SQBM166D Seminar: Leadership Practices

Annotation:

Курсът е практически насочен. Студентите са подтиквани да извлекат отговори на основата на теоретичните познания и собствената им преценка относно поставените въпроси в казуса. Освен това се цели:

• Да бъде анализирано лидерско поведение представено от различни участници в зададения казус;

• Да предизвика прилагане на аналитичен подход основан на значителен брой известни теории относно лидерството;

• Да формира у студента способност да използва теоретичните познания при практическа дейност като мениджър;

• Да постави студента в ситуация изискваща задълбочен размисъл и преценка относно лидерството в специфична организация.

прочети още
Management for Organisational Excellence (in Bulgarian) Distance Learning

Lecturers:

Asst. Prof. Aleksander Pojarliev, PhD

Course Description:

Competencies:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Познават известните теории за лидерството, гледни точки и подходи;

• Характеристиките на лидера според различни таксономии;

• Лидерските стилове и проявлението им в организацията.

2) могат:

• Да идентифицират лидерите в организацията и да анализират техните качества, силни и слаби страни;

• Да създават модели за идентифициране на лидери и програми за тяхното развитие в организацията;

• Да откриват и да стимулират позитивните лидерски стилове.
Prerequisites:


Types:
Distance

Types of Courses:
Seminar

Language of teaching:
Bulgarian

Topics:

  1. Лидерство в организацията. Лидерство и мениджмънт. Основни теории за лидерството.
  2. Лидерски стилове. Лидерски действия. Основни изследвания на лидерството.
  3. Лидери и последователи.

Bibliography:

Основна литература:

Георгиев, К. (2008) Лидерство в организацията – учебен материал. УМ-НБУ, София.

Northouse, Peter G., (2017), Introduction to Leadership: Concepts and Practice, Fourth Edition, Sage.

Assessment:

Оценяването на студентите в курса става чрез практическо задание, предадено в MOODLE НБУ. Относителната тежест на всеки отделен въпрос е 10%.

Практики на лидерството

На базата на представената ситуация в дадения казус, анализирайте и дайте отговори на следните въпроси, като използвате максимално изучените теории за лидерството и собствената си преценка:

1. Изберете три различни теории за лидерството и анализирайте какъв тип лидер е Изпълнителния Директор, съгласно всяка от тях. Дайте доказателства за или против.

2. Какъв тип лидери са останалите директори от първата група? А от втората? Предложете доказателства и екстраполирайте вероятното развитие на членовете към съответен тип лидер.

3. Изследвайте доколко Изпълнителния Директор притежава лидерски (мениджърски) компетентности съгласно теория по избор. За всяка компетентност дайте пример или екстраполирайте.

4. Изследвайте доколко IT специалистът притежава лидерски (мениджърски) компетентности съгласно теория по избор. За всяка компетентност дайте пример или екстраполирайте.

5. Идентифицирайте двете групи директори съгласно теориите за „последователите в лидерството”. Какви са вероятните насоки за развитие във взаимоотношенията им с лидера в бъдеще?

6. Какви грешки е допуснал лидерът в отношението си към IT специалиста? Към останалите директори, към редовите служители? Потърсете аргументи в поне две различни теории за лидерските стилове. Непременно дайте доказателства.

7. Какво трябва да направи лидерът, за да мотивира IT специалиста да продължи да работи с предишното желание?

8. Каква следва да е лидерската стратегия/стил по отношение на останалите служители? Какви мерки бихте предложили вие на лидера за повишаване на ефективността на работа в тази организация? Опишете мерките, като поясните вероятните силни и слаби страни на всяка.

9. Какви поуки бихте извлекли вие като лидер? Основавайте се на наученото дотук

10. Ако вие сте консултант нает от компанията в казуса, каква програма за развитие на лидери бихте предложили на компанията. Опишете целите и елементите на програмата, както и вероятната продължителност.