Електронен каталог

проф. Сийка Чавдарова-Костова д.н.

проф. Сийка  Чавдарова-Костова д.н.
Академична длъжност:
професор
Департамент:
Нова българистика
Телефон:
Приемно време:

Професионална автобиография:


Проф. дпн Сийка Чавдарова - Костовае е автор е на осем самостоятелни монографии и над 200 други публикации – текстове в колективни монографии, учебници, студии, статии, на български, английски и руски език.

Има участие в повече от 160 конференции, кръгли маси, дискусионни форуми и др. в България, Франция, Норвегия, Германия, Австрия, Полша, Чехия, Гърция, Кипър, Словения, Босна и Херцеговина, Черна гора, Хърватия, Естония, Русия, Румъния, Турция, Албания, Азербайджан, Казахстан с доклади и съобщения по проблеми на педагогическата и социална работа с малцинства и бежанци, обучение на учители, теория на възпитанието, интеркултурно възпитание и образование, образование по правата на човека, семейна педагогика, приобщаващо образование и др.

Чела е лекции в университети в Австрия, Чехия, Полша, Литва, Испания, Португалия, Босна и Херцеговина, Казахстан, Япония.

Университетско образование:

Доктор по педагогика, Факултет по педагогика, СУ "Св. Климент Охридски"

Магистър по философия, Философски факултет, СУ "Св. Климент Охридски"

Магистър по педагогика, Факултет по педагогика, СУ "Св. Климент Охридски"

Владеене на чужди езици:

Английски - С1, Руски - С1, Френски - В2, Испански - В1, Гръцки - А1


Публикации:


1. Монографии:

1.1. Чавдарова – Костова, С. Педагогиката в началото на XXI век. Приоритети и тенденции на развитие. УИ „Св. Климент Охридски“, София, 2023, ISBN 978-954-07-5596-0, 213 с.

1.2. Чавдарова – Костова, С. (2021) Възпитанието в демократичното общество – същност, проявления, перспективи. УИ „Св. Климент Охридски”, С., ISBN 978-954-07-5072-9, 135 с.

1.3. Чавдарова – Костова, С. (2017) Възпитанието в структурата на семейните отношения. УИ „Св. Климент Охридски”, С. ISBN – 978-954-07-4296-0, 190 с.

1.4. Чавдарова – Костова, С. (2012) Алтруизъм и възпитание. Изд. „Образование”, С., 191 с.

1.5. Чавдарова – Костова, С. (2011). Идеята „Равен достъп до образованието” (политически и концептуални основания). Изд. „Образование”. С., 160 с.

1.6. Чавдарова - Костова, С. (2010). Съвременни предизвикателства пред интеркултурното възпитание. Изд. „Образование”. С., 240 с.

1.7. Чавдарова – Костова, С. (2001) Интеркултурно възпитание. Изд. „Веда Словена – ЖГ”, С., 229 с.

1.8. Чавдарова – Костова, С. (2001) Интелект и възпитание. Изд. „Веда Словена – ЖГ”, С., 353 с.

2. Учебници:

2.1. Чавдарова – Костова, С. (2019) Приобщаващо образование. УИ „Св. Климент Охридски”, С., 247 стр.

2.2. Чавдарова - Костова, С. Б. Господинов, В. Делибалтова. (2018) Педагогика, УИ „Св. Климент Охридски”, С.

3. Студии:

3.1. Чавдарова – Костова, С. Д. Рачева, Ек. Томова, Р. Симеонова (2022) Правото на избор в живота на децата в Република България. – Стратегии на образователната и научната политика, бр.5., с. 447-469, ISSN: 1310-0270 (print), 1314-8575 (online)

3.2. Томова, Ек. Д. Рачева, С. Чавдарова – Костова, Р. Симеонова (2022) Актуални педагогически предизвикателства пред реализирането на правата на децата в началото на третото десетилетие на 21. век. - Годишник на СУ „Св. Климент Охридски”, Книга Педагогика, Т. 115, ISSN 2367-4644, с.23-62. - https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/universitet_t/fakulteti/fakultet_po_pedagogika/oficialni_izdaniya/tom_115_2022

3.3. Чавдарова – Костова, С. Б. Господинов, Б. Мизова (2018) Състояние на педагогическото взаимодействие „семейство – образователни институции – социална среда“. Резултати от едно изследване. - Годишник на СУ „Св. Климент Охридски”, Книга Педагогика, Т. 111, с.5-109. - https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/universitet_t/fakulteti/fakultet_po_pedagogika/oficialni_izdaniya

3.4. Чавдарова – Костова, С. (2011) Глобални и европейски имерения на университетската педагогическа подготовка на учителите в областта на интеркултурното възпитание. – Годишник на СУ „Св. Климент Охридски”, Книга Педагогика, Т. 104, с.195-227.

3.5. Чавдарова – Костова, С. (2009). Мениджърът в образованието пред предизвикателствата на съвременното мултикултурно училище (резултати от университетска подготовка). – Годишник на СУ „Св. Климент Охридски”, Книга Педагогика, Т. 101, с. 91-122.

3.6. Чавдарова – Костова, С. (2008) Децата бежанци като обект на закрила и грижа (глобални аспекти). - Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Факултет по педагогика, Книга Социални дейности, Том 100, с.87-111.

3.7. Чавдарова – Костова, С. (2007) Казусът в контекста на интеркултурното възпитание в педагогическата подготовка на студенти от хуманитарни специалности. - Годишник на СУ Св. Кл. Охридски”, Факултет по педагогика, Книга Педагогика, Т.99. с.113-129.

3.8. Чавдарова – Костова, С. (2006) Основни аспекти на социалната работа с бежанци в България (1992-2004). – Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Факултет по педагогика, Книга Социални дейности, Т. 98, с. 43-69.

3.9. Чавдарова – Костова, С. (2005) Интерпретации на интеркултурна проблематика в писмени работи на студенти, изучаващи дисциплината “Интеркултурно възпитание”. - Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Книга Педагогика, Т. 97, с. 169-188.

3.10. Чавдарова – Костова, С. (2004) Есето в свободно-избираемата подготовка на студентите от специалност “Социални дейности”. – Годишник на СУ Св. Кл. Охридски”, Факултет по педагогика, Книга Социални дейности, Т. 97, с.105-127.

3.11. Чавдарова – Костова, С. (2004) Различието в българското училище през погледа на студенти филолози. – Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Факултет по педагогика, Т. 96, с.123-141.

3.12. Чавдарова – Костова, С. (2002) Възможности и ограничения на интеркултурното възпитание. - Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Факултет по Педагогика, Т.94, 2002, с.129-157.

3.13. Чавдарова – Костова, С. (2002) Религиозни секти и възпитание. - Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Факултет по Педагогика, том 92, с. 243-269.

3.14. Чавдарова – Костова, С. (2001) Съвременните концепции за интелекта и произтичащите от тях задачи на интелектуалното възпитание. - Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Факултет по Педагогика, Т.90-91, с.73-89.

3.15. Чавдарова, С. (2000) Семейната среда като фактор за възпитание на мотиви за интелектуални постижения. - Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Факултет по Педагогика, Т.89, С., с.113-134.

3.16. Чавдарова, С. (2000) Училищната среда като фактор за възпитание на мотиви за интелектуални постижения. - Годишник на СУ “Св. Кл. Охридски”, Факултет по Педагогика, Т.88, С, с. 165-192.

4. СТАТИИ В ПЕРИОДИЧНИ СПИСАНИЯ/ИЗДАНИЯ:

4.1. Чавдарова – Костова, С. (2024) Състояние и тенденции на развитие на висшето педагогическо образование в България. – Стратегии на образователната и научната политика, бр.1, стр. 78-90. - https://azbuki.bg/uncategorized/sastoyanie-i-tendenczii-na-razvitie-na-vissheto-pedagogichesko-obrazovanie-v-balgariya/

4.2. Чавдарова – Костова, С. Ек. Томова. (2023) Компетентностният профил на учителя – подготовка в университетска среда. – Педагогика, 2023, бр.8, стр. 991-1009.

4.3. Чавдарова – Костова, С. (2023) Учителят на бъдещето – между традиционността и иновативността. - Proceeding of University of Ruse - 2023, volume 62, book 11.1, ISSN 2603-4123 - https://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp23/11.1/11.1-27.pdf, стр.159-164.

4.4. Чавдарова – Костова, С. (2023) Дигитализация и образование – измерения на необходимата взаимосвързаност. В: MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF SCIENCE, EDUCATION AND ART, 2023, ISSN 1313-5236, с.32-37. - http://www.usb-blagoevgrad.swu.bg/media/2900/part-one.pdf

4.5. Чавдарова – Костова, С. (2022) Основни изисквания към подготовката на студенти в областта на социалната работа с бежанци. В: Академичен бюлетин “Бежанците: днес и утре”. бр.6, ISSN 2683-1120, с.7-12.

4.6. Чавдарова – Костова, С. (2022). Педагогически измерения на интеркултурната комуникативна компетентност в практически контекст. – Реторика и комуникации. Бр.52. - https://rhetoric.bg/%d0%bf%d0%b5%d0%b4%d0%b0%d0%b3%d0%be%d0%b3%d0%b8%d1%87%d0%b5%d1%81%d0%ba%d0%b8-%d0%b8%d0%b7%d0%bc%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d1%8f-%d0%bd%d0%b0-%d0%b8%d0%bd%d1%82%d0%b5%d1%80%d0%ba%d1%83%d0%bb,

4.7. Чавдарова – Костова, С. (2022) Съвременни европейски тенденции в методиката за развитие на личностни компетентности в областта на правата на детето. – Педагогика, бр.6, с.687-697. https://doi.org/10.53656/ped2022-6.01

4.8. Чавдарова – Костова, С. (2022) Рефлексивният подход при формиране на личностни и социални компетентности чрез учебно съдържание в контекста на бежанската проблематика. – Педагогика, бр.2, с.9-18.

4.9. Чавдарова – Костова, С. (2021) Интеграцията чрез образование на децата и учениците от етнически малцинства в България – тенденции за развитие – Педагогика, бр. 2, 173-184.

4.10. Чавдарова – Костова, С. (2020) Специфика на университетската подготовка в областта на педагогическата и социалната работа с бежанци и мигранти. -Бежанците: днес и утре. Академичен бюлетин. бр. 5, ISSN 2683-1120 - https://bcrm-bg.org/wp-content/uploads/2021/01/5.AB_prinable.pdf, с.22-25.

4.11. Чавдарова – Костова, С. (2020) Спортът като пространство за социално включване на търсещи убежище и бежанци. В: Личност, мотивация, спорт. Т.24, НСА ПРЕС, ISSN 2682-9495, с. 243-252.

4.12. Чавдарова – Костова, С. (2020) Университетското педагогическо образование в България в началото на XXI век – състояние, проблемни области, перспективи. – Педагогика, бр.2, стр. 159-167. /индексирано в WEB OF SCIENCE/

4.13. Мизова, Б. Б. Господинов, С. Чавдарова – Костова (2019) Проблеми във взаимодействието „училище – семейство“ през призмата на ключови субекти. - Психологични изследвания, Т.22, Кн.1, с.145-168. ISSN 1311-4700 (Print); ISSN 2367-9174 Online http://journalofpsychology.org/bg/година-22-книжка-1-2019

4.14. Чавдарова – Костова, С. (2018) Правата на децата в глобализираното ни съвремие – между индивидуалността/уникалността и равенството. – Педагогика, №9, с. 1217-1223.

4.15. Чавдарова – Костова, С. (2018) Приобщаващо образование – интерпретации и разбирания. – Педагогика, №6, с. 743-752.

4.16. Чавдарова – Костова, С. (2018) Тенденции в развитието на концепцията за приобщаващото образование. – Стратегии на образователната и научната политика, бр.1, с. 9-19

4.17. Chavdarova – Kostova, S. (2018) Inclusive education in the context of the conception education for all. In: Student niepełnosprawny: szkice i rozprawi. Zeszyt 18 (11) 2018. Universytet Przyrodniczo-Humanitaristyczny w Siedlcach. Siedlce, Poland, p.65-69

4.18. Чавдарова – Костова, С. (2016) Европейският съюз като символика в процеса на формиране на европейска идентичност в началното училищно образование. – Педагогика, №7, с.928-939.

4.19. Чавдарова – Костова, С. (2016) Рефлексивен подход към преосмислянето на концепциите за ключовите компетентности в контекста на съвременното училищно възпитание. В: Стратегии на образователната и научната политика. №3, с.307-316.

4.20. Чавдарова – Костова (2016) Съвременната професионално-педагогическа подготовка на учителя – между обществото, държавата и университета. – Педагогика, №2, с.181-190.

4.21. Chavdarova – Kostova (2015) Conceptions for key competences and expectations to the contemporary teacher. В: Науковi записки. Серiя: Педагогiчнi науки. Випуск 141, Частина І, Кiровоградський державний педагогiчний унiверситет iменi Володимира Винниченка, Кiровоград, с.3-4.

4.22. Чавдарова – Костова, С. (2014) Анализ на разработването на курсови работи по проблеми на интеркултурното възпитание в бакалавърска степен. В: Bicниk Черкаського унiверситету. Серiа Педагогiчнi науки. №15 (308).2014. Черкаси, с.136-141.

4.23. Чавдарова – Костова, С. (2014) Выявление студенческой активности в рамках университетской педагогической подготовки (самостоятельная работа при изучении факультативных предметов). В: Науковi записки. Серiя: Педагогiчнi науки. Випуск 132, 2014, Кiровоградський державний педагогiчний унiверситет iменi Володимира Винниченка, Кiровоград, с.168-171.

4.24. Чавдарова – Костова, С. (2012) Съвременен отзвук на посланията на Януш Корчак за детството, децата и техните права. – Педагогика, №9, с.1445-1452.

4.25. Чавдарова – Костова, С. (2012) Педагогически проекции на идеята за „космополитното гражданство”. – Педагогика, №6, с.917-931.

4.26. Чавдарова – Костова, С. (2012) Интеркултурността между образованието и възпитанието. – Образование, №4, с. 98-107.

4.27. Чавдарова – Костова, С. (2012) Възпитанието в съвременното българско училище. – Образование, №2, с. 68-81.

4.28. Чавдарова – Костова, С. (2012) Хартата на Съвета на Европа за образованието за демократично гражданство и образованието по правата на човека – проекции върху педагогическата теория и практика. – Педагогика, №1, с. 19-28.

4.29. Чавдарова – Костова, С. (2011) Възпитанието – във и между интерпретациите за неговата същност, място и съдържание. - Педагогика, №4, с.19-28

4.30. Чавдарова – Костова, С. (2011) Възпитанието – педагогическото верую на член-кор., проф. Любен Димитров, дпн. - Педагогика, №4, с. 136-144.

4.31. Чавдарова – Костова, С. (2010) Съвременни аспекти на проблема за възпитанието в демократизъм. – Педагогика, №5, с. 4-20.

4.32. Чавдарова – Костова, С. (2009). Детерминанти за реализиране на процеса на интеркултурно възпитание. – Предучилищно възпитание, №10, с.12-16.

4.33. Çavdarova Kostova, S. (2009) Çokkültürlü Eğitim: Bulgaristan Örneği. (Multicultural education – Bulgaria Sample). - KAYGI. Uludağ Ǘniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi. Uludag University Faculty of Arts and Sciences Journal of Philosophy. Bursa, №12, с. 241-254.

4.34. Чавдарова – Костова, С. (2008). Управление на разнообразието – предизвикателство към теорията и практиката на управлението на образованието. – Организация и управление на училището и детската градина, бр. 3, с. 12-18.

4.35. Чавдарова – Костова, С. (2008) Майчин език и идентичност – мястото им в мултиетническото българско училище. – Образование, бр.1 с.11-25.

4.36. Чавдарова – Костова, С. (2008) Възможности на училището за компенсиране на недостатъчната родителска ангажираност по отношение учебната подготовка на детето – причини за необходимостта от специална педагогическа помощ и подкрепа. – Образование, бр.1, с.50-58.

4.37. Чавдарова – Костова, С. (2008) Интеркултурното образование като приоритет на образователната политика на Съвета на Европа.– Организация и управление на училището и детската градина, 2008, бр.1, с. 44-54.

4.38. Чавдарова – Костова, С. (2006) Оценяване на етнокултурната компетентност (европейският опит – дидактически измерения). – Интеркултурно образование, №1.

4.39. Чавдарова – Костова, С. (2006) Интеркултурното възпитание във френския контекст на идеята за светската държава и светското училище. – Педагогика, №2, с.9-15.

4.40. Чавдарова – Костова, С. (2006) Формиране на интеркултурна компетентност в контекста на езиковото различие. – Педагогика, №11, с.16-28.

4.41. Чавдарова – Костова, С. (2006) Изисквания за ефективно партньорство във взаимодействието между учители и родители на деца с увреждания. – Начално обарзоавние, №2, с.69-74.

4.42. Чавдарова – Костова, С. (2006) Педагогически анализ на дейността на Интеграционния център за бежанци към Държавната агенция за бежанците. В: Организация и управление на училището и детската градина, бр. 2, март-април.

4.43. Чавдарова – Костова, С. (2005) Актуални аспекти на взаимодействието между семейството и училището. – Начално училище, №1, с. 54-61.

4.44. Чавдарова – Костова, С. (2005) Социалнопедагогически аспекти на проблема за непридружените деца бежанци. – Педагогика, № 11, с.13-32.

4.45. Чавдарова – Костова, С. (2004) Училището и възпитанието в толерантност. – Педагогика, №1, с.69-74.

4.46. Чавдарова – Костова, С. (2004) Педагогически интерпретации на феномена тероризъм. – Педагогика, №2, с.40-51.

4.47. Чавдарова – Костова, С. (2004) Значимост на семейната среда за развитието и възпитанието на детето. – ФИЦЕ Бюлетин, септември, с.7-11.

4.48. Чавдарова – Костова, С. (2004) Съвременните въоръжени конфликти и децата – педагогически измерения на проблема. – Педагогика, №11, с.31-38.

4.49. Чавдарова – Костова, С. (2004) Факултетът по педагогика с поглед към проблемите на бежанците. – Педагогика, №12, с.101-106.

4.50. Чавдарова – Костова, С. (2003) Предразсъдъци и агресивно поведение при децата. – ФИЦЕ Бюлетин, декември, с. 15-19.

4.51. Чавдарова – Костова, С. (2002) Интеркултурното възпитание на децата и хуманизмът. - Педагогика, №9, с.100-102.

4.52. Чавдарова – Костова, С. (1999) Педагогически функции на използването на тестовете за измерване на интелекта. – Педагогика, №5, с.9-23.

4.53. Чавдарова – Костова, С. (1999) Общество – религия – възпитание. - Педагогика, №11,

4.54. Чавдарова, С. (1998) Обусловеност на родителския модел на поведение от натрупания като дете опит в семейството. - Педагогика, №3, с.59-68.

4.55. Чавдарова – Костова, С. (1998) Съвременни измерения на патриотичното възпитание. - Педагогика, №11/12, с.22-33.

4.56. Чавдарова, С. (1996) Проявления на мотива за идентификация в горна училищна възраст. - Педагогика, №2, с.19-26.

4.57. Чавдарова, С. (1996) Успехът и неуспехът и мотивиране на учениците на учебни постижения. - Педагогика, №9, с. 18-24.

4.58. Чавдарова, С. (1995) Външното мотивиране в учебно-възпитателната дейност. - Педагогика, №2, с.21-30.

4.59. Чавдарова, С. (1995) Роля на семейната среда за развитие и възпитание на детето. - Педагогика, №5, с.41-49.

4.60. Чавдарова, С. (1995) Доверието на родителите към училищната институция. - Отворено образование, №5, с.14-22.

9. Статии в сборници:

5.1. Чавдарова – Костова, С. (2024) Естетическото възпитание в края на първата четвърт на ХХI век – реалност или утопия. В: Изкуство, творчество, възпитание. Между четката и перото. Изд. „Фабер“, В. Търново, ISBN: 978-619-00-1756-1, стр. 79-84.

5.2. Chavdarova – Kostova, S. (2024) Higher education nowadays – the desire to improve quality in the context of globalization. В: Science and education system of Kazakhstan: paths and prospects of development. Al-Farabi Kazakh National University, Almaty, ISBN: 978-601-269-484-0, с.24-27.

5.3. Чавдарова – Костова, С. (2023) Функции на социалната работа с бежанци. В: Социално и образователно включване на бежанците. Изд. „Български съвет за бежанци и мигранти.“, С., ISBN 978-619-92392-1-0, стр.7-10.

5.4. Чавдарова – Костова, С. (2023) Перспективи пред развитието на висшето педагогическо образование. В: Педагогическото образование – традиции и съвременност, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Педагогически факултет, ISSN 2534-9317, стр.9-14.

5.5. Чавдарова – Костова, С. (2023) Дигиталните ресурси в подготовката на учители – възможности и граници на приложение. В: Дигитална трансформация на образованието – проблеми и решения, оценяване и акредитация. Русенски университет, ISBN 978-954-712-892-7, стр.87-91.

5.6. Чавдарова – Костова, С. (2023) Пресечни точки на иновациите в предучилищното, училищното и висшето педагогическо образование. В: Актуални политики и практики в образованието. Иновативни подходи и модели. ВТУ, Педагогически колеж – Плевен, ISBN 978-619-91255-8-8, с.18-24.

5.7. Чавдарова – Костова, С. (2022) Актуални акценти на академичната подготовка на специалисти в областта на интеграцията и социалното включване на бежанци в България. В: Актуални аспекти на процесите на интеграция и социално включване на бежанците в България. Изд. Сдружение „Български съвет за бежанци и мигранти“, С., ISBN 978-619-92329-0-3, с.9-19.

5.8. Чавдарова – Костова, С. (2022) Перспективи пред подготовката на учители след период на социална криза с пандемичен характер. В: Педагогическата комуникация в условията на криза. Изд. „Фабер“, ISBN 978-619-00-1558-1, с.191-203

5.9. Чавдарова – Костова, С. (2022) Съвременни предизвикателства пред качеството на процесите на възпитание и социализация в образователна среда. В: Актуални политики и практики в образованието. Качество на обучението – проекции и очаквания. Педагогически колеж – Плевен, ISBN 978-619-91255-7-1, с.234-240

5.10. Чавдарова – Костова, С. (2022) Персонализиране на обучението – съвременното предизвикателство пред подготовката на учителите. В: Образование без граници – реалности и перспективи, УИ „Неофит Рилски“, стр. 15-19, ISBN 978-954-00-0306-1

5.11. Чавдарова – Костова, С. (2022) Смисълът на компетентностния подход за постигане целите на образователното и социалното включване. Във: Формиране на компетентности в съвременната образователна реалност. УИ „Св. Климент Охридски“, С., стр.52-60, ISBN 978-954-07-5499-4

5.12. Чавдарова – Костова, С. (2021) Цифровые компетентности учителей и преподавателей в системе высшего образования в мире неопределенности и непоследовательности. В: Новая психология профессионального труда педагога: от нестабильной реальности к устойчивому развитию. Психологический институт РАО, М. ISBN 978-5-6044524-0-0, с.32-35.

5.13. Чавдарова – Костова, С. (2021) За компетентността и компетентностите в педагогически контекст. В: Измерения на компетентността. УИ „Св. Климент Охридски“, ISBN 978-954-07-5328-7, с.40-50.

5.14. Чавдарова – Костова, С. (2020) Професионально-педагогическое развитие студентов на основе применения компетентностного подхода в университетском образование. В: Личность профессионала: развитие, образование, здоровье, Изд. центр Кан, Омск, ISBN 978-5-907156-68-5, с.137-142.

5.15. Чавдарова – Костова, С. (2020) Социално включване и приобщаващо образование на търсещи убежище и бежанци чрез обучение по български език. В: Лингводидактически ракурси. УИ “Св. Климент Охридски”, ISBN 978-954-07-4982-2, с.93-104.

5.16. Chavdarova – Kostova, S. (2020) Dimensions of social inclusion in the key competences for lifelong learning - in the context of university pedagogical preparation. In: Old age - youth. Faces of Social Inclusion, Siedlce University of Natural Sciences and Humanities, ISBN 978-83-66541-45-0, p.15-22.

5.17. Чавдарова – Костова, С. (2020) Детската книжка като средство за здравно възпитание в контекста на интеркултурната и социалната компетентност. В: Междукултурни, образователни и научни диалози. ISBN 978-954-314-102-9, с.50-59. https://pf-yb.com/wp-content/uploads/2020/12/ConfRuWEB.pdf

5.18. Чавдарова – Костова, С. (2020) Развитието на дигиталната компетентност като възпитателна задача. В: Електронното обучение във висшите училища. Осма национална конференция. УИ „Св. Климент Охридски“, С. ISBN: 978-954-07-5028-6, с. 58-66.

5.19. Чавдарова – Костова, С. /2020/ Модел за прилагане на компетентностния подход в обучението на студенти по учебната дисциплина „Теория на възпитанието“. Във: Взаимодействие на преподавателя и студента в условията на университетското образование: актуални проблеми, съвременни изследвания, опит. Изд. „Екс-прес“, Г., ISBN: 978-954-490-676-4, с.285-290.

5.20. Чавдарова – Костова, С. (2020) Межпоколенческие отношения в структуре семейното воспитания. В: Межпоколенческие отношения: современный дискурс и стратегические выборы в психолого-педагогической науке и практике. Психологический институт РАО, М. ISBN 978-5-6044523-6-3, с. 38-41.

5.21. Chavdarova – Kostova, S. (2019) Intercultural Education in Teacher Training in Sofia University “St. Kliment Ohridski” - Challenges and Perspectives. In: V International Forum on Teacher Education . ARPHA Poceedings 1 (2019), e-ISBN: 978-954-642-984-1, p.69-75, https://ap.pensoft.net/issue/2782/

5.22. Чавдарова – Костова, С. (2019) Образованието като ценност и ценностите в образованието – съвременни дискурси. В: Съвременното образование – условия, предизвикателства, перспективи. ЮЗУ „Н. Рилски“, Бл., с.43-48, ISBN: 978-954-00-0200-2 https://fp-conf.swu.bg/%d0%9a%d0%be%d0%bd%d1%84%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bd%d1%86%d0%b8%d0%b8/

5.23. Чавдарова – Костова, С. (2019) Включващо физическо възпитание за търсещи убежище и бежанци – в контекста на университетското образование. Във: Взаимодействие на преподавателя и студента в условията на университетското образование: теории, технологии, управление. Изд. „Екс-прес“, Г., с. 401-405, ISBN 978-954-490-643-6

5.24. Чавдарова – Костова, С. (2019) Параметры университетского образования для работы с родителями школьников. В: Наука - образование - професия: системный личностно развивающий подход. Изд. Перо, М., с.84-88.

5.25. Чавдарова – Костова, С. (2019) Приобщаване чрез образование и идентичностни проявления. В: Научни и практически аспекти на приощаващото образование. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с.60-68.

5.26. Chavdarova – Kostova, S. (2019) Social inclusion of refugees and migrants – reality and perspectives. In: Instytucjonalne uwarunkowania inkluzji społecznej. Synergia działań, Universytet Przyrodniczo-Humanitaristyczny w Siedlcach, Siedlce, Poland, p.147-152.

5.27. Chavdarova – Kostova, S. (2018) Intercultural dimentsions in teacher training – some examples from Bulgarian university practice. In: Internationalization. Enhancing quality of learning and teaching. Liyublana, p. 37-44. - https://www.cmepius.si/wp-content/uploads/2019/06/Conference-proceedings_IEQLT_March2018.pdf#page=40

5.28. Чавдарова – Костова, С. (2018) Съвременни интерпретации на детството. В: Детето и педагогиката. Изд. „Просвета – София” АД, С., с.82-87.

5.29. Чавдарова – Костова, С. (2018) Достъп до електронни ресурси и възможности за изпитване чрез електронна платформа – мнения на студенти педагози. В: Електронното обучение във висшите училища. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с. 318-325.

5.30. Чавдарова – Костова, С. (2018) Качество исследовательских умений студентов – дипломантов. В: Личностно-професиональное и карьерное развитие: актуальные исследования и форсайт проекты. Издательство „Перо”, Москва, с. 252-255.

5.31. Чавдарова – Костова, С. (2018) Социалната работа с бежанци в началото на ХХІ век – детерминанти, направления и проблемни области. В: Пътища на професионализма в социалната работа. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с.91-100.

5.32. Chavdarova – Kostova, S. (2017) Educational integration of migrant children in Bulgaria - specifics and main areas of interventions. In: Materials of the international scientific-practical conference “Current research priorities: from theory to practice", Volime I, Taldykorgan, Kazakhstan, c.8-12.

5.33. Чавдарова – Костова, С. (2017) Приобщаващо, включващо, интегрирано образование – терминологична динамика в български контекст. Във: Взаимодействие на преподавателя и студента в условията на университетското образование: проблеми и перспективи. Изд. „Екс-прес”, с.639 – 644.

5.34. Чавдарова – Костова, С. (2017) Преподаватель в системе высшего образования перед вызовами изпользования современных технологий в процессе работы со студентами. Във: Высшая школа: опыт, проблемы, перспективы. Российский университет дружбы народов, Москва , с.211- 215.

5.35. Чавдарова – Костова, С. (2017) Диссертации области педагогики в Болгарии – содержательные акценты /2011-2016/. В: Личностное и профессиональное развитие детей, моложежи, взрослых: проблемы и решения. Изд. „Перо”, Москва, с.58-62.

5.36. Chavdarova – Kostova, S. (2017) Inclusive education in the contemporary Bulgarian educational policy – dimensions of understanding of its structure and content. In: Edukacja incluzvjna. Universytet Przyrodniczo-Humanitaristyczny w Siedlcach. Siedlce, Poland, p.189-196.

5.37. Chavdarova – Kostova, S. (2016) Innovations in contemporary education. In: Materials of the international scientific-practical conference “Innovative potential of science and education of Kazakhstan in conditions of globalization and modern challenges of society”, volume III, Taldykorgan, Kazakhstan, p.3-5.

5.38. Чавдарова – Костова, С. (2016) Възпитанието и образованието в началото на ХХІ век – между мненията за мястото на „различията” и „нормата” в училищното пространство. В: Педагогиката и социалната работа през ХХІ век – предизвикателства и перспективи., с.40-44.

5.39. Chavdarova – Kostova, S. (2016) Social inclusion of refugees in Europe – answers by educational resources. In: Dymensje i granice educacji incluzyjnej. Universytet Przyrodniczo-Humanitaristyczny w Siedlcach, Siedlce, Poland, p.101-106.

5.40. Чавдарова – Костова, С. (2016) Методологията на теорията на възпитанието – мястото и съдържанието й днес в университетската педагогическа подготовка. В: Теория и практика на психолого-педагогическата подготовка на специалиста в университета. Втора книга. Изд. „Екс-прес”, Г., с.19-24.

5.41. Чавдарова – Костова, С. (2016) Разнообразието – съвременни европейски предизвикателства. В: Отвъд границите на предразсъдъците.NABEC, С., с.51-58.

5.42. Чавдарова – Костова, С. (2016) Възпитанието между потребностите на теорията и практиката. В: Първи юбилеен сборник Публични академични лекции на преподавателите 2011-2015. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с. 118-129.

5.43. Чавдарова – Костова, С. (2016) Теорията на възпитанието в подготовката на педагогическите специалисти. В: Усъвършенстване на подготовката и квалификацията на педагогическите специалисти в съвременното образование, Факултет по педагогика, ЮЗУ „Н. Рилски”, Благоевград, с. 75-80.

5.44. Чавдарова – Костова, С. (2015) Отраженията на педагогическата практика в понятийния апарат на теорията на възпитанието – предизвикателство на съвремието. В: Съвременни предизвикателства пред педагогическата наука. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с.17-23.

5.45. Chavdarova-Kostova, S. (2015). Requirements and Expectations to the Contemporary Teachers. In: Science, Education and Innovation – Factors of Implementation of the Strategy "Kazakhstan - 2050", 1 part, Taldykorgan, Kazakhstan, p.10-14.

5.46. Чавдарова – Костова, С. (2015) Университетската подготовка на учителя – съвременни проблеми и предизвикателства. В: Теория и практика на психолого-педагогическата подготовка на специалиста в университета. Т.1., Изд. „Екс-прес”, Г., с.142-146.

5.47. Чавдарова – Костова, С. (2015) Международная интеграция в образовательном процессе в университете. В: Психология личностного и професионального развития субъектов непрерывного образования. Изд. „Нестор – История”, Москва, с.43-48.

5.48. Chavdarova - Kostova, S. (2015) Challenges to the inclusive educator. In: Edukacja Incluzyjna. Konteksty indywidualistyczne, wspólnotwe i transpersonalne. Part 1, Universytet Przyrodniczo-Humanitaristyczny w Siedlcach, Siedlce, Poland, c. 95-102.

5.49. Чавдарова – Костова, С. (2015) За смисъла на възпитанието днес. В: Образование и възпитание за утре – между традицията и иновациите. Изд. „Авангард Прима”, с.92-101.

5.50. Чавдарова – Костова, С. (2015) Неформальное образование – требования педагогической теории и практики. В: Технологическое обучение школьников и профессиональное образование в России и зарубежом. Новокузнецк / Чавдарова – Костова, С. (2011) Неформальное образование – требования педагогической теории и практики. В: Иновации ХХІ века: проблемы и перспективы, методы и технологии реализации. Часть 1. Изд. группа „Граница”, Москва., с. 34-38.

5.51. Чавдарова – Костова, С. (2014) Възможности за развитие на личностни качества в рамките на подготовката на педагогически специалисти в университетска среда. В: Психолого-педагогически проблеми на развитието на личността на професионалиста в условията на университетското образование. Т.1, Изд. „Екс-прес”, Г., с.55-59.

5.52. Чавдарова – Костова, С. (2014) Европейски тенденции в развитието на включващото образование. В: Усмивки за всички деца. Сдружение „Младежки форум 2001 – Разград”, Разград, с.26-34.

5.53. Чавдарова – Костова (2014) Реализация права на свободу выбора в университетской педагогической подготовке. В: Современное образование: роль психологии. ФГНУ „Психологический институт”, Изд. „Нестор – История”, Москва, с. 83-87.

5.54. Chavdarova – Kostova, S. (2013) Spójność społeczna jako metodologia incluzji w edukacji. In: Dziesco ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – pedagogiczne dylematy przestrzeni rozwoju integralnego. Uniwesytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Poland, p.59-67.

5.55. Chavdarova – Kostova, S. Protection of Children`s Rights in the University Pedagogical Preparation in Bulgaria. In: 2012 Janusz Korczak Year. An International Perspective on Children` Rights and Pedagogy. Ministry of Foreign Affairs, Republic of Poland, с. 55-57.

5.56. Chavdarova – Kostova, S. (2013) University diploma work in the field of Pedagogy. In: Material of the International Scientific-practical conference “Problems and opportunities pf interaction: education – science – society”, Taldykorgan, Kazakstan, с.25-29.

5.57. Чавдарова – Костова, С. (2013) Възпитанието между потребностите на практиката и науката. В: Детето във фокуса на педагогическото взаимодействие и социалната работа. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с. 225-234.

5.58. Чавдарова – Костова, С. (2013) Перспективи пред развитието на теорията на възпитанието. В: Знанието – традиции, иновации, перспективи. Т.1, БСУ, Бургас, стр. 149-154. Достъпно на: http://www.bfu.bg/upload/izdania-BSU/conf-2013-tom1-02.pdf

5.59. Чавдарова – Костова, С. (2013) Доброволчеството като социален капитал. Във: Фондация „Човещина” (20 години). Алманах. Изд. „Авангард Прима”, С., стр.116-119.

5.60. Чавдарова – Костова, С. (2012) Подготовка для професионально-трудовой деятельности в контексте патриотического воспитания. В: Подготовка конкурентноспособных выпусников профессиональных образовательных учреждений. Кузбаская государственная педагогическая академия, Новокузнецк, с. 238-241.

5.61. Chavdarova-Kostova, S. (2012) Family in the context of the inclusive school education. В: Роль университетов и музеев в проведении гуманитарных научных исследований. Т.2, Изд. ТГПУ им. Л. Н. Толстого, Тула, с.217-224.

5.62. Чавдарова – Костова, С. (2012) Воспитательные аспекты применения компетентностного подхода в процессе формирования качеств современного трудящегося. В: Технологическое образование и устойчивое развитие региона. Материалы Международной научно практической конференции 13-20 октября, Новосибирск, с. 174-180.

5.63. Чавдарова – Костова, С. (2012) Способы формирования межкультурной компетентности для работы в мультикультурной среде. В: Технологическое образование и устойчивое развитие региона. Материалы Международной научно практической конференции 13-20 октября, Новосибирск, с. 180-185.

5.64. Chavdarova – Kostova, S. (2012) Intercultural education in the context of the internationalization. В: Материалы Международной научно-практической конференции „Проблемы и перспективы интеграции науки и образования в евразийском пространстве”. І част. Талдыкорган, Казахстан, с. 30-33.

5.65. Чавдарова – Костова, С. (2012) Университетската среда като пространство за интернационален интеркултурен диалог. Във: Формиране на гражданина и професионалиста в условията на университетското образование. Т. 2. Изд. „Екс-Прес”, Г., с. 127-132.

5.66. Чавдарова – Костова, С. (2011) Управление на възпитателния процес – предизвикателства и перспективи. В: Мениджмънт в динамично променяща се среда за сигурност. В. Търново, с. 164-169.

5.67. Чавдарова – Костова, С. (2011) Съвременни интерпретации на възпитанието в научно-педагогическата литература и проекциите им върху педагогическата практика. Във: Взаимодействието теория – практика: ключови проблеми и решения. Т. ІV. БСУ, Б., с. 228-235.

5.68. Чавдарова – Костова, С. (2011) Компетентностите като резултат от възпитателния процес. В: Обучението като път към образованието. УИ „П. Хилендарски”. Пловдив, с. 64-71.

5.69. Чавдарова – Костова, С. (2011) Детерминанти на иновациите във възпитанието (на базата на емпирични данни). В: Иновационни практики в образованието. УИ „Неофит Рилски”, Бл., с. 39-47.

5.70. Чавдарова – Костова, С. (2011) Проблеми и техните решения в процеса на интеграция на бежанците в Европа. В: Социална работа – обучение и практика. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с. 108-117.

5.71. Чавдарова – Костова, С. (2010) Мнението на студенти за необходимостта за изучаване на интеркултурната проблематика. В: Съвременното обучение между теорията и практиката. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с. 76-87.

5.72. Чавдарова – Костова, С. (2009) Социалната работа с роми в контекста на парадигмата за човешкото развитие. В: Подготовка, професионална реализация и социален статус на социалния работник. УИ „Св. Климент Охридски”, С., с. 174-181.

5.73. Чавдарова – Костова, С. (2009) Интегриране на проблема за включващото оценяване в педагогическата подготовка на студентите. В: Хуманизация и демократизация на университетското образование. Изд. „Екс-прес”, Г., с. 286-291.

5.74. Чавдарова – Костова, С. Пл. Макариев, Л. Драгоева. (2008) Критерии за оценка качеството на педагогическата работа в мултикултурна училищна среда. В: Многообразие без граници. Изд. „Фабер”, В.Т., с.69-84.

5.75. Czawdarova-Kostowa, S. (2007) Возможности эссе оценивать результаты обучения педагогов работать с детьми- бежанцами. In: Ciągłość i zmiana w pedagogice XXI wieku. Część 1. Siedlce, с.317-322.

5.76. Чавдарова – Костова, С. (2007) Подготовка за упражняване на управленски функции в мултикултурна училищна среда у студенти в магистърска степен. В: Хуманизация и демократизация на университетското образование. Изд. „Екс-прес”, с. 187-191.

5.77. Чавдарова – Костова, С. (2007) Факти и интерпретациите им за наименованието и елементи на социалния статус на ромите – как могат да бъдат включени в подготовката на социални работници? В: Проблеми на социалната работа. Образование, практика, научни изследвания. ИК „КОТА”, С., с.249-258.

5.78. Чавдарова – Костова, С. (2007) Култура и ситуация на живот на ромите в България. В: Концепцията Мобилна работа с юноши. Перспективи за България. ISMO, Stuttgart, с.34-48.

5.79. Чавдарова – Костова, С. (2007) Детерминанти на ефективността на университетската подготовка за педагогическа и социална работа с бежанци. В: Социална педагогика. История, теория и практика. Изд. „Фараго”, с.210-219.

5.80. Чавдарова – Костова, С. (2007) Образованието по правата на човека в контекста на повишаване на качеството на образованието. В: Обучението по права на човека – инструмент за подобряване качеството на образованието в България. Институт за икономическа политика, Дружество за ООН в България, С., с.30-41.

5.81. Czawdarowa-Kostowa, S. (2006) Культурные различия в интерпретациях ромских сказок (в рамках педагогической подготовки студентов). Konflikt pokoleń czy roznic cywilizacyjnych?, Czesc 2, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, с.299-305.

5.82. Чавдарова – Костова, С. (2006) Необходимостта от включване на интеркултурната проблематика в педагогическата подготовка на студенти от специалност “Философия”. В: Хуманизация и демократизация на педагогическия процес в условията на университетското образование. Изд. „Екс-прес”, С., 2006, с.192-198.

5.83. Чавдарова – Костова, С. (2006) Възпитателен потенциал на обучението по история в контекста на интеркултурния диалог. В: Национални култури и европейска идентичност. Годишник, т. 4, Факултет по изкуствата, ЮЗУ „Неофит Рилски”, Бл., с.121-122.

5.84. Chavdarova-Kostova, S. (2006) Formation of intercultural competence of Bulgarian university students. In: Agrarian prospects XV. Foreign trade and globalisation processes. Czech University of Agriculture, Praha, с.1086-1090.

5.85. Чавдарова – Костова, С. (2005) Интеркултурното възпитание като средство за формиране на толерантност в мултикултурните общества. В: Етническото разнообразие в обединяваща се Европа. С., с. 303-313.

5.86. Чавдарова – Костова, С. (2005) Интеркультурный конфликт в школе как казус в педагогической подготовке студентов. In: Pedagog w praktyce I na rozdrozu. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, с. 29-36.

5.87. Чавдарова – Костова, С. (2005) Аспекти на превантивната дейност на педагогическия съветник с деца и родители с различен етнически произход. В: Превантивната педагогика - теория и практика. С.

5.88. Чавдарова – Костова, С. (2005) Аспекти в изследванията на бежански проблеми в контекста на социалната работа. В: Научните изследвания в социалната работа: състояние и приложение. Изд. „ГорексПрес”, С., с. 180-189.

5.89. Чавдарова – Костова, С. (2005) Образователен статус на децата – бежанци в България. В: Свободното време на учениците – проблеми и възможни решения. Изд. „Славена”, В., с. 185-189.

5.90. Chavdarova - Kostova, S. (2005) Assessing the intercultural competence of students that study university courses in the context of intercultural education. In: Measurement and assessment in educational and social research. Exeter – Calgary – Cracow, с. 89-94.

5.91. Chavdarova – Kostova, S. (2005) Prosocial and tolerant attitudes of Bulgarian pupils to the refugees in Bulgaria. In: The Transition of Educational Concepts in the Face of the European Unification Process. Ed. by A. Kozłowska. Czestochowa. 2005, с. 57-62.

5.92. Чавдарова – Костова, С. (2005) Съвременен образователен приоритет ли е идеята за инетркултурността? В: Качеството на образованието – дидактически измерения. Изд. къща „Лик”, С., с. 45-51.

5.93. Чавдарова-Костова, С. Дейности за запазване на културната идентичност на бежанците в България. В: Годишник на Факултет по изкуствата, т. III, Културните права в Европейска перспектива. ЮЗУ. Бл., 2005, с.119-122.

5.94. Чавдарова – Костова, С. (2004) Курсовой проект как форма организации самостоятельной работы студентов. В: Качество высшего педагогического образования: проблемы и пути повышения. БГУ, Минск, с.227-229.

5.95. Чавдарова – Костова, С. (2004) Превенция на агресивността спрямо “различните” деца. В: Превенция на агресията сред децата. ИК „Комливес – ЛМ”. С., с. 460-466.

5.96. Чавдарова – Костова, С. (2004) Децата бежанци – нов феномен в образователното пространство в България. 2 част. В: Култура и образование – перспективи. Пл. Университет “П. Хилендарски”. Пл., с.21-25.

5.97. Czawdarowa-Kostowa, S. (2004) Отсуствие интеркультурной компетентности – угроза психического спокойствия “различных” детей (Brak kompetencji miedzykulturowych zagrozeniem spokoju psychicznego “odmiennych” dzieci). In: Mity dzieciństwa – dramaty socializatji. Pod redakcja T. Zacharuk. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej Siedlce, с. 81-87.

5.98. Chavdarova-Kostova, S. (2004) The challenges of the cultural plurality in education in Bulgaria. In: Theory, facts and interpretation in educational and social research. Los Angeles – Czestochowa. с. 87-90.

5.99. Чавдарова – Костова, С. (2004) Специфика на социално-педагогическата работа с деца-бежанци. В: Възпитание и институции. Изд. „Славена”, Варна, с. 423-427.

5.100. Чавдарова – Костова, (2003) С. Воспитание в духе благотворительности в контексте проблемы о смысле жизни. В: Медико-психологическая и социально-педагогическая поддержка детей в саморазвитии и самоопределении. Брест.

5.101. Чавдарова – Костова, С. (2003) Внеаудиторная деятельность студентов по избранной дисциплине. В: Адаптация к профессиональной деятельности как психолого – педагогическая проблема: методологические основания, пути и способы решения. Барановичи.

5.102. Чавдарова – Костова, С. (2003) Проблеми на взаимодействието с деца и семейства с различна етническа и религиозна принадлежност в бакалавърската подготовка на студенти от специалност “Социални дейности. В: Теория и практика на социалната работа. Проблеми и перспективи. С., с.148-157.

5.103. Чавдарова – Костова, С. (2003) Превантивна възпитателна дейност за преодоляване на интеркултурни конфликти в училищната среда. В: Превантивната педагогика като научно познание. 1 и 2 част. ИК „Комливес –ЛМ”, С., с.483-489.

5.104. Чавдарова – Костова, С. (2003) Съвременни предизвикателства към образованието на “различните” деца и за различията между децата. В: Общество на знанието и образование за всички. МОН, НИО, С., с.292-298.

5.105. Чавдарова – Костова, С. (2003) Интеркултурността – традиционна и “модерна” възпитателна ценност. В: Ценностите на съвременното младо поколение. Изд. на Съюза на учените в България, С., с.250-255.

5.106. Чавдарова – Костова, С. (2003) Възпитанието в алтруизъм в контекста на превантивната дейност. В: Превенция на девиантното поведение на децата. ИК „Комливес – ЛМ”, С., с.89-104.

5.107. Czawdarowa-Kostowa, S. (2003) Idea rownoszi szans w wyksztalceniu wyzwaniem wspolczesnosci. In: Wyzwania edukacyjne na progu XXI wieku. Warscawa, с.96-100.

5.108. Чавдарова – Костова, С. (2002) Проблематиката на интеркултурното възпитание в свободно – избираемата бакалавърска подготовка на студентите от специалност “Социални дейности”. В: Университетската специалност “Социални дейности” – състояние, проблеми, перспективи. ИК „Комливес” – Л. М. С., с. 177-184.

5.109. Чавдарова – Костова, С. (2002) Готовность учителя к индивидуалным различиям учащихся. В: Методология, теория и практика естествено-математического и педагогического образования. Брест, 2002.

5.110. Чавдарова – Костова, С. (2002) Эссе как средство развития исследовательских умений студентов. В: Развитие учебного заведения: проблемы, варианты решения. Барановичский государственны выший педагогический колледж, Барановичи, с. 207-210.

5.111. Чавдарова – Костова, С. (2002) Възпитаване в здравословен начин на живот през призмата на проблема за смисъла на живота. В: Здравословно и хуманно образование. Г. Оряховица, с. 85-89.

5.112. Чавдарова – Костова, С. (2001) Превантивната функция на програмите за повишаване на емоционалната интелигентност. В: Превантивна и корекционна педагогическа дейност за преодоляване на употребата и злоупотребата с наркотични вещества. ИК „Комливес – ЛМ”, С., с. 235-240.

5.113. Чавдарова – Костова, С. (2001) Съвременни проблеми на религиозното възпитание в семейството. В: Развитие и реализация на децата през 21 век. Варна, с. 122-127.

5.114. Чавдарова – Костова, С. (2001) Адаптация учителя к работе с талантливыми детьми. В: Адаптация к профессиональной деятельности как психолого-педагогическая проблема: методологические основания, пути и способы решения. Барановичи, Беларусь, с. 335-336.

5.115. Чавдарова – Костова, С. (1999) Възпитателни възможности за противодействие срещу сектите. В: Училището и българската духовност. С., с. 180-188.

Курсове от текущия семестър: