MUSB632 Хореографска композиция и режисура - ІІ част
Анотация:
Курсът е въведение в принципите и методите на фолклорната хореографска танцова композиция и режисура. Чрез комбинация от теоретични занимания и практическото им прилагане ще се постигнат основните цели на курса:
• Запознаване с естетиката на модерния танц.
• Въведение в основните принципи и понятия в танцова композиция.
• Придобиване и изграждане на основни професионални умения позволяващи на студента да продължи обучението си в магистърската програма за хореграфи.
• Възпитаване на аналитични възможности при разглеждане взаимодействието между различните естетически и технически особености на хореографската танцова композиция.
• Развиване на индивидуалния потенциал на студентите, чрез прилагане и експериментиране с натрупаните умения.
• Придобитите умения по време на курса да позволят на студентите да изградят свой собствен подход за използване на движенията, и развитието им във времето и пространството.
• Изграждане на свободен индивидуален изследователски процес.
• Провокиране търсенето на собствен индивидуален подход и принципи и прилагането им в създаването на танцови композиции и хореографски миниатюри
• Развиване на индивидуален подход към анализа на движението.
• Разширяване на изразните средства в областта на фолклорната танцова композиция свързани с личностните предпочитания, мисли и идеи на студентите
• Оформяне на индивидуален почерк и професионален критерии.
• Провокиране на интересът към изследвания свързани новите течения и тенденции в развитието на съвременния танц и танцовия театър.
• Изучаване на основните принципи на композиция и режисура, пречупени през българската фолклорна традиция и душевност.
• Да подготви студентите за възприемане спецификата на българското фолклорно изкуство и пресъздавайки го творчески в съвременността да запазят красотата на типично българските образци.
• Връзката между композиция, постановка и режисура.
• Работата на хореографа – режисьор.
Преподавател(и):
доц. Татяна Соколова д-р
гл. ас. Маргарита Кръстева-Стойчевска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните понятия, методи и спецификата на танцовата композиция
• основните етапи и творчески подходи при изграждането на кратки танцови композиции и хореoграфски миниатюри
• основните подходи за създаване танцови произведения
• как стила на дадено танцово произведение влияе върху неговото структуриране и композиция – формат
• основните закони за анализиране на движението като основно изразно средство в хореографията
2) могат:
• да анализират танцовата форма
• свободно да боравят и разбират основната терминология на хореографската композиция
• използват основните методи на танцовата композиция в изграждането на кратки танцови форми
• Могат да използват получените знания в своята работа и последващо обучение.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Познаване на българския танцовия фолклор
• Познания в областта на музикалнaта ритмика
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Основни компоненти на художественото произведение
- Конструкция, структура и композиция. Художествена форма и композиция.
- Композиция на танца.
- Същност и определяне на понятието танцова композиция.
- Елементи и средства на танцовата композиция.
- Закономерности при изграждането на танцовата композиция.
- Практически аспекти на хореографската композиция.
- Елементи на сцената. Ляво и дясно. Ролята на изпълнителите.
- Пространствено разположение на участниците. Движенията на танцьорите като средство на композицията.
- Хореографията като език и текст.
- Практичен семинар
Литература по темите:
• Абрашев, Г. Въпроси на хореографската теория, Наука и изкуство, С., 1989.
• Абрашев, Г. Тематична и сюжетна форма на танца // Художествена самодейност, 1957, №5
• Абрашев, Г. Композиция и форма на танца, С. 2001
• Въгларов, С. Български народни хора, Медицина и визкултура. С., 1967.
• Григоров, Б. Кратка история на българската фолклорна хореография, С. 2008
• Дженев, К. Кинетография, Наука и изкуство. С. 1979.
• Дженев, К., К. Харалампиев. Теория за строежа на движенията в българската народна хореография, Наука и изкуство, С., 1965
• Дженев, К., К. Харалампиев. Универсален танцопис, Наука и изкуство. С., 1971
• Дженев, К. Репертоар, фолклор, творчество // Художествена самодейност, 1980, №7
• Джуджев, С. Българска народна хореография, издателство на МНП, С., 1945.
• Кацаров, Р. Български танцов фолклор, Просвета, С., 1955.
• Кутева, М. Народните игри и обичаи на сцената // Художествена самодейност, 1980, №10
• Илиева, А. Българският народен танц.// Художествена самодейност, 1982, №11
• Илиева, А. Сериозни игри.// Художествена самодейност, 1985, №8
• Илиева, А. Българският танцов фолклор в постановките на държавните ансамбли за народни песни и танци.// Български фолклор, 1987, №3
• Илиева, А. За някои танцови архетипи в моминската пролетна обредност. В: Проблеми на българския фолклор. Т.8: С., 1991
• Илиева, А. Теория и анализ на фолклорния танц: принципи на формообразуването в българския танцов фолклор. С., 2007
• Петров, Кр. Български народни танци от Северозападна и Средна Северна България, Народна просвета, С., 1986.
• Петров, Кр. Български народна хореография от Североизточна България - Добруджа, Просвета, С., 1993.
• Петров, Кр. Български народни танци от Средна Западна България, В. 2004
• Петров, Кр. Български народни танци от Югозападна България – Пирин, В. 2008
• Стуколкина, Н. Четыре экзерсиса, Всероссийское театралное общество. М., 1972 г.
• Списание “Танцов фолклор”.
• Харалампиев, К. Сценично поставяне на народните танци // Художествена самодейност, 1981, №9
• Шулеков, Н. Танц и сцена. За хореографското претворяване на сценичното пространство // Художествена самодейност, 1982, №5
• Щърбанова, А. Тяло и танц // Български фолклор, 1995, № 4
• Щърбанова, А, Антропология на танца // Български фолклор, 1994, №2
• Янакиев, Йо. Български танцов екзерсис, УИ “Неофит Рилски”. Б., 2000.
Средства за оценяване:
тест - 20 %
практически задачи - 60 %
участие по време на семестъра - 20 %