PHIB721D Философия и наука в епохата на Просвещението
Анотация:
• Идеите на Просвещението задават пътя на развитие в съвременната философия и наука. Не е възможно адекватното разбиране на съвременната наука без познаването на основните философски проблеми, дебати и теории на Просвещението. Курсът има за цел както да запознае студентите с тези теории и проблеми, така и да демонстрира връзката им с проблемите на съвременния свят.

Преподавател(и):
доц. Ясен Захариев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Няма
Предварителни изисквания:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Историческият контекст на епохата.
• Основни философски идеи на Просвещението
2) могат:
• Да анализират съвременни философски идеи в контекста на тяхното формиране и развитие.
• Да разпознават и проследяват произхода на основни политически познавателни проблеми.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Просвещение – история и контекст
- Разум и вяра
- Емпиризмът на Бейкън
- Проблемът за метода
- Декарт и представата за Аза
- Наследството на Декарт – проблеми и перспективи
- Идеята за Енциклопедия
- Теории за обществения договор
- Бърк за революцията във Франция
- Лок и идеята за толерантност
- Хюм за познанието и причинността
- Немско просвещение и рационализъм
- Кант и въпросът за Просвещението
- Категоричният императив
- Просвещението, Европа и съвременния свят.
Литература по темите:
Антична философия. Антология. С. 1994, / Ч 101 / А 749/.
Антология. Европейска философия XVII-XIX век. 1 част. С.1985.
Бояджиев, Цочо, Античната философия като феномен на културата, С. 1993 / Ч 101 / Б 734/.
Гадамер, Х. Г. Истина и метод, С. 1997.
Гурова, Лилия. Ролята на проблемите, 1998, / Ч 101 / Г 937/.
Декарт, Р. Събрани съчинения, С.1978.
Кант, И. Пролегомени, С. 1993.
Кант, Имануел. Критика на чистия разум, С. 1967, /ИА К 257/.
Кун, Т. Структура на научните революции, С.1996.
Мартен, Жан-Кле. 100 думи за 100 философи, С. 2006.
Научното познание, С. 1994.
Лайбниц, Готфрид. Нови опити върху човешкия разум, С.1974, / ИА Л 151/.
Лок, Джон. Опит върху човешкия разум, С. 1972, /141 / Л 810/.
Мит и философия, С. 1991, / ИА М 700/.
Платон. Диалози, С. 1979-90.
Пол Улф, Робърт. За философията, С., 2004.
Попов, Здравко. Аполодоровата “Библиотека” и проблемът за мита, в: Аполодор, Митологическа библиотека, С. 1992, / Ч 875 / А 786/.
Петров. Сава. Понятия за обективно и субективно, 1985, / 11 / П 471/.
Ръсел, Б. История на Западната философия, Т. 1 – 3, С. 1994 - 1996.
Ръсел, Б. Теория на познанието, 1997, / Ч 165 / Р 981/.
Саръилиев, Иван В. Прагматизъм, 2002, / Ч 165 / С 208/.
Сивилов, Л. Системното познание, 1994, / Ч 165 / С 352/.
Спасов, Добрин. Анализ на познанието, 1969, / ИА С 558/.
Спиноза, Бенедикт. Етика, 1955, / ИА С 572/.
Теории за истината, С. 1992, /Ч 141 / Т 497/.
Файерабенд, П. Против метода, С.1996.
Файерабенд, П. Три диалога за познанието, 2005, /Ч 165 / Ф 171/.
Фуко, Мишел. Археология на знанието, 1996, / Ч 165 / Ф 905/.
Хусерл, Е. Философията като строга наука, сп. Философски преглед, кн.2, 1992 и кн.1, 1993, С.
Хюм, Д. Трактат за човешката природа, С. 2006, / Ч 141 / Х 987/.
Chisholm, Roderick M. Theory of knowledge, 1966, /Ч 165 / C 52/.
Russell, Bertrand. The problems of philosophy, 1984, / Ч 101 / R 95/.
Tittle, Peg. What if…Collected Thought Experiments in Philosophy, 2005, / Ч 101 / T 64/.
Woozley, Anthony Douglas. Theory of knowledgee: an introduction, 1966, / Ч 165 / W 83/.