BCLB907 Методика на ЧЕО - II част
Анотация:
Курсът има ясно изразена насоченост към избрания професионален профил от студентите – филолог, учител по чужд език. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни форми, които изискват активност от страна на студентите – участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси и т.н.
Сред целите на курса са:
• да запознае студентите с богатството от методи и подходи за чуждоезиково обучение и да представи модерните тенденции в тяхното развитие;
• да развие умения у студентите за интегрирано преподаване на чуждоезиковите знания и успешно контролиране на учебния процес;
• да очертае някои от особеностите на методиката на ранното чуждоезиково обучение в началната степен на образование;
• да запознае студентите с индивидуалните характеристики на обучаваните, които оказват влияние върху процеса на ЧЕО и да ги подготви за прилагане на диференциран подход при решаване на специфичните проблеми при усвояването на чуждия език в различните възрасти;
• да въоръжи студентите с умения да подпомагат когнитивното израстване на обучаваните и да развият у тях умения да се учат сами;
• да развие умения у студентите за интегриране на знания за културата на носителите на езика в процеса на преподаване на чуждия език;
• да изгради основни умения у студентите за прилагане на съвременните информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение;
• да представи възможностите за проектно обучение и интегрирано предметно-езиково обучение;
• да развие у студентите основни умения и навици за изследователска работа в процеса на преподаване и стремеж към професионално самоусъвършенстване.
Преподавател(и):
гл. ас. Милен Шипчанов д-р
преп. Светлана Ташевска
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
гл. ас. Станислав Богданов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
• съвременните тенденции в методите за чуждоезиково обучение;
• особеностите на чуждоезиковото обучение в различни възрасти;
• компонентите на учебния процес по чужд език, нормативните документи и задачите на учителя в обучението;
• образователните възможности и потенциала на съвременните информационни и комуникационни технологии;
• основните методи на педагогическо изследване.
2) могат:
• критично да анализират и осмислят собствения и чуждия преподавателски опит,
• да планират конкретни учебни занятия по чужд език върху основата на действащи учебни системи по съответния чужд език,
• да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения у обучаваните;
• да контролират и управляват успешно учебния процес;
• да създават предпоставки за развиване на автономност у обучаваните и мотивация за продължаване на учебния процес извън класната стая и след края на обучението по чужд език;
• да интегрират знания за изучаваната култура в процеса на преподаване на чуждия език;
• да инициират проекти и да създават условия за изграждане на междупредметни връзки в часовете по чужд език;
• да използват умело информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение;
• да изследват и се справят с конкретни методически проблеми на работното място.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• по чуждия език на равнище С1 по Европейската езикова рамка;
• изкарани курсове по дидактика и методика на чуждоезиковото обучение (1 част).
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение. Методи и подходи на чуждоезиково обучение - поглед назад (граматико-преводен, директен)
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (аудио-визуален / аудиолингвален) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (метод на съвета / “взаимен подход”) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (комуникативен подход) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (сугестопедия) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (метод на цялостната физическа реакция) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Методи и подходи на чуждоезиково обучение (естествен метод и “тихия подход”) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
- Съвременни методи и подходи на чуждоезиково обучение (междукултурен, кооперативен, метод базиран на многоезичието, драма метод и др.)
- Учебни симулации по творческо прилагане на един от методите на ЧЕО
- Учебни симулации по творческо прилагане на един от методите на ЧЕО
- Поглед към обучаваните – диференциран подход в ЧЕО, съобразен с индивидуалните различия между обучаваните
- Стратегии за учене и създаване на предпоставки за развиване на автономност у обучаваните
- Развиване на междукултурна компетентност и дидактика на многоезичието
- Предметно-езиково интегрирано обучение и междупредметни връзки в ЧЕО. Внедряване на съвременните информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение - практически ракурси.
- Изследователска работа в процеса на преподаване - връзка с практиката и осмисляне на преподавателския опит
Литература по темите:
Основна
Gower, R., Phillips, D. and Waters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann
Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition, completely revised and updated)
Larsen-Freeman, D. (1986) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press
Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press
Richards, J. C. and Rogers, T. S. (1986) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press
Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann
Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge: Cambridge University Press
Walters, S. and Gower, R. (1983) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann
Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004). Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
Стефанова, П. (2007). Чуждоезиковото обучение: учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”
Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа
Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001 [има също версии на немски и френски език]
Newby, D. et al.(2007) European Portfolio for Student Teachers of Languages: а reflection tool for language teacher education, Graz: Council of Europe [има също версии на немски и френски език - http://www.ecml.at/epostl]
Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006
Интернет източници:
Language Teaching Methods
Language Teaching Methods explores various methodologies of English language teaching. This was a joint project by Diane Larsen-Freeman and the U.S. Information Agency and was produced in 1990.
• Audio-Lingual Method: http://www.youtube.com/watch?v=Pz0TPDUz3FU
• Communicative Approach: http://www.youtube.com/watch?v=3kRT-rsKxn4
• Suggestopedia: http://www.youtube.com/watch?v=3rkrvRlty5M
• Silent Way: http://www.youtube.com/watch?v=xqLzbLCpack
• Total Physical Response/Comprehension Approach: http://www.youtube.com/watch?v=YuS3ku-PSL8
• Community Language Learning / Whole Person Approach: http://www.youtube.com/watch?v=tx_we_P3Pic
http://www.onestopclil.com/
http://www.factworld.info/