PSYB201 Психологически извод

Анотация:

Курсът запознава студентите с основите на формулирането на твърдения и становища въз основа на психологически данни, получени от групи лица, както и с представянето на същите данни и становища по начин, който съответствува на световните стандарти. Курсът се състои от лекции и упражнения – анализ и решаване на казуси. Преподаването се извършва с мултимедия. На студентите се предоставят в MOODLE записки на лекциите, самите лекции и казуси с отговори в .pdf-формат. Освен това, предоставят им се и файлове на Excel, с помощта на които те могат да се готвят самостоятелно и да прилагат наученото в по-нататъшната си работа.

прочети още
Психология

Преподавател(и):

проф. Стефан Матеев  д.н.
проф. Димитър Атанасов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

След завършването на курса студентите ще знаят:

- логическите основи на изводите и становищата въз основа на данни

- смисъла на най-често срещаната терминология при анализа на данни от психологически изследвания

Те ще могат

- да провеждат най-популярните и често прилагани анализи на данни от психологически изследвания

- да представят данни според световните стандарти

- по-добре да разбират и да оценяват критично текстове, които съдържат данни от психологически изследвания.


Предварителни изисквания:
От студентите се очаква средно ниво на познания по математика от гимназията. За пълноценно протичане на упражненията се препоръчва всеки студент да разполага с джобен калкулатор по време на занаятията. За самостоятелна работа и за по-нататъшно прилагане на наученото, са препоръчителни елементарни познания за работа с програмата Excel

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

При изготвянето на курса е използувана следната литература

1. Калинов, К. (2001) Статистически методи в психологията и поведенческите науки. София: НБУ

2. Гласс, Д., Стэнли, Д. (1976) Статистические методы в педагогике и психологии. Москва, Прогресс

3. Abelson, R. (1995) Statistics as principled argument. Lawrence Erlbaum Ass., Hillsdale, NJ

4. Beck-Bornholdt, H.-P. & Dubben, H.-H. (1998). Der Hund, der Eier legt. Rowohlt Verlag, Hamburg

5. Bortz, J. (1989). Statistik fur Sozialwissenschaftler. Springer Verlag, Berlin

6. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Ass., Hilldale, New Jersey

7. Glenberg, A.M. (1996) Learning from data: An introduction to statistical reasoning. Mahwah: Lawrence Erlbaum Ass.

8. Huff, D. (1954) How to lie with statistics. W.W.Norton & Co, New York

9. Kramer, W. (1998). Denkste! Piper Verlag, Munchen

10. Kramer, W. (1998). Statistik verstehen. Campus Verlag, Frankfurt/Main

11. Kramer, W. (1997). So lugt man mit Statistik. Campus Verlag, Frankfurt/Main

Средства за оценяване:

Текущото оценяване се извършва чрез два теста през семестъра, съответно върху първата и втората половина от материала. Всеки тест съдържа 10 отворени въпроса. Оценките от тестовете поотделно са ориентировъчни; окончателната текуща оценка се определя от сбора на правилните отговори на двата теста. За оценка среден(3)се изисква минимум 50% правилни отговори.

Изпитът се състои от тест с 18 отворени въпроса върху целия материал от курса. За оценка среден(3)се изисква минимум от 50% правилни отговори

При провеждане на тестовете се разрешава ползване на помощни материали и на мобилни устройства.