MUSB860 Постановъчна работа - II част

Анотация:

Курсът има за цел:

Да запознае студентите с основите на постановъчната работа.

• Изучаване на основните принципи на постановъчната работа и режисура, пречупени през българската фолклорна традиция и душевност.

• Да подготви студентите за възприемане спецификата на българското фолклорно изкуство и пресъздавайки го творчески в съвременността да запазят красотата на типично българските образци.

• Връзката между постановка и режисура.

• Работата на хореографа – режисьор.

прочети още
Музика

Преподавател(и):

доц. Татяна Соколова  д-р
гл. ас. Маргарита Кръстева-Стойчевска  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Студентите да познават основните положения в постановъчната работа;

• Да познават опита на различни български хореографи в областта на постановката на танца;

• Да могат да поставят камерни и други типове танци;

• Да познават спецификата на фолклорната режисьорската работа

• Основните компоненнти при режисирането на фолклорни танцови и други спектакли

2) могат:

• да изграждат действените форми във фолклорната хореография.

• да режисират различни фолклорни спектакли;


Предварителни изисквания:
Необходимо е студентите да имат познания в областта на:

Български танци

• Основи на българското танцово изкуство

• Импровизация

• Български екзерсис



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Постановка на дивертисментни танци – всеки от студентите поставя пред колегите си танц по предварително зададена тема.
  2. Пластическият мотив – основна градивна единица в танцовата композиция.
  3. Танцова фраза. Танцова комбинация.
  4. Танцова фигура или хореографска тема.
  5. Частите на танца.
  6. Танцът като самостоятелно произведение.
  7. Основни принципи на формообразуването.
  8. Дивертисментни форми – хороводна, кадрилна, надиграване, дуетно – ансамблова, сюитна.
  9. Действени форми – тематична, сюжетна, смесена.
  10. Камерни форми в хореографията – хореографска миниатюра, камерен танц, камерен танцов ансамбъл.
  11. Хореографски структури.
  12. Практически аспекти на хореографската постановка.
  13. Постановка на дивертисментен танц.
  14. Типология на танцовата постановка. Видове и типове танцови композиции.
  15. Практическа работа на студентите по зададени теми за постановка на различни типове танци от различни фолклорни области на България.

Литература по темите:

1. Дженев, К. Кинетография, Наука и изкуство. С. 1979.

2. Стуколкина, Н. Четыре экзерсиса, Всероссийское театралное общество. М., 1972 г.

3. Дженев, К., К. Харалампиев. Теория за строежа на движенията в българската народна хореография, Наука и изкуство, С., 1965.

4. Въгларов, С. Български народни хора, Медицина и визкултура. С., 1967.

5. Абрашев, Г. Въпроси на хореографската теория, Наука и изкуство, С., 1989.

6. Петров, Кр. Български народни танци от Северозападна и Средна Северна България, Народна просвета, С., 1986.

7. Петров, Кр. Български народна хореография от Североизточна България - Добруджа, Просвета, С., 1993.

8. Джуджев, С. Българска народна хореография, издателство на МНП, С., 1945.

9. Кацаров, Р. Български танцов фолклор, Просвета, С., 1955.

10. Дженев, К., К. Харалампиев. Универсален танцопис, Наука и изкуство. С., 1971.

11. Янакиев, Йо. Български танцов екзерсис, УИ “Неофит Рилски”. Б., 2000.