SQBM150D Strategic Management

Annotation:

Актуалността на курса SQBM150D Стратегическо управление се определя от развитието на управленската наука, чрез осмисляне идеите на нейните класици и на техните последователи. Всяка организация(публична или частна) може да бъде стратегически управлявана за да задоволява обществени потребности, като изработва и предлага необходими за гражданите услуги или продукти. Стратегически управляваните публичните и бизнес организации повишават конкурентноспособността си устойчиво в публичната или в бизнес среда за дългосрочен времеви период. Обучението в академичния курс е насочено към придобиване от обучаваните на фундаментални знания за научните и приложните аспекти на теорията и историята на стратегическото управление и тяхното практико-приложно значение.

Обект на изучаване е стратегическото управление на публични и бизнес организации.

Предмет на курса са: теоретичните основи на стратегическото управление; политическите стратегии; определянето на визиите, мисиите и на стратегическите цели на организациите; извършването на стратегически анализи на външната и вътрешната среда на организациите; видовете стратегии на организациите; изборът на стратегии и реализирането им от организациите; стратегическото планиране в организациите; ексепртно-аналитичните методи използвани в стратегическото управление; разработването и управлението на проекти в организациите; стратегическото ръководене на организациите; стратегическите решения в организациите; стратегическото управление на човешките ресурси в организациите; контролирането на стратегиите на организациите и тяхното оценяване.

прочети още
Management for Organisational Excellence (in Bulgarian) Distance Learning

Lecturers:

Prof. Nikolay Arabadjiiski, PhD

Course Description:

Competencies:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• съвременните теории за стратегическо управление;

• каква е методологията и технологията на стратегическото планиране;

• какви техники и експертно-аналитични методи се използват за разработване на стратегии на организациите;

• основните въпроси на стратегическото ръководене на организациите;

• въпросите за контролиране и оценяване на стратегиите на организациите.

2) могат:

• да разработват и реализират стратегически документи на организациите;

• да управляват реализацията на стратегическите документи на организациите.


Prerequisites:
няма

Types:
Distance

Types of Courses:
Lecture

Language of teaching:
Bulgarian

Topics:

  1. Предмет, методология и система на академичния курс “Стратегическо управление”.
  2. Теоретични основи на стратегическото управление.
  3. Политическите стратегии.
  4. Видове стратегии на организациите.
  5. Визия, мисия и стратегически цели на организациите.
  6. Стратегически анализи на външната и вътрешната среда на организациите.
  7. Експертно-аналитични методи в стратегическото управление.
  8. Избор и реализиране на стратегиите на организациите.
  9. Тест - 1
  10. Стратегическо планиране на дейностите в организации.
  11. Разработване и управление на проекти в организациите.
  12. Стратегическо ръководена на организациите. Стратегически решения.
  13. Стратегическо управление на човешките ресурси в организациите.
  14. Контролиране и оценяване на стратегиите на организациите.
  15. Тест - 2

Bibliography:

Основна литература:

1. Арабаджийски, Н. (2023) Стратегическо управление /лекции/. София, Moodle - НБУ

2. Радев, К. (2018) Стратегически мениджмънт /лекционен курс/. София, Moodle - НБУ

Допълнителна литература на български език

3. Александров, К. (1999) Управление и стратегии на маркетинга. София, Издателство: УИ „Стопанство“

4. Александров, К. (2002) Стратегическо управление на организации и фирми. София, Издателство: Тракия - М

5. Александрова, М. (2006) Управление чрез проекти – съвременни аспекти. София, Издателство: „Авангард Прима“

6. Ангелов, А. (1998) Основи на мениджмънта. София, Издателство: Тракия-М

7. Андронов, Ев., Александрова, М. (2006) Управление на проекти. София, Издателство: Нов български университет

8. Андреева, М. (2001) Стратегически мениджмънт. Варана, Издателство: Компас

9. Арабаджийски, Н. (2011) Проблеми на стратегическото планиране в публичния сектор на Република България. Годишник на Центъра по публична администрация на НБУ. Том 6/2011 г.

10. Арабаджийски, Н. (2020) Стратегии за устойчиво развитие на публичната администрация в Република България. Годишник на департамент „Администрация и управление“ на НБУ. Том 5/2020 г.

11. Бодурова, П. (1999) Стратегиите в управлението на фирмата. Варна, Издателство: Ромина

12. Василева, Л., Г. Велковска, А. Манолова. (2002) Регионално планиране и прогнозиране. Част 1-2, София, Издателство: Тракия - М

13. Василева, Л. и колектив. (2006) Регионална икономическа политика: Стратегии, концепции и планове. София, Издателство: Тракия - М

14. Владимирова, К., К. Габровски, Н. Стефанов. (2005) Стратегическо управление и стратегическо планиране. УНСС. София, Издателство: УИ „Стопанство“

15. Дамянов, А., П. Горанова. (2002) Планиране и прогнозиране. Свищов, Издателство: АИ „Д.А.Ценов“

16. Денхарт, Р. Търсене на значението. (2001) Стратегии за успех в управлението на държавните организации. София, Издателство: ЛИК

17. Димитров, Д. (1993) Стратегическо управление на фирмата. София, Издателство: УИ „Стопанство“

18. Донъли, Д., Д. Гибсън, М. Иванчевич. (1997) Основи на мениджмънта. София, Издателство: Фондация „Отворено общество“

19. Доралийски, А. Стратегически мениджмънт. (1998) София, Издателство: Нов български университет

20. Зафирова, Цв. (2008) Стратегическо управление /учебно помагало/. Варна, Издателство: Наука и икономика

21. Зафирова, Цв. (2014) Стратегически аспекти в управлението на организационни кризи. Варна, Издателство: Наука и икономика

22. Зафирова, Цв. (2017) Стратегическо управление/учебник/. Варна, Издателство: Наука и икономика

23. Захариев, Е. (2005) Стратегическо управление на фирмата. В. Търново, Издателство: Абагар

24. Маринов, Р. (2004) Комуникационни стратегии. София, Издателство: Нов български университет

25. Маринов, Р. (2005) Стратегически комуникационен мениджмънт. София, Издателство: Сиела

26. Младенова, Г. (1998) Стратегическо маркетингово планиране. София, Издателство: УИ „Стопанство“

27. Окубо, Д. и колектив (2001) Изграждане на визия и стратегическо планиране на общността. София, Издателство: Фондация за реформа в местното самоуправление

28. Павлов, П. (1998) Експертно-аналитични методи в стратегическото управление. София, Издателство: Призма

29. Павлов, П. (1998) Научно-приложни методи и средства за разработване и управление на проекти в публичния сектор. София, Издателство: Призма

30. Павлов, П., Михалева, Св., Павлова, Л. (2008) Стратегическо управление в публичния сектор. Варна, Издателство: УИ ВСУ „Черноризец Храбър“

31. Тарраго, Ф., М. Мирчев, Г. Шереметов. (1999) Стратегическо управление. София, Издателство: УИ „Стопанство“

32. Панайотов, Д. Стратегическо планиране. Свищов,1995

33. Панайотов, Д., Б. Борисов. (2011) Стратегическо планиране. Теория, методология, казуси. Свищов, Издателство: АИ „Ценов“

34. Паунов, М. (2012) Стратегии на бизнеса. София, Издателство: УНСС

35. Пенчев, В. (1992) Методологически основи на технологията на стратегическото планиране. София,

36. Радев, К. (2017) Организационна култура, София, Moodle - НБУ

37. Радев, К., (2019) Бизнес анализ, София, Moodle - НБУ

38. Радев, К., (2016) Управление на качеството, София, Издателство: Нов български университет

39. Радев. К. (2019) Управление на търговската дейност в малките и средните фирми, София, Издателство: Фатум ООД

40. Радев, К. (2018) Управление на иновациите /електронен учебник/, София, Moodle - НБУ

41. Радев, К., М. Мирчев, Н. Миронова. (2007) Организационно поведение, София, Издателство: Авангард Прима

42. Семерджиев, Цв. (2000) Стратегическо ръководство – лидерство. София, Издателство: Софттрейд

43. Семерджиев, Цв. (2007) Стратегия – среда, ресурси, способности, планиране. София, Издателство: Класика и Стил

44. Стефанов, Н. (2001) Стратегическо управление на човешките ресурси. София, Издателство: Персонал GRH

45. Танев, Т. (2003) Политическите стратегии. София, Издателство: УИ „Св.Климент Охридски“

46. Танев, Т. (2008) Стратегическо управление на публичната сфера. София, Издателство: Военно издателство

47. Тодоров, К. (2001) Стратегическо управление на малките и средните фирми – теория и практика. І и ІІ том. София, Издателство: Сиела

48. Христов, Ст. (2009) Стратегически мениджмънт. София, Издателство: УНСС

Допълнителна литература на чужд език

49. Aaker, D. (2002) Strategic Market Management, University of California, Barkeley

50. Almany, A. (1992) Strategic Management: A Framework for Decision Making and Problem Solving

51. Ansoff, H. I., Edward J. McDonnell (1990) Implanting Strategic Management, 2-nd ed., Prentice Hall International (UK) Ltd

52. Avery (2011). Sustainable Leadership, Taylor&Francis

53. Campbell, D. (2011) Business Strategy, Palgrave MacM

54. David, F. (1993) Strategic Management

55. Dunphy (2007) Organizational Change for Corporate Sustainability, Taylor&Francis

56. Dupuy, Fr. (2011) Business for 21st Century, , Palgrave MacM 10. Johnson,

57. Furrer (2010) Corporate Level Strategy, Taylor&Francis

58. Gimbert, Xavier (2011) Think Strategically, Palgrave MacM

59. Grenier (2009) Мanagement Consulting Today and Tomorrow, Taylor&Francis

60. Gerry (2005) Strategique/Exploring Corporate Strategy/, University of Oxford

61. Lester, A. Digman (1986) Strategic Management - concepts, decision, cases, Business publications, inc, Plano

62. Marcus, A. (2011) Strategic Foresight, Macmillan Publishers Limited

63. Mintzberg, H., J. Quinn (1991) The Strategy Process

64. Maclennan (2009) Strategy Execution, Taylor&Francis

65. Pearce, J., R. Robinson (1988) Strategic Management-Formulation and implementation, Illinois

66. Pettinger (2010) Organizational behaviour, Taylor&Francis

67. Proctor (2009) Creative Ploblem Solving for Managers, Taylor&Francis

68. Ringland, Gill (2008) Scenario Planning/Managing for the future/

69. Santow, J. (2006) Международни делови преговори и етика в бизнес стратегията

70. Stacey, R. (2000) Strategic management and organizational dynamics: the challenge of complexity, Harlow: New York: Financial Times