NJRN605 Рекламата в комуникационния процес
Анотация:
Курсът се състои от 30 академични часа, които представят различни форми на учебна натовареност:
Теоретични лекции по проблематиката – 20 часа.
Работни семинари – 10 часа самостоятелна работа от студентите по предварително зададена тема.
Преподавател(и):
доц. Стойко Петков д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
- Ще се запознаят с историята и етапите на развитие на рекламата;
- Ще придобият знания за изготвяне на план за рекламна кампания;
- Ще се запознаят със спецификата на рекламата в зависимост от използвания канал за комуникация.
Предварителни изисквания:
Студентите да притежават основни познания по комуникации и медии.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1. Реклама. Общи положения. Икономическа ефективност на рекламата. Трите основни звена в рекламата.
- 2. Рекламен отдел. Структуриране на бюджета за реклама.
- 3. Рекламна агенция. Структура и персонал на рекламна агенция. Комисионна система на разплащане.
- 4. Рекламен отдел на СМК. Функции и структура.
- 5. Сегментиране на пазара, определяне на целевите групи. Основни сегментационни критерии – териториални, демографски, физически, психологически, потребителски, пазарни.
- 6. Проучвателни техники в рекламата. Тестване на въздействието и на запаметяването на рекламата.
- 7. Писане на рекламни текстове. Заглавие, подзаглавия, основен текст, легенди и коментари, рекламен лозунг (слоган).
- 8. Видове реклама. Класификация спрямо сферата на обществения живот, според това кой рекламира, според жизнения цикъл на стоката, според териториалния обхват, според медиите.
- 9. Рекламата в пресата. Специфика на пресата. Видове печатни издания. Силни страни на печатната реклама.
- 10. Рекламиране чрез радиото. Преимущества и недостатъци на радиорекламата.
- 11. Телевизионната реклама. Специфика на телевизионната реклама. Реклама и спонсорство.
- 12. Външна и транспортна реклама. Кинореклама. Директна реклама по пощата.
- 13. Реклама на мястото на продажбата и схеми за насърчаване на продажбите. Изложби. Рекламни сувенири.
- 14. Политическата телевизионна реклама. Как една политическа идея може да се трансформира в 30 секундно рекламно послание? Специфика на политическата реклама.
- 15. Регламентация и ограничения на рекламната дейност. Обекти на забраните и ограниченията. Продукти, чието рекламиране е забранено. Нормативни актове за контрол на рекламната практика.
Литература по темите:
1. Рекламата каквато е, Д. Доганов, Ф. Палфи, Princeps, 2000
2. Въведение в маркетинга, рекламата и паблик рилейшънс, Франк Джефкинс, Гранд Варна мениджмънт и консултинг ООД, 1993
3. Изповедите на един рекламист, Дейвид Огилви, Princeps,1999
4. Психология на рекламата, Анелия Петрова, ФорКом, 1999
5. Рекламата. Понятия, правила, примери., Светозар Кръстев, Сиела, 2000
6. Увод в мениджмънта на рекламата, Камен Каменов, ЛаковПРЕС, 2000
7. Визуалната комуникация, Христо Кафтанджиев, Отворено общество, 1996
8. Закон за радиото и телевизията; Закон за защита на потребителите; Закон за защита на конкуренцията.
9. Маркетинг и реклама за електронни медии, кабелни системи и интернет, Сюзън Тайлър Истман, Дъглас А. Фъргюсън, Робърт А. Клайн, Слънце, 2004
10. Подвеждащата реклама, Милен Иванов, Сиела,2007
11. Контекстна реклама - основи, тайни, трикове, Алексей Яковлев, Александър Чупрун, Асеневци, 2008
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ КОМБИНИРАНО ОЦЕНЯВАНЕ ФИНАЛЕН ИЗПИТ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 30% 30%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 60% 60% 60%
УСТЕН ИЗПИТ 10% 10% 40%