SQBM150D Strategic Management
Annotation:
Актуалността на курса SQBM150D Стратегическо управление се определя от развитието на управленската наука, чрез осмисляне идеите на нейните класици и на техните последователи. Всяка организация(публична или частна) може да бъде стратегически управлявана за да задоволява обществени потребности, като изработва и предлага необходими за гражданите услуги или продукти. Стратегически управляваните публичните и бизнес организации повишават конкурентноспособността си устойчиво в публичната или в бизнес среда за дългосрочен времеви период. Обучението в академичния курс е насочено към придобиване от обучаваните на фундаментални знания за научните и приложните аспекти на теорията и историята на стратегическото управление и тяхното практико-приложно значение.
Обект на изучаване е стратегическото управление на публични и бизнес организации.
Предмет на курса са: теоретичните основи на стратегическото управление; политическите стратегии; определянето на визиите, мисиите и на стратегическите цели на организациите; извършването на стратегически анализи на външната и вътрешната среда на организациите; видовете стратегии на организациите; изборът на стратегии и реализирането им от организациите; стратегическото планиране в организациите; ексепртно-аналитичните методи използвани в стратегическото управление; разработването и управлението на проекти в организациите; стратегическото ръководене на организациите; стратегическите решения в организациите; стратегическото управление на човешките ресурси в организациите; контролирането на стратегиите на организациите и тяхното оценяване.
Lecturers:
Prof. Nikolay Arabadjiiski, PhD
Course Description:
Competencies:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• съвременните теории за стратегическо управление;
• каква е методологията и технологията на стратегическото планиране;
• какви техники и експертно-аналитични методи се използват за разработване на стратегии на организациите;
• основните въпроси на стратегическото ръководене на организациите;
• въпросите за контролиране и оценяване на стратегиите на организациите.
2) могат:
• да разработват и реализират стратегически документи на организациите;
• да управляват реализацията на стратегическите документи на организациите.
Prerequisites:
няма
Types:
Distance
Types of Courses:
Lecture
Language of teaching:
Bulgarian
Topics:
- Предмет, методология и система на академичния курс “Стратегическо управление”.
- Теоретични основи на стратегическото управление.
- Политическите стратегии.
- Видове стратегии на организациите.
- Визия, мисия и стратегически цели на организациите.
- Стратегически анализи на външната и вътрешната среда на организациите.
- Експертно-аналитични методи в стратегическото управление.
- Избор и реализиране на стратегиите на организациите.
- Тест - 1
- Стратегическо планиране на дейностите в организации.
- Разработване и управление на проекти в организациите.
- Стратегическо ръководена на организациите. Стратегически решения.
- Стратегическо управление на човешките ресурси в организациите.
- Контролиране и оценяване на стратегиите на организациите.
- Тест - 2
Bibliography:
Основна литература:
1. Арабаджийски, Н. (2023) Стратегическо управление /лекции/. София, Moodle - НБУ
2. Радев, К. (2018) Стратегически мениджмънт /лекционен курс/. София, Moodle - НБУ
Допълнителна литература на български език
3. Александров, К. (1999) Управление и стратегии на маркетинга. София, Издателство: УИ „Стопанство“
4. Александров, К. (2002) Стратегическо управление на организации и фирми. София, Издателство: Тракия - М
5. Александрова, М. (2006) Управление чрез проекти – съвременни аспекти. София, Издателство: „Авангард Прима“
6. Ангелов, А. (1998) Основи на мениджмънта. София, Издателство: Тракия-М
7. Андронов, Ев., Александрова, М. (2006) Управление на проекти. София, Издателство: Нов български университет
8. Андреева, М. (2001) Стратегически мениджмънт. Варана, Издателство: Компас
9. Арабаджийски, Н. (2011) Проблеми на стратегическото планиране в публичния сектор на Република България. Годишник на Центъра по публична администрация на НБУ. Том 6/2011 г.
10. Арабаджийски, Н. (2020) Стратегии за устойчиво развитие на публичната администрация в Република България. Годишник на департамент „Администрация и управление“ на НБУ. Том 5/2020 г.
11. Бодурова, П. (1999) Стратегиите в управлението на фирмата. Варна, Издателство: Ромина
12. Василева, Л., Г. Велковска, А. Манолова. (2002) Регионално планиране и прогнозиране. Част 1-2, София, Издателство: Тракия - М
13. Василева, Л. и колектив. (2006) Регионална икономическа политика: Стратегии, концепции и планове. София, Издателство: Тракия - М
14. Владимирова, К., К. Габровски, Н. Стефанов. (2005) Стратегическо управление и стратегическо планиране. УНСС. София, Издателство: УИ „Стопанство“
15. Дамянов, А., П. Горанова. (2002) Планиране и прогнозиране. Свищов, Издателство: АИ „Д.А.Ценов“
16. Денхарт, Р. Търсене на значението. (2001) Стратегии за успех в управлението на държавните организации. София, Издателство: ЛИК
17. Димитров, Д. (1993) Стратегическо управление на фирмата. София, Издателство: УИ „Стопанство“
18. Донъли, Д., Д. Гибсън, М. Иванчевич. (1997) Основи на мениджмънта. София, Издателство: Фондация „Отворено общество“
19. Доралийски, А. Стратегически мениджмънт. (1998) София, Издателство: Нов български университет
20. Зафирова, Цв. (2008) Стратегическо управление /учебно помагало/. Варна, Издателство: Наука и икономика
21. Зафирова, Цв. (2014) Стратегически аспекти в управлението на организационни кризи. Варна, Издателство: Наука и икономика
22. Зафирова, Цв. (2017) Стратегическо управление/учебник/. Варна, Издателство: Наука и икономика
23. Захариев, Е. (2005) Стратегическо управление на фирмата. В. Търново, Издателство: Абагар
24. Маринов, Р. (2004) Комуникационни стратегии. София, Издателство: Нов български университет
25. Маринов, Р. (2005) Стратегически комуникационен мениджмънт. София, Издателство: Сиела
26. Младенова, Г. (1998) Стратегическо маркетингово планиране. София, Издателство: УИ „Стопанство“
27. Окубо, Д. и колектив (2001) Изграждане на визия и стратегическо планиране на общността. София, Издателство: Фондация за реформа в местното самоуправление
28. Павлов, П. (1998) Експертно-аналитични методи в стратегическото управление. София, Издателство: Призма
29. Павлов, П. (1998) Научно-приложни методи и средства за разработване и управление на проекти в публичния сектор. София, Издателство: Призма
30. Павлов, П., Михалева, Св., Павлова, Л. (2008) Стратегическо управление в публичния сектор. Варна, Издателство: УИ ВСУ „Черноризец Храбър“
31. Тарраго, Ф., М. Мирчев, Г. Шереметов. (1999) Стратегическо управление. София, Издателство: УИ „Стопанство“
32. Панайотов, Д. Стратегическо планиране. Свищов,1995
33. Панайотов, Д., Б. Борисов. (2011) Стратегическо планиране. Теория, методология, казуси. Свищов, Издателство: АИ „Ценов“
34. Паунов, М. (2012) Стратегии на бизнеса. София, Издателство: УНСС
35. Пенчев, В. (1992) Методологически основи на технологията на стратегическото планиране. София,
36. Радев, К. (2017) Организационна култура, София, Moodle - НБУ
37. Радев, К., (2019) Бизнес анализ, София, Moodle - НБУ
38. Радев, К., (2016) Управление на качеството, София, Издателство: Нов български университет
39. Радев. К. (2019) Управление на търговската дейност в малките и средните фирми, София, Издателство: Фатум ООД
40. Радев, К. (2018) Управление на иновациите /електронен учебник/, София, Moodle - НБУ
41. Радев, К., М. Мирчев, Н. Миронова. (2007) Организационно поведение, София, Издателство: Авангард Прима
42. Семерджиев, Цв. (2000) Стратегическо ръководство – лидерство. София, Издателство: Софттрейд
43. Семерджиев, Цв. (2007) Стратегия – среда, ресурси, способности, планиране. София, Издателство: Класика и Стил
44. Стефанов, Н. (2001) Стратегическо управление на човешките ресурси. София, Издателство: Персонал GRH
45. Танев, Т. (2003) Политическите стратегии. София, Издателство: УИ „Св.Климент Охридски“
46. Танев, Т. (2008) Стратегическо управление на публичната сфера. София, Издателство: Военно издателство
47. Тодоров, К. (2001) Стратегическо управление на малките и средните фирми – теория и практика. І и ІІ том. София, Издателство: Сиела
48. Христов, Ст. (2009) Стратегически мениджмънт. София, Издателство: УНСС
Допълнителна литература на чужд език
49. Aaker, D. (2002) Strategic Market Management, University of California, Barkeley
50. Almany, A. (1992) Strategic Management: A Framework for Decision Making and Problem Solving
51. Ansoff, H. I., Edward J. McDonnell (1990) Implanting Strategic Management, 2-nd ed., Prentice Hall International (UK) Ltd
52. Avery (2011). Sustainable Leadership, Taylor&Francis
53. Campbell, D. (2011) Business Strategy, Palgrave MacM
54. David, F. (1993) Strategic Management
55. Dunphy (2007) Organizational Change for Corporate Sustainability, Taylor&Francis
56. Dupuy, Fr. (2011) Business for 21st Century, , Palgrave MacM 10. Johnson,
57. Furrer (2010) Corporate Level Strategy, Taylor&Francis
58. Gimbert, Xavier (2011) Think Strategically, Palgrave MacM
59. Grenier (2009) Мanagement Consulting Today and Tomorrow, Taylor&Francis
60. Gerry (2005) Strategique/Exploring Corporate Strategy/, University of Oxford
61. Lester, A. Digman (1986) Strategic Management - concepts, decision, cases, Business publications, inc, Plano
62. Marcus, A. (2011) Strategic Foresight, Macmillan Publishers Limited
63. Mintzberg, H., J. Quinn (1991) The Strategy Process
64. Maclennan (2009) Strategy Execution, Taylor&Francis
65. Pearce, J., R. Robinson (1988) Strategic Management-Formulation and implementation, Illinois
66. Pettinger (2010) Organizational behaviour, Taylor&Francis
67. Proctor (2009) Creative Ploblem Solving for Managers, Taylor&Francis
68. Ringland, Gill (2008) Scenario Planning/Managing for the future/
69. Santow, J. (2006) Международни делови преговори и етика в бизнес стратегията
70. Stacey, R. (2000) Strategic management and organizational dynamics: the challenge of complexity, Harlow: New York: Financial Times