BCLB907 Методика на ЧЕО - II част

Анотация:

Курсът има ясно изразена насоченост към избрания професионален профил от студентите – филолог, учител по чужд език. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни форми, които изискват активност от страна на студентите – участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси и т.н.

Сред целите на курса са:

• да запознае студентите с богатството от методи и подходи за чуждоезиково обучение и да представи модерните тенденции в тяхното развитие;

• да развие умения у студентите за интегрирано преподаване на чуждоезиковите знания и успешно контролиране на учебния процес;

• да очертае някои от особеностите на методиката на ранното чуждоезиково обучение в началната степен на образование;

• да запознае студентите с индивидуалните характеристики на обучаваните, които оказват влияние върху процеса на ЧЕО и да ги подготви за прилагане на диференциран подход при решаване на специфичните проблеми при усвояването на чуждия език в различните възрасти;

• да въоръжи студентите с умения да подпомагат когнитивното израстване на обучаваните и да развият у тях умения да се учат сами;

• да развие умения у студентите за интегриране на знания за културата на носителите на езика в процеса на преподаване на чуждия език;

• да изгради основни умения у студентите за прилагане на съвременните информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение;

• да представи възможностите за проектно обучение и интегрирано предметно-езиково обучение;

• да развие у студентите основни умения и навици за изследователска работа в процеса на преподаване и стремеж към професионално самоусъвършенстване.

прочети още
Германистика (с втори чужд език английски)

Преподавател(и):

гл. ас. Милен Шипчанов  д-р
преп. Светлана Ташевска  
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева  д-р
гл. ас. Станислав Богданов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят/познават:

• съвременните тенденции в методите за чуждоезиково обучение;

• особеностите на чуждоезиковото обучение в различни възрасти;

• компонентите на учебния процес по чужд език, нормативните документи и задачите на учителя в обучението;

• образователните възможности и потенциала на съвременните информационни и комуникационни технологии;

• основните методи на педагогическо изследване.

2) могат:

• критично да анализират и осмислят собствения и чуждия преподавателски опит,

• да планират конкретни учебни занятия по чужд език върху основата на действащи учебни системи по съответния чужд език,

• да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения у обучаваните;

• да контролират и управляват успешно учебния процес;

• да създават предпоставки за развиване на автономност у обучаваните и мотивация за продължаване на учебния процес извън класната стая и след края на обучението по чужд език;

• да интегрират знания за изучаваната култура в процеса на преподаване на чуждия език;

• да инициират проекти и да създават условия за изграждане на междупредметни връзки в часовете по чужд език;

• да използват умело информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение;

• да изследват и се справят с конкретни методически проблеми на работното място.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• по чуждия език на равнище С1 по Европейската езикова рамка;

• изкарани курсове по дидактика и методика на чуждоезиковото обучение (1 част).



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение. Методи и подходи на чуждоезиково обучение - поглед назад (граматико-преводен, директен)
  2. Методи и подходи на чуждоезиково обучение (аудио-визуален / аудиолингвален) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
  3. Методи и подходи на чуждоезиково обучение (метод на съвета / “взаимен подход”) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
  4. Методи и подходи на чуждоезиково обучение (комуникативен подход) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
  5. Методи и подходи на чуждоезиково обучение (сугестопедия) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
  6. Методи и подходи на чуждоезиково обучение (метод на цялостната физическа реакция) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
  7. Методи и подходи на чуждоезиково обучение (естествен метод и “тихия подход”) – наблюдение и анализ на видео демонстрации
  8. Съвременни методи и подходи на чуждоезиково обучение (междукултурен, кооперативен, метод базиран на многоезичието, драма метод и др.)
  9. Учебни симулации по творческо прилагане на един от методите на ЧЕО
  10. Учебни симулации по творческо прилагане на един от методите на ЧЕО
  11. Поглед към обучаваните – диференциран подход в ЧЕО, съобразен с индивидуалните различия между обучаваните
  12. Стратегии за учене и създаване на предпоставки за развиване на автономност у обучаваните
  13. Развиване на междукултурна компетентност и дидактика на многоезичието
  14. Предметно-езиково интегрирано обучение и междупредметни връзки в ЧЕО. Внедряване на съвременните информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение - практически ракурси.
  15. Изследователска работа в процеса на преподаване - връзка с практиката и осмисляне на преподавателския опит

Литература по темите:

Основна

Gower, R., Phillips, D. and Waters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann

Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition, completely revised and updated)

Larsen-Freeman, D. (1986) Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press

Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press

Richards, J. C. and Rogers, T. S. (1986) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press

Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann

Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge: Cambridge University Press

Walters, S. and Gower, R. (1983) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann

Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004). Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ

Стефанова, П. (2007). Чуждоезиковото обучение: учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”

Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа

Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001 [има също версии на немски и френски език]

Newby, D. et al.(2007) European Portfolio for Student Teachers of Languages: а reflection tool for language teacher education, Graz: Council of Europe [има също версии на немски и френски език - http://www.ecml.at/epostl]

Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006

Интернет източници:

Language Teaching Methods

Language Teaching Methods explores various methodologies of English language teaching. This was a joint project by Diane Larsen-Freeman and the U.S. Information Agency and was produced in 1990.

• Audio-Lingual Method: http://www.youtube.com/watch?v=Pz0TPDUz3FU

• Communicative Approach: http://www.youtube.com/watch?v=3kRT-rsKxn4

• Suggestopedia: http://www.youtube.com/watch?v=3rkrvRlty5M

• Silent Way: http://www.youtube.com/watch?v=xqLzbLCpack

• Total Physical Response/Comprehension Approach: http://www.youtube.com/watch?v=YuS3ku-PSL8

• Community Language Learning / Whole Person Approach: http://www.youtube.com/watch?v=tx_we_P3Pic

http://www.onestopclil.com/

http://www.factworld.info/