и):
доц. Невелина Попова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• ……колко важно е да : могат да редактират своя текст - да се доведе един замисъл докрай – доработвайки сценария, синопсиса, експликацията.
2) могат:
…… да намерят най-органичния сюжет за своя замисъл, да го разгрърнат максимално изразително в прецизен сценарен запис; да защитят своята работа и артистичните си търсения с добър синопсис и експликация.
• готови са за така наречения „Film pitching” - тоест - за представяне на бъдещия филм пред професионална аудитория.
•
Предварителни изисквания:
• … Да имат най-основните сценарни умения.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Анимационната драматургия и съвременните хибридни драматургични форми. Разчупване на границите и традиционните характеристики на видовете кино и съответните драматургични подходи . Нови драматургични симбиози между документалност и анимация, между компютърна анимация и игрално кино.
- Анимационният сценарий като повествование и поезия. Драматургичните кодове в твоя сценарий.
- Тактове и скокове в повествованието. Началото, кулминацията, финала.
- Анимационните техники и драматургията. Органичност на разказа и образите.
- Сценарният запис – като ритъм и графика. Изисквания към синопсиса и експликацията.
- Драматургия на звука. Диалогът и задкадровият глас.
- Предаване на пърите задачи за текуща оценка.
- Вариантите на комичното.
- Пародията като универсален ключ. Цитатът.
- Поетичните и смислови акценти. Ритми, лайтмотиви и повтори.
- Жанрови модели.
- Документалните тенденции в съвременната анимация.
- Поетичните и смислови акценти. Ритми, лайтмотиви и повтори.
- Сценарните формати в анимацията и съвременния процес на създаване на филми. Видове запис. Особености на поетичната сценарна ремарка в анимационния сценарий. Изключителното значение на синопсиса при асоциативните поетично-философски филми. Актуализирани примери от практиката – сравняване на сценарните текстове и реализираните по тях филми.
- Предаване и обсъждане на работите за втора текуща оценка.
Литература по темите:
Теоретична литература
1. Bendazzi, Giannalberto – Cartoons, One hundred years of cinema animation,1994 John Libbey & Company Ltd., с.118.
2. Герчева, Красимира К. – Естетиката на анимационния филм, Наука и изкуство, С., 1979, с.13.
3. Маринчевска, Надежда М. – Българско анимационно кино 1915 – 1995, ИК “Колибри”, София, 2001, с.183.
4. Эйзенштейн, С.М. – Дисни, в сб. “Проблемы синтеза в художественной культуре”, Москва, “Наука”, 1985.
5. Маринчевска, Надежда М.- Квадрати на въображението – Естетика на анимационните техники, С.”Титра”, 2005.
6. Кривуля Н.Г. Лабиринты анимации, ИД „Граал”, Москва, 2002.
7. Wells, Paul- Understanding animation, London and New York, Routledge,1998
8. Wells, Paul.Short cuts, London, Wallflower Press, 2002
9. Норштейн, Юрий- Ярбусова, Франческа – Сказка сказок, Москва, „Красная площадь”, 2005.
10. A Reader in Animation studies,edited by Jayne Pilling; London-Sydney, John Libbey Company,1997.
11. Halas John. Masters of Animation, London, BBC books,1987.
12. Попова, Невелина. Драматургичното пространство на анимацията.С., НБУ, 2016-
Средства за оценяване:
Текущата оценка се формира от участието и активността на студента по поставените драматургични задачи.