SQBM151D Marketing and Customer Focus
Annotation:
Курсът въвежда студентите в основите на теорията и практиката на маркетинга и взаимоотношенията с клиента – като основни инструменти за оцеляването и напредъка на една търговска организация. Фокус на курса са практическите умения по съставяне на маркетингови стратегии и планове, както и авангардните в момента подходи за управление на взаимодействията с клиенти, базирани на информационните технологии и социалните мрежи.
• Да ориентира студента в спецификата на понятията и дейностите, свързани с маркетинга и взаимоотношенията с клиента
• Да анализира спецификата и приложимостта на водещите философии и подходи в съвременния маркетинг
• Да даде инструменти на студентите за анализ на собствената организация, пазара и конкурентите
• Да обучи студентите как да съставят маркетингова стратегия и план, както и програми за управление на взаимоотношенията с клиента
Lecturers:
Asst. Prof. Aleksander Pojarliev, PhD
Course Description:
Competencies:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Кои са водещите теории и подходи в сферата на маркетинга и работата с клиенти
• Кои са компонентите на маркетинг стратегията и как са обвързани помежду си
• Как се провежда маркетингово изследване
• Кои са основните принципи на управлението на връзките с клиенти (CRM и SCRM)
• Кои са основните подходи за превръщането на клиента в партньор
• Как да използват социалните мрежи за целите на маркетинга
2) могат:
• Да анализират собствената си организация, пазара и конкуренцията с оглед съставянето на маркетингова стратегия и план
• Да сегментират пазара на стоките/услугите, които предлагат
• Да съставят маркетингова стратегия и маркетингов план
• Да съставят програма за управление на взаимоотношенията с клиенти
Prerequisites:
Студентите да имат знания и/или умения:
• желателен работен опит в организация поради спецификата на заданията, насочени към практиката
• за семинарните занятия студентите трябва да бъдат в група до максимум 20 души
Types:
Distance
Types of Courses:
Lecture
Language of teaching:
Bulgarian
Topics:
- Въведение в маркетинга: цели, определения, аспекти.
- Триединството „продукт – клиенти – конкуренти”.
- Разбиране на клиентите. Анализ и сегментиране на пазара. Маркетингов микс.
- Управление на взаимоотношенията с клиента: същност.
- Ориентиране към клиентите. Удовлетворението на клиента като цел на планирането.
- Анализ на компанията и продуктите й. Продукти, свойства и ползи. Потребности и желания на клиентите.
- Цена и стойност. Разходи за клиента, ценови стратегии.
- Рефлексия на студентите върху личната им практика.
- Достъпност на продуктите. Канали за дистрибуция на продукта.
- Комуникация с клиентите.
- Маркетингови проучвания.
- Разбиране на средата. Анализ на конкурентите.
- Клиентът като партньор.
- Съставяне на маркетингова стратегия.
- Рефлексия на студентите върху личната им практика.
Bibliography:
Основна литература:
1. Котлър, Ф. (2006) Маркетинг съвети от А до Я. Класика и стил
2. Котлър, Ф. – Картаджая, Х. – Сатиаван, А. (2010) Маркетинг 3.0: От продуктите към клиентите към човешкия дух. Locus
3. Пеневска, В. (2009) Фокус към клиента. УМ - НБУ
4. Прахалад, С.К. – Рамасвами, В. (2009) Бъдещето на конкуренцията
5. Котлър, Ф. – Триаз де Бес, Ф. (2007) Латерален маркетинг: Нови техники за нестандартни идеи. Locus
6. Зийман, С. (2005) Краят на маркетинга, какъвто го познаваме. Locus
7. Armstrong, G. – Kotler, P. (2012) Marketing: An Introduction. Kogan Page
8. Gover, Mary (1999) The art of giving Quality service,
9. Greenberg, Paul (2009) Social CRM: Customer Relationship Management in the Age of the Socially-Empowered Customer
10. Kerin,R. – Hartley, S. – Rudelius, W. (2012) Marketing. Kogan Page
11. Laplante, M., Bill Trippe, Leonor Ciarlone (2008) Engage Me! Web Experience Management as the New Business Imperative. White Paper. Gilbane Group Inc.
Допълнителна литература:
1. Годин, С. (2010) Маркетингът на позволението. Фокус
2. Залтман, Д. (2006) Как мислят потребителите?. Класика и стил
3. Котлер, Ф. – Каслионе, Д. (2009) Хаотика. Мениджмънт и маркетинг в епохата на турбулентността. Изток-Запад
4. Левинсън, Д.К. (2011) Партизански маркетинг. Изток-Запад
5. Мазур, Л. – Майлс, Л. (2008) Майсторите на маркетинга разказват. Рой Комуникейшън
6. Мушмов, А. (2009) Обърнат маркетинг CRM. ФорКом
7. Томс, Ж. – Георгиева, К. (2011) Инструменти за социални мрежи. Маркетинг в епохата на Web 2.0. Сиела
8. Рубино, Д. (2010) Пълно ръководство по мрежов маркетинг.Aнхира
9. Сърновиц, А. (2010) Маркетинг от уста на уста. Изток-Запад
10. Хоугард, С. – Биере, М. (2009) Стратегически маркетинг на взаимоотношенията. Сиела
11. Coleman Parkes Research (2008) Social Customer Relationship Management and Social Media
12. Cone (2008) Businesses in the Social Media
13. CRM Magazine (2003) October
14. Greenberg, Paul (2009) Social CRM Comes of Age. White paper. Oracle.
15. Junco, Reynol – Mastrodicasa, Jeanna (2007) Connecting to the Net.Generation: What higher education professionals need to know about today's students, NASPA
16. Leary, Brent (2008) Social CRM: Customer Relationship Management in the Age of the Socially-Empowered Customer, Sage CRM Solutions
17. Pepper & Rogers Group (2007) The Predictive Enterprise. White paper. The Customer Innovation Series. Part 1.
18. SAP (2009) Differentiation Through Service Excellence& Driving Customer Loyalty and Service Profitability. White Paper - Customer Relationship Management
Assessment: