ADMB852 Кариерно развитие в публичния сектор
Анотация:
Курсът дава възможност за свързване на изучените теоретични концепции за управление на развитието и кариерата с практиката. Студентите се упражняват да избират подходящи теории и понятия при анализ на конкретни ситуации, да извършват критична рефлексия върху теорията и наблюдаваната практика и да предлагат подходящи препоръки за усъвършенстване.
ЦЕЛИ
• Да познават системата за кариерно развитие в държавната администрация.
• Да различават гледни точки относно кариерното развитие, извършвано от организацията и от индивида.
• Да дискутират въпроси, свързани с кариерата и индивида.
• Да се проучат и анализират средства и практики за управление на развитието и кариерата в конкретни държавни структури.
• Да се разберат по-добре и да се проучат индивидуални личностни и кариерни ориентации.
Преподавател(и):
проф. Николай Арабаджийски д-р
гл. ас. Мариана Димитрова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Ползите и добавената стойност от ефективното и професионално управление и развитие на кариерата за отделните хора, за организацията и в по-широк смисъл.
• Психологическото въздействие на възможностите за непрекъсната/ прекъсната кариера и отражението му върху психологическия договор между отделния служител и работодателя.
• Средства и практики в областта на управлението на развитието и кариерата в организациите.
• Същността и ролята на самооценката, на изграждането и насърчаването на вяра в собствените сили в ситуации на промяна на работата или ролята.
• Различните потребности у различните хора за развитие на кариерата; различните начини, по които промяната в работата или ролята засягат различните хора според тяхната възраст и етап от професионалния им живот.
2) могат:
• Да проектират, прилагат и преглеждат вътрешните процеси и процедури за развитие на кариерата и планиране на приемственост в организацията.
• Да определят и предвиждат възможни модели за развитие на кариерата за отделни членове на организацията.
• Да се справят с емоционалните проблеми, неизменно възникващи при управление на кариерата, да предугаждат и да реагират по подходящ начин на реакциите на служителите при загуба на работа, промяна на кариерата, трудни ситуации.
• Да проучват и извършват споделяне/ бенчмарк на добри практики и да предлагат идеи за подобрения.
Предварителни изисквания:
Базови знания по управление на човешките ресурси, управление в публичната администрация и административно право
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Кариерно развитие - същност, особености и възникване
- Професионално кариерно консултиране и ориентиране
- Теории за развитието и кариерата. Основни етапи в кариерното развитие.
- Системи за кариерно развитие в публичния сектор
- Публичният сектор като добър работодател
- Нормативна уредба на кариерното развитие в българската публична администрация
- Обучение на служителите в държавната администрация
- Обучение на служителите в държавната администрация - втора част.
- Тест с отворени въпроси на теми от 1-ва до 7-ма.
- Видове длъжности в публичния секторя и изискванията за тяхното заемане. Организационна структура и длъжностни разписания.
- Провеждане на конкурсни процедури в публичния сектор
- Рамка от компететности и интервю за подбор в публичния сектор
- Управление на изпълнението и оценка на изпълнението на длъжността като част от системата за кариерно развитие в държавната администрация
- Планиране на кариерното развитие в публичния сектор. Възможности за хоризонтално и вертикално израстване в кариерата. Портфолио и планове за развитие
- Текущ контрол. Презентиране на проекти и самостоятелни разработки по курса
Литература по темите:
Основна литература:
• Барет, Дж. (2003) Професионални тестове за самооценка на вашите способности, личност и мотивация, Фокус, София.
• Бъкингам, М., Клифтън, Д. (2005) Открийте силните си страни. Класика и стил, София.
• Иванчевич, Дж., Глюк, У. (2000) Планиране и развитие на професионалната кариера, ред. Карабельова, С., "Управление на човешките ресурси", Христоматия. Лик. София.
• Пожарлиев, А. (2009) Управление и развитие на кариерата в организациите. В Управление на кариерата в организацията. Наръчник с добри практики от България и Европа, БАУРЧР, 21-50.
Допълнителна литература:
• Boyatzis, R. E., Kolb, D. A. (1991) Assessing Individuality in Learning: The Learning Skills Profile. Educational Psychology, Vol. 11, Issue 3/4, p. 279.
• Carter, G., Cook, K., Dorsey, D. (2009). Career Paths. Charting Courses to Success for Organizations and Their Employees. Wiley-Blackwell.
• King, Z. (2004). Career Management – a CIPD guide. London: CIPD.
• Knowdell, R. L. (1996). Building a Career Development Program. Davies-Black Publishing, Consulting Psychologists Press, Palo Alto, California.
• Kolb, D. A. (1999) Learning Style Inventory. Version 3. Hay/ McBer.
• Osland, J., Kolb, D., Rubin, I., Turner, M. (2007) Organizational Behavior: An Experiential Approach, 8-th edition, NY: Prentice-Hall.
• Schein, E. (1990) Career Anchors: Discovering Your Real Values, London: Pfeffer and Co.
• Sonnenfeld, J., Peiperl, M. (1988) Staffing Policy as a Strategic Response: A Typology of Career Systems, Academy of Management Review, Vol 13, N 4.
• Yarnal, J. (2008). Strategic Career Management. Developing your Talent. Elsevier.