HACB881 Художествени практики в дигиталната епоха
Анотация:
Курсът обхваща основни художествени практики от втората половина на XX век до днес.
Преподавател(и):
проф. Боян Манчев д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Основни познания върху художествените практики от втората половина на XX век до днес.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Възникване на понятието за съвременно изкуство
- Модерно и съвременно изкуство
- Възникване на понятията за модерно и съвременно изкуство. Шарл Бодлер, Клемент Грийнбърг.
- Медии на модерното и съвременното изкуство.
- Семинар върху "Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост" на Валтер Бенямин.
- Фотографията и киното като медии на модерното и съвременното изкуство. Сюзън Зонтаг, "За фотографията"
- Тема 7
- Тема 8
- Семинарно занятие върху "Фотоувеличение" на Антониони. Отношение между медиите на киното и фотографията.
- Семинарно занятие върху видеоарт и творчеството на Нам Джун Пайк.
- Понятието за безформено в съвременното изкуство.
- Пърформанс арт и перформативни техники в съвременното изкуство.
- Краят на модернизма?
- Дематериализация на произведението на изкуството.
- Тема 15
Литература по темите:
[1]. Жан-Пиер Вернан
– Всемирът, боговете, хората;
– Мит и мислене при древните гърци;
– Индивидът, смъртта, любовта
[2]. Марсел Мос – “Техниките на тялото”
[3]. Платон – “Федър”, “Пир”
[4]. Аристотел – За душата
[5]. Томас Хобс – Левиатан
[6]. Барух Спиноза – Етика
[7]. Анри Фосийон – Животът на формите
[8]. Морис Мерло-Понти – Видимото и невидимото
[9]. Жорж Кангилем – Нормално и патологично
[10]. Мишел Фуко – История на сексуалността, Анормалните
[11]. Жан-Люк Нанси – Corpus, София: ЛИК, 2003.
[12]. Б. Манчев – Невъобразимото. Опити по философия на образа, София: НБУ, 2003.
[13]. Б. Манчев – Тялото-Метаморфоза, София: Алтера, 2007.
[14]. Ани Васева – Театър и истина, София: Метеор, 2020.
[15]. Аристотел, „За поетическото изкуство“, прев. Александър Ничев, Наука и изкуство, София, 1975
[16]. Арто, Антонен, „Театърът и неговият двойник“, прев. Христо Буцев, Наука и изкуство, София, 1985.
[17]. Арто, Антонен, „Тараумара. Революционни послания”, прев. Красимир Петров, Анна Ватева, Агата, София, 2019.
[18]. Батай, Жорж, „Еротизмът“, Критика и хуманизъм, прев. Антоанета Колева, София, 1998.
[19]. Бъроуз, Джонатан, „Наръчник на хореографа“, прев. Ани Васева, Метеор, София, 2017.
[20]. Васева, Ани, „Що е то съвременен танц“, Метеор, София, 2016.
[21]. Дидро, Дьони „Парадокс за актьора”, в „Естетика и теория на изкуството”, съст. Кръстьо Горанов, прев. Катерина Киселова, Наука и изкуство, София, 1981.
[22]. Крейг, Гордън, „Избрани произведения”, съст. Елисавета Сотирова, прев. Цветелина Николова, Наука и изкуство, София, 1987.
[23]. Лесинг, Готхолд Ефраим, „Хамбургска драматургия”, прев. Любомир Огнянов, Наука и изкуство, София, 1958.
[24]. Нанси, Жан-Люк, Corpus, прев. Боян Манчев, ЛИК, София, 2003.
[25]. Хегел, Георг Вилхелм Фридрих, „Естетика“, прев. Генчо Дончев, БКП, София, 1967.
[26]. Butler, Judith, Excitible Speech. A Politics of the Performative, Routledge, 1997.
[27]. Caillois, Roger, Man, Play and Games, transl. Meyer Barash, University of Illinois Press, 2001.
[28]. Goldberg, Roselee, Performance Art. From Futurism to the Present, Harry N. Abrams, Incorporated, New York, 1988.
[29]. Schechner, Richard, Performance Theory, Routledge, 1988.