доц. д-р Мая Сотирова
Професионална автобиография:
Публикации:
Дисертационен труд за присъждане на образователна и научна степен „доктор“
1. Сотирова, М. (2001). Нестандартността у детето от начална училищна възраст като възпитателен феномен. АВТОРЕФЕРАТ за присъждане на научно-образователна степен “доктор” по професионално направление 1.2. Теория на възпитанието и дидактика. София: УИ „Св. Климент Охридски“. COBISS.BG-ID - 1262172132
Публикувана книга на базата на защитен дисертационен труд за присъждане на образователна и научна степен „доктор“
2. Сотирова, М. (2002). Детската нестандартност. Дупница: ИИА „Девора МарБи”, ISBN 954-90-382-5-4, 152 с. COBISS.BG-ID - 1039229668
Монографии
3. Сотирова, М. (2010). Интеркултурни процеси в образованието. София: Изд. „Пропелер”, ISBN 978-954-392-080-8, 246 с. COBISS.BG-ID - 1237255396
4. Сотирова, М. (2023). Персонализирано обучение по български език в начален етап на основната образователна степен. София: Издателство Ес Принт, ISBN 978-619-7121-56-8, 214 с.
Статии и доклади, публикувани в научни издания, реферирани и индексирани в световноизвестни бази данни с научна информация
5. Сотирова, М. (2011). Многоезичие и интеркултурна комуникация в образователното пространство. Реторика и комуникации, бр. 1, http://rhetoric.bg/
6. Сотирова, М. (2015). Развитие на социолингвистичната компетентност в професионално-педагогическата подготовка на студентите. Реторика и комуникации, бр. 17, http://rhetoric.bg/
7. Сотирова, М. (2016). Етнокултурни аспекти на обучението по четене в началните класове. Реторика и комуникации, бр. 21, http://rhetoric.bg/
8. Sotirova, M. (2017). Development of the Key Competences at Primary School through Teaching of Bulgarian Language. International Journal Knowledge. Vol. 20.2. Scopje: Institute of Knowledge Management, 805-809.
9. Сотирова, М., Н. Цанков. (2018). Игровият подход в обучението по български език на деца билингви в детската градина. Реторика и комуникации, бр. 32, http://rhetoric.bg/
10. Sotirova, M. (2018). Application of new technologies in multicultural educational environment. International Journal Knowledge. Vol. 26.2., Scopje: Institute of Knowledge Management, 545-549.
11. Sotirova, M., Vasileios Peristeropoulos (2018). Practical teaching approaches to the education of pupils with Special Educational Needs in the general educational environment. SEPIKE Journal, 2/2018, ed. 20, ISSN: 2196-9531, http://docs.wixstatic.com/ugd/b199e2_aa19f4a7b50d43a2b113be7b08b8a820.pdf
12. Сотирова, М. (2022). Мултикултурно кариерно ориентиране в системата на училищното образование. Реторика и комуникации, бр. 52, http://rhetoric.bg/, 38-50.
13. Сотирова, М. (2023). Развитие на уменията за диалогично устно общуване у учениците в начална училищна възраст. Реторика и комуникации, бр. 56, http://rhetoric.bg/, 69-80.
14. Сотирова, М. (2023). Персонализиране на обучението по български език и литература за учениците в начален етап на основното образование. Образование и технологии, бр. 14, https://www.edutechjournal.org/, 168-174.
Статии и доклади, публикувани в нереферирани списания с научно рецензиране или публикувани в редактирани колективни томове
1. Сотирова, М. (1994). Проекции на тоталитаризма върху българското училище. Социологически проблеми, кн. 3, 101-107.
2. Сотирова, М. (2001). Възпитание и нестандартност – съвременни парадигмални измерения. Педагогика, кн. 4, 36-43.
3. Сотирова, М. (2001). Диференцираност в проявлението на нестандартността у детето от начална училищна възраст. В: Юбилейна научна конференция “40 години Съюз на учените – Стара Загора”, Сборник доклади, том V. Стара Загора: Изд. „Тракийски университет”, 199-202.
4. Сотирова, М. (2001). Възпитателни аспекти на адаптивността като проекция на индивидуалните нестандартни потенции. В: Годишник на Педагогически колеж “Св. Иван Рилски”. Дупница: ИИА “Девора МарБи”, 23-30.
5. Сотирова, М. (2002). Индустриалното образование в ерата на постиндустриализма. В: Годишник на Педагогически колеж “Св. Иван Рилски”. Дупница: ИИА “Девора МарБи” , 48-50.
6. Сотирова, М. (2003). Взаимовръзка между интелектуално-творческата и поведенческата нестандартност у учениците от начална училищна възраст. В: Образованието и предизвикателствата на 21 век. Шумен: Шуменски университет „Епископ Константин Преславски”, 280-287.
7. Сотирова, М. (2003). Отношението на учителите в държавните училища към частното училищно образование в България. В: Национална научно-практическа конференция “Алтернативни тенденции в частното училищно образование”, Сборник доклади и научни съобщения. София: Изд. „Викинг”, 76-79.
8. Димитрова, Е., М. Сотирова (2003). Готовността на студентите – бъдещи педагози за работа с деца със специални нужди. Сп. Педагогика, кн. 10, 80-86.
9. Сотирова, М. (2004). Стандартността и нестандартността като полюси на социално регулираното поведение. В: Годишник на Педагогически колеж “Св. Иван Рилски”. Дупница: ИИА “Девора МарБи”, 58-66.
10. Сотирова, М., Б. Малинов (2004). “Екологията” на езика като част от педагогическата лингвистична компетентност. В: Годишник на Педагогически колеж “Св. Иван Рилски”. Дупница: ИИА “Девора МарБи”, 143-146.
11. Панов, В., М. Сотирова, М. Сапунджиева (2005). Проектът “Училището на бъдещето” или бъдещето на българското училище. В: Годишник на Педагогически колеж “Св. Иван Рилски”. Дупница: ИИА “Девора МарБи”, 9-16.
12. Сотирова, М., П. Стоянова (2005). Отношението на учениците от начална училищна възраст към организацията на учебно-възпитателния процес. В: Годишник на Педагогически колеж “Св. Иван Рилски”. Дупница: ИИА “Девора МарБи”, 158-161.
13. Панов, В., М. Сотирова (2008). Кариерно ориентиране в средните училища. В: Сборник „Интеркултурен диалог и европейска интеграция”, Годишник, том VІ, Факултет по изкуствата. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 129-135.
14. Панов, В., М. Сотирова, И. Радкова (2008). Учителите за кариерното ориентиране в средните училища. В: Сборник „Интеркултурен диалог и европейска интеграция”, Годишник, том VІ, Факултет по изкуствата. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 123-129.
15. Сотирова, М. (2008). Нестандартност, творчество, девиантност – социално-психологически и педагогически аспекти. Теоретични та практични питания культурологии. Випуск ХХV, Министерство освити та науки Украйни. Мелитополь: Мелитопольсьский державний педагогичний университет. http://www.conference.mdpu.org.ua./viewtopic.php?t=678, 34-38.
16. Panov, V., M. Sotirova (2008). Career Guidance in Bulgarian secondary schools. Career Guidance in Europe” – Final Conference of the European Network “Career Guide for Schools”. Greece, Rhodes, 6 July 2008 – Conference proceeding. http://www.career-guide.eu/uploads/CG_Proceedings_2008.pdf , 23-35.
17. Сотирова, М. (2009). Интеркултурните конфликти в училище – същност, типология, конфликтологична компетентност на учителя. В: Сборник с научни доклади “Образователна и културна интеграция на ромските деца”, Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 183-193.
18. Сотирова, М. (2009). Кариерно ориентиране на ромските ученици. В: Сборник с научни доклади “Образователна и културна интеграция на ромските деца”, Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 208-220.
19. Сотирова, М. (2009). Интеркултурни компетентности и нагласи на учителите за работа в мултиетническа среда. В: Учебно-методическо пособие “Образователна и културна интеграция на ромските деца”. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 5-26.
20. Бибова-Петкова, Е., М. Сотирова, (2009). Семейството в подкрепа на професионалните усилия на учителите. В: Учебно-методическо пособие “Образователна и културна интеграция на ромските деца”. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 87-94.
21. Сотирова, М. (2009). Поява и развитие на етнични предразсъдъци през детството. В: Сборник „Технологични аспекти на интеркултурното образование”. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 207-213.
22. Сотирова, М. (2010). Особености на приложението на ИКТ при обучение в мултикултурна среда. В: Информационни технологии в обучението І – ІV клас. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 188-195.
23. Сотирова, М. (2010). Кариерно ориентиране на учениците в мултикултурна среда. В: Иновации в образованието. Шумен: Шуменски университет “Епископ Константин Преславски”, 86-91.
24. Сотирова, М. (2010). Нива на етничен негативизъм у децата. В: Личностно развитие на учениците в съвременното образование и общество, том ІV. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 69-82.
25. Сотирова, М. (2010). Интеркултурни аспекти на комуникативната педагогическа компетентност. В: Интерактивни методи в съвременното образование. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 300-306.
26. Сотирова, М. (2010). Интеркултурност и идентичностни трансформации – образователни проекции. Педагогика, кн. 6, 15-27. COBISS.BG-ID - 1235051236
27. Сотирова, М. (2010). Проекции на интеркултурните процеси в училищната среда. В: Съвременното образование – мисия и визии. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 329-334.
28. Sotirova, M. (2010). Teacher’s Intercultural Competences within the European Qualification Framework for Lifelong Learning. In: Quality Education for All through Improving Teacher
Прил. 9 а. Списък на всички публикации Мая Сотирова
Training. UNESCO, Department of information and in-service training of teachers at “St. Kliment Ohridski”, Sofia: Paradigma, 204-208.
29. Сотирова, М., А. Манова (2012). Професионално-педагогическата квалификация – адекватност с актуалните потребности на учителите. В: Науката, образованието и изкуството през 21-ви век. Годишник, том VI, част 1. СУБ. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 60-66.
30. Sotirova, M. (2012). Interculturele competenties van leerkrachten binnen het Europese kwalificatiekader voor levenslang leren. In: Syllabus Internationale studienamiddag. Tielt, Belgium: Katho University
31. Sotirova, M. (2012). Interculturele processen: Uitdagingen op het vlak van onderwijs. In: Syllabus Internationale studienamiddag. Tielt, Belgium: Katho University
32. Сотирова, М. (2015). Интеркултурната компетентност в социалнопедагогическата дейност. В: Личностно развитие на учениците в съвременното образование и общество (том VІІ). Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 95-106.
33. Сотирова, М. (2015). Педагогически стратегии за стимулиране на четенето у децата от ромския етнос. В: Детето – книгата – училището. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 93-102.
34. Сотирова, М., (2016). Новата концепция за обучението по български език и литература в първи клас: интерактивно и функционално ограмотяване в развиваща учебна среда. В: Сборник с научни доклади от Юбилейна международна научна конференция „Усъвършенстване на подготовката и квалификацията на педагогическите специалисти в съвременното образование“. Благоевград: УИ „Неофит Рилски”, 352-358.
35. Сотирова, М. (2018). Учителю, бъди! (Щрихи към социалнопсихичния портрет на съвременния учител през погледа на Учителя Минчо Драганов). В: Ученият, учителят и човекът Минчо Драганов. Сборник с доклади, посветени на 80-годишния юбилей на проф. Минчо Драганов. София: Издателски комплекс – УНСС, 49-52.
36. Сотирова, М. (2020). Формиране на комуникативноречева компетентност у учениците в обучението по създаване на текстове в началните класове. В: Педагогическата комуникация: вербална и визуална. Сборник доклади от научно-практическа конференция, 18-20 септември 2020 г. Велико Търново: Фабер, 103-112.
37. Сотирова, М. (2022) Усъвършенстване на комуникативноречевите умения за създаване на текстове в I–IV клас. VI Международной научно-практической конференции „Гносеологические основы образования“, 28-29 октомври 2021 г. Министерство просвещения Российской федерации. Липецк: Липецкий государственный педагогический университет
38. Сотирова, М. (2022). Развитие коммуникативно-речевой компетенции учащихся при обучении созданию текстов в начальной школе. 23 XIV Международ. науч.-практич. конф. «Шамовские педагогические чтения», г. Москва, 22-25 января 2022 г.: сб. статей. В 2 ч. Ч. 2. Москва: Изд-во НШУОС, МАНПО, «5 за знания», 878-884.
39. Сотирова, М. (2023). Превенция на синдрома хикикомори чрез интерактивно комуникативно-ориентирано родноезиково обучение в начален етап на основната образователна степен. Международна конференция „Докосни света „Извън мрежата“, 3-4 юни, София, КАИТ EООД
40. Сотирова, М. (2023). Методически стратегии за компетентностна ориентация на обучението по български език в началния етап на основната образователна степен. Юбилеен сборник „100 години специалност Педагогика“ (под печат)
Студии, публикувани в нереферирани списания с научно рецензиране или публикувани в редактирани колективни томове
41. Сотирова, М. (2002). Диагностика и стимулиране на детската нестандартност. В: Ръководство за изследване на детето. Съставител: Борис Минчев. София: Изд. „Веда Словена“ – ЖГ, 301-311.
42. Сотирова, М. (2010). Етапи в развитието на етничен негативизъм у децата. В: Пред тъмната страна на човешката психика. Съставител: проф. дфн. Минчо Драганов. София: Изд. „КАМА“, София, 163-186.
Публикувани учебници и учебни помагала, които се използват в училищната мрежа
43. Влахова, Р., М. Игнатова, М. Сотирова (2003). Учебник по български език за 2 клас. София: ИК „Анубис”
44. Влахова, Р., М. Игнатова, М. Сотирова (2003). Тетрадка по правопис и краснопис за ІІ клас. София: ИК „Анубис”
45. Влахова, Р., М. Игнатова, М. Сотирова (2003). Помагало с текстове и задачи по български език за ІІ клас. София: ИК „Анубис”
46. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, М. Игнатова (2004). Учебник по български език за 3 клас. София: ИК „Анубис”
47. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, М. Игнатова (2004). Учебна тетрадка № 1 по български език за 3 клас. София: ИК „Анубис”
48. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, М. Игнатова (2004). Учебна тетрадка № 2 по български език за 3 клас. София: ИК „Анубис”
49. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, М. Игнатова (2004). Учебна тетрадка № 3. София: ИК „Анубис”
50. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, М. Игнатова (2004). Учебно помагало по български език и литература за 3 клас. София: ИК „Анубис”
51. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, М. Игнатова, С. Миленкова, Т. Узунова (2004). Книга за учителя по български език и литература за 3 клас. София: ИК „Анубис”
52. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, К. Бозаджиева (2005). Учебник по български език за 4 клас. София: ИК „Анубис”
53. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, К. Бозаджиева (2005). Учебна тетрадка № 1 по български език за 4 клас. София: ИК „Анубис”
54. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, К. Бозаджиева (2005). Учебна тетрадка № 2 по български език за 4 клас. София: ИК „Анубис”
55. Здравкова, С., Р. Влахова, Г. Христозова, М. Сотирова, К. Бозаджиева (2005). Учебна тетрадка № 3 по български език за 4 клас. София: ИК „Анубис”
56. Влахова, Р., М. Торосова, Ст. Здравкова, Г. Христозова, М. Сотирова (2005). Книга за учителя по български език и литература за 4 клас. София: ИК „Анубис”
57. Здравкова, С., Р. Влахова, М. Сотирова, К. Бозаджиева (2017). Български език за 2. клас. София: ИК „Анубис”
58. Здравкова, С., М. Сотирова, Р. Влахова (2017). Учебна тетрадка № 1 по български език за 2. клас. София: ИК „Анубис”
59. Здравкова, С., М. Сотирова, Р. Влахова (2017). Учебна тетрадка № 2 по български език за 2. клас. София: ИК „Анубис”
60. Здравкова, С., Т. Власева, Р. Влахова, М. Сотирова, К. Бозаджиева, Т. Стоянова, В. Славова (2017). Книга за учителя по български език и литература за 2. клас. София: ИК „Анубис”
61. Сотирова, М., Н. Цанков, Т. Тончева (2017). Педагогическа игрова технология за начално овладяване на български език от деца билингви с доминиращ майчин ромски и турски език. Учебно помагало. Благоевград: Университетско издателство „Неофит Рилски”, ISBN 978-954-00-0106-7
62. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Ачева (2018). Български език за 3. клас. София: ИК „Анубис”, ISBN 978-619-215-189-8
63. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Ачева (2018). Учебна тетрадка 1 по български език за 3. клас. София: ИК „Анубис”, ISBN 978-619-215-190-4
64. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Ачева (2018). Учебна тетрадка 2 по български език за 3. клас. София: ИК „Анубис”, ISBN 978-619-215-186-7
65. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Ачева (2018). Учебна тетрадка 3 по български език за 3. клас. София: ИК „Анубис”, ISBN 978-619-215-194-2
66. Здравкова, С., М. Сотирова, Т. Власева, М. Ачева, В. Славова (2018). Книга за учителя по български език и литература за 3. клас. София: ИК „Анубис”, ISBN 978-619-215-235-2
67. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Илиева, М. Ачева (2019). Български език за 4. клас. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-397-7
68. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Илиева, М. Ачева (2019). Учебна тетрадка 1 по български език за 4. клас. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-398-4
69. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Илиева, М. Ачева (2019). Учебна тетрадка 2 по български език за 4. клас. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-399-1
70. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Илиева, М. Ачева (2019). Учебна тетрадка 3 по български език за 4. клас. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-392-2
71. Здравкова, С., М. Сотирова, Т. Власева, М. Ачева (2019). Книга за учителя по български език и литература за 4. клас. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-386-1
72. Сотирова, М., С. Здравкова, К. Бозаджиева (2019). Книга за учителя по български език за 2. клас. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-489-9
73. Сотирова, М., И. Пушкарова, Г. Йотова, Е. Мавродинова (2020). Всезнайко (за 2. клас). Интерактивно учебно помагало. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-515-5
74. Сотирова, М., М. Костова, П. Павлова, С. Бобошевски, С. Цочева, Ц. Деловска (2020). Методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за I – IV клас за обучението на ученици със специални образователни потребности в центрове за специална образователна подкрепа. Национално издателство за образование и наука „Аз-буки“, e-ISBN: 978-619-7065-72-5, https://www.mon.bg/bg/100974?fbclid=IwAR0_JakMd1gC-hOjh8y8QZWPeBFa-DWSXJF2_wlkj-jMi-712JK2u5xhX_E
75. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Ачева (2021). Книга за учителя по български език за 3. клас. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-544-5
76. Здравкова, С., М. Сотирова, М. Ачева (2021). Книга за учителя по български език за 4. клас. София: „КЛЕТ България“ ООД, ISBN 978-619-215-591-9
- Курсове от текущия семестър: