EDUB802 Лингвистични особености при усвояване на чужд език в начална училищна възраст
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА
Курсът се провежда на английски език и цели да осигури необходимата база от
професионални знания и умения за упражняване на избраната от студентите професия -
учител по английски език като чужд. В процеса на обучение се използват разнообразни
лекционни и семинарни форми на обучение, които изискват активност от страна на
студентите – участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси,
участие в учебни симулации, представяне на презентации, писмени разработки на учебни
планове и самооценка на проведени занятия, изготвяне на оценка на учебни материали и
т.н.
Сред по-конкретните цели на курса са запознаване на студентите с терминологичния
апарат на методиката на ЧЕО на английски език, което да им позволи:
- да изготвят необходимата учебна документация на чуждия език (напр. записки от
наблюдения по време на хоспитирането, план на урок, критичен анализ на проведено
занятиe и др.);
- да усъвършенстват своя метаезик (при представяне на чуждия език и за управление
на учебния процес) и да осъществят по-ефективна педагогическа комуникация в
процеса на обучение;
- да адаптират и/или разработват учебни материали за преподаване на чуждия език;
- да ползват свободно справочна методическа литература на английски език в процеса
на своето професионално усъвършенстване;
- да общуват със своите колеги на чуждия език с цел обмен на идеи и добри практики в
контекста на ЧЕО.

Преподавател(и):
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
преп. Галина Величкова
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ
Успешно завършилите курса студенти:
притежават необходимите знания и практически умения за планиране и провеждане на
модерно и ефективно обучение по чужд език, като
1) знаят/познават/владеят:
англоезичната методическа литература, представяща актуалните проблеми и
съвременните тенденции в методиката на чуждоезиковото обучение (вкл. и за
подобряване на педагогическата комуникация на ЧЕ с цел управление на учебния
процес);
компонентите на педагогическата комуникация за управление на учебния процес и
тяхната специфика за постигане на качествен и ефективен резултат;
научната и специфичната професионална терминология в областта на методиката на
ЧЕО.
2) могат:
да водят полеви записки и да анализират критично учебните процеси и явления,
собствения и чуждия преподавателски опит на чуждия език;
да планират и оценяват конкретни учебни занятия по чужд език на чуждия език;
да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения у обучаваните, като в
процеса на педагогическа комуникация използват ефективен метаезик на езика-цел;
да контролират и управляват успешно учебния процес, като общуват с обучаваните на
чуждия език;
да комбинират и допълват учебните материали по чужд език;
3/3
да ползват свободно справочна методическа литература на английски език в процеса на
своето професионално усъвършенстване.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
по английски език на ниво В2+ / С1 (или по-високо) от Европейската езикова рамка;
задълбочени познания по методика на чуждоезиковото обучение.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение - аспекти на професионалната компетентност на учителя по ЧЕ
- Комуникативна компетентност на чуждия език и ЧЕО - съвременни тенденции в англоезичната методическа литература
- Професионално усъвършенстване: анализ на нуждите на групата и разпределение на темите за устните презентации по актуални проблеми в ЧЕО
- Ефективна педагогическа комуникация, съобразена с възрастовите характеристики, нивото и индивидуалните различия на обучаваните в класната стая
- Ефективна педагогическа комуникация и специфика на метаезика на преподавателя при развиване на речевите умения: - четене с разбиране - слушане с разбиране - говорене - писане
- Ефективна педагогическа комуникация и специфика на метаезика на преподавателя при преподаване на езикови знания: • правопис, произношение и правоговор • лексика • граматика
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за управление на учебния процес
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ при осигуряване на обратна връзка, проверка на резултата от учебните дейности и поправка на грешките
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ при организиране на взаимодействието в класната стая (форми на работа)
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ • при хоспитирането (структурираното наблюдение на учебни занятия), при планирането и самооценката на учебното занятие;
- Практически аспекти: Учебни презентации на студентите
- Практически аспекти: Учебни симулации на студентите
- Обобщение
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
различни съвременни учебни системи за чуждоезиково обучение
Английски:
Ellis, G. and Sinclair, B. (1989) Learning to learn English: A Course in Learner Training. Cambridge:
Cambridge University Press
Gower, R., Phillips, D. and Walters, S. (1995) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann
Hadfield, J. (1992). Classroom Dynamics. Oxford: Oxford University Press
Harmer, J. (1998) How to Teach English. London: Longman
Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (3
rd edition, completely revised and
updated). London: Longman Pearson Education Limited
Hedge, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University
Press
Larsen-Freeman, D. (1986) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford
University Press
Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers, Cambridge: Cambridge University Press
Richards, J. C. and Rogers, T. S. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching.
Cambridge: Cambridge University Press
Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann
Ur, P.(1996) A Course in Language Teaching. Practice and Theory. Cambridge: Cambridge
University Press
Woodward, T. (2001). Planning Lessons and Courses. Cambridge: Cambridge University Press
Интернет източници:
http://www.themoderninstitute.eu/introduction-communicative-methodology-english.htm
Български:
Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004) Педагогическо портфолио за стажант-учители по
чужд език. София: Университетско издателство на НБУ
Димитрова-Гюзелева, С. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София:
Изд. на НБУ и “Селекта”
Стефанова, П. (1999) Методика на чуждоезиковото обучение. София: Изд. “Парадигма”
Стефанова, П. (2007) “Чуждоезиковото обучение – учене, преподаване, оценяване. София:
Изд. “Сиела”
Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа
Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe,
Cambridge University Press, 2001
Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006
Средства за оценяване:
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
Презентацията предполага преглед на англоезичната методическа литература по даден проблем, свързан с
педагогическата комуникация и управлението на учебния процес и устното му представяне по време на семинарите.
Изготвянето на педагогическа документация на ЧЕ е свързано с писмена методическа разработка (под формата на
урочен план и самооценка на проведено занятие).
Учебната симулация предполага въплътяване в ролята на учител на група обучавани (останалите студенти от
курса) и провеждане на част от учебно занятие (2-3 дейности, ~ 20-30 минути) за представяне на особеностите на
ефективната педагогическа комуникация на ЧЕ в процеса на ЧЕО; следва групово обсъждане и критичен анализ на
симулацията..