PSYB901 Емоции, когнитивни процеси и социално познание

Анотация:

Курсът представя широк преглед на изследвания върху взаимодействието между афективните състояния и когнитивните процеси като поставя акцент върху влиянието на емоциите върху социалното познание. Засегнати са основни теории за емоциите и емоционалната преработка, методи за изследване на афективните състояния и тяхното специфично влияние върху познавателните процеси.

прочети още
Психология

Преподавател(и):

доц. Пенка Христова  д-р
гл. ас. Веселина Къдрева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

Познават: класически и съвременни теории за емоциите; подходи за изследване в областта; запознати са с емпирични данни от съвременни изследвания върху влиянието на емоциите върху познавателните процеси и социалното поведение.

2) могат: самостоятелно да извършват проучване на литературата в областта и да планират експерименти.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Общи познания по увод в когнитивната наука и социална психология

• Общи познания и базисни умения по експериментална психология



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Теории за емоциите.
  2. Физиология на афективните състояния.
  3. Мозъчни структури и емоции.
  4. Методи за изследване на афективните състояния.
  5. Възприятие и категоризация на стимули с емоционално съдържание.
  6. Тест
  7. Влияние на афективното състояние върху вниманието и паметовите процеси.
  8. Влияние на афективното състояние върху мислене и разсъждение.
  9. Влияние на афективното състояние върху взимане на решение и преценка.
  10. Влияние на афективното състояние върху формирането и активацията на стереотипи.
  11. Влияние на афективното състояние върху процесите на формиране на впечатления.
  12. Влияние на афективното състояние върху атрибутивните процеси.
  13. Влияние на афективното състояние върху формирането на нагласи.
  14. Семинар – представяне на експериментален дизайн.
  15. Семинар – представяне на експериментален дизайн.

Литература по темите:

Основна

De Houwer, J., & Hermans, D. (Eds.). (2010). Cognition and emotion: reviews of current research and theories. Psychology Press.

Forgas, J. P. (Ed.). (2012). Handbook of affect and social cognition. Psychology Press.

Допълнителна

Bland, A. R., Roiser, J. P., Mehta, M. A., Sahakian, B. J., Robbins, T. W., & Elliott, R. (2022). The impact of COVID-19 social isolation on aspects of emotional and social cognition. Cognition and Emotion, 36(1), 49-58.

Yih, J., Uusberg, A., Taxer, J. L., & Gross, J. J. (2019). Better together: a unified perspective on appraisal and emotion regulation. Cognition and Emotion, 33(1), 41-47.

Harmon-Jones, E. (2019). On motivational influences, moving beyond valence, and integrating dimensional and discrete views of emotion. Cognition and Emotion, 33(1), 101-108.

Scherer, K. R. (2019). Studying appraisal-driven emotion processes: taking stock and moving to the future. Cognition and Emotion, 33(1), 31-40.

Bahk, Y. C., & Choi, K. H. (2018). The relationship between autobiographical memory, cognition, and emotion in older adults: A review. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 25(6), 874-892.

Damasio, A. (2000). The feelings of what happens. Body, Emotion and the Making of Consciousness. London, Vintage.

Damasio, Antonio R. (1996) Descartes' error : emotion, reason and the human brain. New York: Papermag.

Ekman, P. E., & Davidson, R. J. (1994). The nature of emotion: Fundamental questions. Oxford University Press.

Omdahl, B. L. (2014). Cognitive appraisal, emotion, and empathy. Psychology Press.