ESEB029 Статистика и екологично прогнозиране
Анотация:
Запознава студентите със статистически понятия: напр. средни величини, разпределения, вероятности, които дават възможност за извършване на екологични прогнози.
При отбора на учебния материал (1) е заложно минимално ядро от понятия, зависимости и методи, представянето на които е илюстрирано с примери, а усвояването се контролира чрез подходящи въпроси и задачи. При това (2) е обърнато достатъчно внимание на прилагането на статистическите методи за изследвания, характерни за за всички видове научни и инженерни дейности, вкл. и екологията.
Преподавател(и):
проф. Димитър Атанасов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
Успешно завършилите курса студенти следва да обладават:
1. Математически знания, като задължителна част от общата култура на съвременния човек, вкл. за (а) основните понятия и зависимости в статистиката, както и за (б) същността и методите на статистическите изследвания;
2. Знания и умения за статистическа обработка на данни и прогнозиране на екологични процеси
3. Доизградено научно мислене и светоглед, включващ разбирането на статистическата същност на резултатите от измерванията и изследванията както и нагласа за евентуално по-нататъшно природо-научно и/или инженерно образование;
Предварителни изисквания:
Студентите трябва да имат основни знания и умения по математика и физика в рамките на гимназиалните курсове по тези предмети
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Основна литература
Бизнес-статистика, 2006 г.,
Димитър Дамгалиев, Жозеф Телалян, Изд.НБУ
От преподавателя, проф. Цветан Георгиев, в електронна форма:
Примерни тестове, въпроси, задачи и теми за реферати.
Допълнителна литература
Въведение в статистиката. C/o Jusator, Sofia, 1995.
Иванов, К. Гатев,
Статистическото изследване, 2000 г.,
Иванка Съйкова, София Тодорова, Изд.НБУ
Статистически методи в поведенческите и социалните науки, 2010 г.,
Красимир Калинов, Изд.НБУ, ІІ издание
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
Тестове и задачи; 60%
Реферат: 40%