EDUB806 Сравнително образование
Анотация:
Аудиторният курс „Сравнително образование“ е структуриран в три части. Първата част „Теория на сравнителното образование“ има за цел да подготви студентите по теми, свързани със същността, структурата и връзката на сравнителното образование с други науки. Втората част „Методология на сравнителното образование“ цели да подготви студентите по теми, свързани с подходи, модели, методи в сравнителните изследвания. Третата част „Практика на сравнителното образование“ цели да подготви студентите да провеждат сравнителни педагогически проучвания на различни образователни системи относно управление, структура, финансиране.

Преподавател(и):
доц. Евгения Тополска д-р
гл. ас. Лъчезар Африканов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят:
- да анализират образователни системи по различни параметри;
- да избират подходящи подходи и методи за сравнителни педагогически изследвания;
- да усъвършенстват педагогическата си компетентност като прилагат иновации от теорията и практиката на образователните системи в други страни.
2) Могат:
- да управляват качеството на образователния процес като прилагат успешен теоретичен и практически опит от образователни системи в други страни;
- да избират подходящи модели, подходи и методи за научни изследвания в сравнителното обарзование;
- да предлагат адекватни подходи за анализиране на образователните системи в различни страни.
Предварителни изисквания:
Студентите имат базови педагогически компетенции, придобити от изучаваните в предходните семестри аудиторни курсове „Педагогика“, „Начална училищна педагогика“ и др.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност на сравнителното образование - предмет, цели и задачи на сравнителното образование
- Съдържание и структура на сравнителното образование
- Сравнителното образование и другите науки
- Глобализация и сравнително образование
- Основни методологически концепции за същността на изследванията в сравнителното образование
- Методологически подходи в сравнителното образование
- Модели на сравнение
- Методи на сравнителното образование
- Цели и фази на световните сравнителни изследвания
- Сравнение на управлението на училищни системи
- Сравнение на финансирането на училищни системи
- Сравнение на структурите на училищни системи
- Организации, провеждащи компаративни изследвания
- Сравнителното образование и образователната политика на България
- Сравнение на подготовката на учители в България и в други страни
Литература по темите:
1. Бижков, Г., Попов, Н. Сравнително образование, С., 1999
2. Михова, М. Образователните системи на страните от Г7+Русия. АСТАРТА, 2015.
3. Попов, Н. Американското образование, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 2002.
4. Попов, Н. Сравнително образование. С. 2015.
5. Попов, Н. Началното образование в 90 страни. София, Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 2002.
6. Попов, Н. Световното сравнение. София, Бюро за педагогически услуги, 2002
7. Попов, Н., Г. Бижков. Образователни системи в Европа. Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, София, 1997.
8. Попов. Н., М. Пиронкова. Образователната система в България. София, Бюро за педагогически услуги, 2007.
9. Справочник Европейските образователни системи. Фондация „Пайдея”, 2006
10. Цоков, Г. Сравнителен анализ на структурите за управление на образованието на муниципално ниво в различни образователни системи . Педагогика, № 1, 1998
11. C. C. Wolhuter, 2M.O’ Sullivan, 3E. Anderson, 4L. Wood, 5K.G. Karras, 6Prof M. Mihova, 7A. Torres, 8W.A.L. Anangisye, 9R.F. Maarman, 10Hamood K. Al-Harthi, 11S. Thongthew. Students’ expectations of and motivations for studying comparative education: A comparative study across nine countries in North America, Europe, Asia, Africa and Latin America. Educational Research , Vol. 2(8) pp. 1341-1355 August 2011
12. Topolska, Е. PROFESSIONAL – PEDAGOGICAL PREPARATION OF STUDENTS – FUTURE CHILDREN'S TEACHERS FOR WORK WITH CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS /COMPARATIVE RESEARCH/ - KNOWLEDGE - International Journal, Institute of Knowledge Management, Scientific Papers Vol.20.1, Education and Social Sciences - Knowledge in Practice, Skopje, Global Impact&Quality Factor 1.322 (2016) , p. 413-418, ISSN 2545-4439 [Global Impact Factor]