BCLB862 Разработване на учебни материали
Анотация:
Курсът насочва вниманието към учебните средства за чуждоезиково обучение. Той изгражда умения за теоретичен анализ, практическо приложение на нормативни документи и методически постановки, както и за авторско разработване на продукти за учебни цели.
Неговата основна цел е да подготви студентите за методически компетентно оценяване, избор и използване на съществуващи учебни системи по чужд език, както и за самостоятелна разработка на учебни материали в съответствие с особеностите и нуждите на конкретни групи учещи.
Разглеждат се основни въпроси на теорията за учебните системи, на образователната политика, основни компоненти на учебника по чужд език, условията и процедурите за неговото оценяване и одобряване, видове учебни материали, тяхната същност, предназначение, структура.

Преподавател(и):
доц. Елена Савова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Критерии, нормативни документи и процедури за оценяване на учебни комплекси;
• Видове учебни материали и учебни ресурси.
2) могат:
• Да оценяват, избират и прилагат компетентно учебни комплекси съобразно с конкретна възрастова група ученици и конкретни условия на обучение;
• Да оценяват, избират и прилагат компетентно допълнителни учебни материали в съответствие с конкретни учебни цели;
• Да използват учебни, информационни и технически ресурси на преподавания чужд език;
• Да създават авторски учебни материали, съобразно конкретна група учещи, цели и условия на обучение.
Предварителни изисквания:
Познания по дидактика и методика на чуждоезиковото обучение, компетентност по съответния чужд език на ниво над В2.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Georgieva, Maria. How Communicative Are Some of the Locally Produced English Course for Chidren? Сп. Чуждоезиково обучение, 2004, бр.4
Гочева, Емилия. Чуждоезиково обучение. Теория и практика на учебника. Лодос, София, 2000
Dubin, F., E. Olshtain. Course Design. CUP, 200-
Kast, Bernd, Neuner, Gerd. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken fur den fremdsprachlichen Deutschunterricht, Langenscheidtр 1998
Nodari, Claudio. Perspektiven einer neuen Lehrwerkkultur. Padagogische Lernziele im Fremdsprachenunterricht als Problem der Loehrwerkgestaltung. Aarau: Sauerlander, 1998
Пенев, Ангел и др. Съвременни изисквания към учебника. София: Народна просвета, 1977
Петров Петров. Актуални проблеми на теорията на училищния учебник. Сп. Народна просавета, кн.10, с. 13-26
Петров 2004: Петров П. Дидактика. Изд. «ВЕДА СЛОВЕНА» - ЖГ, С.
Рашева-Мерджанова, Яна. Експертната компетентност на учителя по отношение на училищните учебници, сп. Педагогика, 2010, бр.1, с.5-23
Рашева-Мерджанова, Яна. Яна Рашева-Мерджанова. Методика и инструментариум за оценяване на архитектониката и хигиенните качества на училищния учебник, сп. Педагогика, бр.2, 2010, с.4-15
Савова, Жулиета. Критерии за избор на учебници. София: СИЕЛА, 2003
Стефанова, Павлина. Учебният комплекс по чужд език в представите на българските потребители, сп. Чуждоезиково обучение, 2007, кн.6
Стефанова, Павлина. Учебният комплекс в теорията и практиката на чуждоезиковото обучение, издателска къща „АНУБИС”, 2007
Funk, Hermann. Qualitatsmerkmale von Lehrwerken prufen – ein Verfahrensvorschlag. Babylonia 3/04, 2007 www.babylonia-ti.ch
Rosler, Dietmar, Nicola Wurffel. Lehrmaterialien und Medien. Deutsch lehren lernen – 5.Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2017
Нормативни документи:
Наредба № 4 от 30 ноември 2015 г. за учебния план Наредба № 5 от 30 ноември 2015 г. за общообразователната подготовка
Наредба № 10 от 19.12.2017 г. за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала
Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците
Учебни програми по чужд език https://www.mon.bg/bg/28Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците
Средства за оценяване:
Представяне и оценяване на самостоятелните разработки по предварително уточнен план.