MBAM798D Инструменти за финансиране и развитие на туристическия бизнес
Анотация:
Магистърският курс "Инструменти за финансиране и развитие на туристическия бизнес" акцентира върху съвременните инструменти за финансиране и развитие на туристическия дбизнес. Ударението е поставено върху лизинга и франчайзинга.Изясняват се теоретичните и практическите аспекти на франчайзинга като съвременен модел за управление на туристическия бизнес. Представят се примери за успешно разработени франчайзингови системи в туризма, най-вече в областта на хотелиерството и ресторантьорството. Отделено е място и на договорите за управление и таймшеърът в хотелиерството.
Преподавател(и):
доц. Ренета Димитрова д-р
гл. ас. Маргарита Мишева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Спецификата и възможностите, които преодоставят различните инструменти за развитие на туристическия бизнес;
• Видовете лизинг и неговото икономическо значение за развитието на стопанските единици, работещи в областта на туризма.
• Същността и особеностите на франчайзинговия модел за управление на туристически фирми – места за настаняване, заведения за хранене и развлечения, туристически агенции и др.
• Предимствата, които предлага франчайзинговият модел.
2) могат да:
• разграничават етапите на лизинговите операции.
• разработват франчайзинога система, приложима в сферата на туристическия бизнес.
• да сключват франчайзингови договори.
Предварителни изисквания:
Знания по финанси.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в тематиката – външни и вътрешни източници за развитие и финансиране на туристическия бизнес. Същност и особености на лизинга. Видове лизинг. Икономическо значение на лизинга. Предимства и недостатъци на лизинга. Основни участници на лизинговите пазари. Етапи на лизинговите операции. Правна характеристика и правно регулиране на лизинга. Примери за приложение на лизинга в туризма.
- Същност на франчайзинга. Видове франчайзинг. Икономическо значение и предимства на франчайзинга за туристическия бизнес Франчайзинговият договор в туризма. Разработване на франчайзингова система. Франчайзингът в ресторантьорството. Франчайзинг в хотелиерството. Примери.
Литература по темите:
• Димитрова, Р., Мишева, М., Лекционен курс по „Специфични източници за развитие на туристическия бизнес”
• Пиперкова, Л. Франчайзинг, лизинг, факторинг, Делова седмица, София, 1995
• Дъбева, Т., Луканова, Г., Франчайзинг в хителиерството и ресторантьорството, Наука и икономика, Варна, 2014
• Стратегически визии: Ефективно управление за икономически, организационни и социални трансформации (иновации - институции - бизнес): Научно-?практическа конференция, НБУ, С., 2016
• Бизнесът – позитивната сила на обществото. Сборник от юбилейна международна научно-практическа конференция. НБУ,С., 2014
• Костова, А., Икономика за мениджъри, НБУ, С., 2005
• Ракарова, С., Икономика за мениджъри, НБУ, С., 2008
• Ракарова, С., Еленкова, А., Пътеводител по икономика за мениджъри, НБУ, С., 2013
• Нешков, М., Казанджиева, В., Икономика на туристическата фирма, НБУ, С., 2007
• Касърова, В., Финансови решения: изследвания и практики. Сборник., НБУ, София, 2009.
• Билярски, С., Франчайзинг бизнес, Франчайзинг БГ, София, 2010
• Минкова, М. Франчайзингът в бизнеса и правото, Варна, 2001
• Нешков, М. Възможности за създаване на франчайзингова система в структурата на туристическата стопанска организация., 1998
• Тодоров, К. Франчайзингът, бизнес обречен на успех, София, 1998.
• Conrad Lashley, Alison Morrison, Franchising Hospitality Services, 2000
• Nelson, E., Migdal, Hotel Law, Transactions, Management and Franchising, 2015