PSYB717 Психология на стреса

Анотация:

Курсът представя съвременните схващания за психичния стрес, възможностите за неговото изследване и управление

прочети още
Психология

Преподавател(и):

доц. Диана Бакалова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1. Ще познават основните теоретични, емпирични и практически подходи в областта на психологията на стреса

2. Ще познават основните психологически механизми на влияние на стреса върху емоциите и поведението на личността

3. Ще придобият практически умения за провеждане на тренинги и работа с тестови методики за изследване на психичния стрес

4. Ще усвоят практически методи за контрол на психичния стрес и техники за работа с клиенти


Предварителни изисквания:
Няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Увод в психология на стреса
  2. Съвременни концепции за психичния стрес
  3. Стрес, тревожност и тревожни разстройства
  4. Видове стрес и стресори
  5. Цикъл на стреса. Реакция на стрес и общ адаптационен синдром
  6. Ефекти на стреса върху психичното здраве
  7. Ефекти на стреса върху физическото здраве
  8. Бърнаут
  9. Методи за изследване на психичния стрес и бърнаут
  10. Копинг стратегии. Справяне със стреса
  11. Тренинг за управление на индивидуалния стрес. Релаксация и бдителна медитация
  12. Психологично консултиране при кризисни и критични събития, бедствия и аварии
  13. Тест и решаване на казуси

Литература по темите:

Бакалова, Д., Бакрачева, М., Мизова, Б. (2015). Щастие и удовлетвореност от живота: в търсене на пътя към себе си. С: Колибри, ISBN 978-619-7284-02-7, 249 с.

Георгиев, М. (2003). Адаптация към стресови ситуации, С., НСА-ПРЕС.

Домусчиева-Роглева, Г. (2009). Предсъстезателна тревожност и стрес в спорта, С.

Карастоянов, Г. (1996). Стрес и военна среда. ВИ Смит, Х.

Карастоянов, Г. & А. Христова (2000). Българска адаптация на въпросника за възприет стрес. Сп. Психологични изследвания, 2000, кн. 1-2, с. 67-77.

Карастоянов, Г., & A. Русинова-Христова (2000). Психологичните типове по Карл Юнг и стреса, Пропелер, С;

Карастоянов, Г. (2016). Когнитивен стил и справяне със стреса. В: Кр. Марков, И. Ахрямкина, (съставители), Психологията в служба на обществото, Издателство ИВИС, Велико Търново.

Селие, Х. (1982). Стрес без дистрес. София

Стоянов, В. (2011). Психичен стрес в организацията – Системен модел за изследване. ВСУ “Черноризец Храбър” – Университетско издателство

Темков, И., Попов, Х. (1987). Стрес и кризи на личността. София.

Хаджиев, Н., и Д. Дашева. (2010). Стрес и адаптация в спорта. София.

Brebner, J. (1982). Personality factors in stress and anxiety, Univ. Adelaid

Carver, C. S., Scheier, M. F. & Weintraub, J. K. (1989). Assessing coping strategies: a theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, р. 267-283

Cohen, S., Kamarck, T., Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24: р.385- 396.

Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310-357.

Davis, Martha and Robbins, Elizabeth. Eshelman, and Matthew McKay. The Relaxation & Stress Reduction Workbook. 5th edition. Oakland, CA: New Harbinger Publications, 2000.

Fink, G. (2010). Stress of war, conflict and disaster. 1st ed. Elsevier Inc.

Greenberg, J. (2010). Comprehensive stress management. 12th ed., McGraw-Hill.

Greenglass, E. R., Schwarzer, R., & Taubert, S. (1999). The Proactive Coping Inventory (PCI): A multidimensional research instrument. – http://www.psych.yorku.ca/greenglass

Harrington, R. (2013). Stress, Health & Well-Being: Thriving in the 21st Century. Wadsworth, Cengage Learning.

Jones, F., O’Connor, D., Abraham, Ch., & M. Conner (2011). Stress, Coping and Health. In Graham Davey (Ed.) Applied Psychology, BPS, Blackwell Publishing Ltd.

Karastoyanov, G., D. Dimitrov (2008). Stress and Stress Management. In: Psychology / E.Paspalanova (Ed.), NBU, pp. 53-69.

Kenny, D. (2005) Stress Management. Cambridge Handbook of Psychology, Health and Medicine Cambridge: Cambridge University Press

Kolk B., A. McFarlane, L. Weisaeth (2007). Traumatic stress: the effects of overwhelming experience on mind, body, and society. The Gullford Press.

Kumanova, M., G. Karasoyanov. Perceived stress and coping strategies. Third annual conference ”Education, Science, Innovation” – ESI 2013, European Polytechnical University, Pernik, June 9–10.

Lazarus, R.S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw Hill.

Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Cognitive appraisal processes (Ch. 2). In R. S. Lazarus & S. Folkman, Stress, Appraisal and Coping (pp. 22-54). New York: Springer.

Lazarus, R.S. (1994). Emotion and adaptation, Oxford, Oxford University Press.

Nicholls, A.R. (2016). Adaptation, Stress, and Coping in Sport. Routledge international handbook of sport psychology, available online at: https://www.routledge.com/Routledge-International-Handbook-of-Sport-Psychology/Schinke-McGannon-Smith/p/book/9781138022423

Schiraldi, G. (2009). The Post-Traumatic Stress Disorder. Second Edition, McGraw-Hill.

Wilson, L. (2010). Adrenal Fatigue The 21st Century Stress Syndrome. Smart Publications, Petaluma, CA.

Средства за оценяване:

- Участие и активност на студента по време на занятия - участие в дискусии и тренинги - 20 %

- Решаване на казуси - 30 %

- Тест - 50 %

За да бъде оформена финална оценка, оценката на всяко от текущите оценявания (ТО) трябва да бъде по-висока от слаб 2. Студентите, на които не може да бъде оформена оценка различна от слаб 2 по горните показатели, се явяват на финално оценяване, което включва изпитен тест и решаване на казуси.