MUSB860 Постановъчна работа - II част
Анотация:
Курсът има за цел:
Да запознае студентите с основите на постановъчната работа.
• Изучаване на основните принципи на постановъчната работа и режисура, пречупени през българската фолклорна традиция и душевност.
• Да подготви студентите за възприемане спецификата на българското фолклорно изкуство и пресъздавайки го творчески в съвременността да запазят красотата на типично българските образци.
• Връзката между постановка и режисура.
• Работата на хореографа – режисьор.
Преподавател(и):
доц. Татяна Соколова д-р
гл. ас. Маргарита Кръстева-Стойчевска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Студентите да познават основните положения в постановъчната работа;
• Да познават опита на различни български хореографи в областта на постановката на танца;
• Да могат да поставят камерни и други типове танци;
• Да познават спецификата на фолклорната режисьорската работа
• Основните компоненнти при режисирането на фолклорни танцови и други спектакли
2) могат:
• да изграждат действените форми във фолклорната хореография.
• да режисират различни фолклорни спектакли;
Предварителни изисквания:
Необходимо е студентите да имат познания в областта на:
Български танци
• Основи на българското танцово изкуство
• Импровизация
• Български екзерсис
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Постановка на дивертисментни танци – всеки от студентите поставя пред колегите си танц по предварително зададена тема.
- Пластическият мотив – основна градивна единица в танцовата композиция.
- Танцова фраза. Танцова комбинация.
- Танцова фигура или хореографска тема.
- Частите на танца.
- Танцът като самостоятелно произведение.
- Основни принципи на формообразуването.
- Дивертисментни форми – хороводна, кадрилна, надиграване, дуетно – ансамблова, сюитна.
- Действени форми – тематична, сюжетна, смесена.
- Камерни форми в хореографията – хореографска миниатюра, камерен танц, камерен танцов ансамбъл.
- Хореографски структури.
- Практически аспекти на хореографската постановка.
- Постановка на дивертисментен танц.
- Типология на танцовата постановка. Видове и типове танцови композиции.
- Практическа работа на студентите по зададени теми за постановка на различни типове танци от различни фолклорни области на България.
Литература по темите:
1. Дженев, К. Кинетография, Наука и изкуство. С. 1979.
2. Стуколкина, Н. Четыре экзерсиса, Всероссийское театралное общество. М., 1972 г.
3. Дженев, К., К. Харалампиев. Теория за строежа на движенията в българската народна хореография, Наука и изкуство, С., 1965.
4. Въгларов, С. Български народни хора, Медицина и визкултура. С., 1967.
5. Абрашев, Г. Въпроси на хореографската теория, Наука и изкуство, С., 1989.
6. Петров, Кр. Български народни танци от Северозападна и Средна Северна България, Народна просвета, С., 1986.
7. Петров, Кр. Български народна хореография от Североизточна България - Добруджа, Просвета, С., 1993.
8. Джуджев, С. Българска народна хореография, издателство на МНП, С., 1945.
9. Кацаров, Р. Български танцов фолклор, Просвета, С., 1955.
10. Дженев, К., К. Харалампиев. Универсален танцопис, Наука и изкуство. С., 1971.
11. Янакиев, Йо. Български танцов екзерсис, УИ “Неофит Рилски”. Б., 2000.