MUSB763 Обработка на български народни танци - I част

Анотация:

• Изучаване стила и характера на танца от различните етнографски фолклорни области, съществуващите закономерности при сценичното разработване на народния танц; сценични условия и изразни средства.

• Обучението е свързано със запознаване със спецификата и стилистиката на българския танцов фолклор, както и неговото претворяване на сцена.

• Придобиват се познания по отношение на видовете танцови форми, които се използват в бълагрската народна хореография.

• Студентите да познават взаимовръзките музика – танц – обред.

• Танцовите образци предназначени за практическото обучение са разнообразни по характер и настроение, степенуван е по трудност.

• Изучаването на танцови образци от различните фолклорни области и различни танцови форми ще даде възможност на студентите да изградят свой собствен стил.

прочети още
Музика

Преподавател(и):

гл. ас. Маргарита Кръстева-Стойчевска  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основните методи за обработка на български фолклорни танци.

• Закономерностите при разработване на български танци.

• Сценичните условия и закономерности при обработката на танца.

• Придобиват познания относно използването на изучавния материал в работата си като хореографи.

2) могат:

• Да интерпретират различни образци на българските фолклорни танци от страната.

• да обработват танцови композиции.

• Могат да използват получените знания в своята работа и последващо обучение..


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Познаване на българския танцовия фолклор

• Познания в областта на музикалнта ритмика

• Познания в областта на танцовата импровизация и хореографска композиция.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Танцови форми. Формите в българския танцов фолклор.
  2. Сценични танцови форми. Сценичен оформен дивертсиментен танц.
  3. Сюжетна форма.
  4. Камерна форма.
  5. Сюитна форма.
  6. Танцова картина.
  7. Танцов спектакъл (Балет).
  8. Анализ на представени танцови произведения с различна сценична форма: Сценично оформен (дивертисментен) танц – Копаница (хореография Кирил Харалампиев), Крайдунавски танц (хореография Кирил Дженев);
  9. Анализ на представени танцови произведения с различна сценична форма: Тематичен танц – Мъдро (хореография Кирил Харалампиев), Овчари (хореография Кирил Дженев).
  10. Анализ на представени танцови произведения с различна сценична форма: Сюжетна форма – Грънчари (хореография Димитър Димитров), Овчар и Юда девойка (хореография Кирил Дженев).
  11. Анализ на представени танцови произведения с различна сценична форма: Камерен танц – Кукли (хореография Маргарита Дикова), Комитско либе (хореография Кирил Харалампиев). Анализ на представени танцови произведения с различна сценична форма: Сюитна форма – Събор в Софийски (хореография Димитър Димитров), Ръченица (хореография Кирил Харалампиев).
  12. Анализ на представени танцови произведения с различна сценична форма: Танцова картина – Гурбетчии (хореография Кирил Харалампиев) Практически семинар
  13. Анализ на представени танцови произведения с различна сценична форма: Танцов спектакъл – Два свята (хореография Нешка Робева), Козият рог балет (хореография проф. Петър Луканов). Практически семинар

Литература по темите:

• Абрашев, Г. Въпроси на хореографската теория, Наука и изкуство, С., 1989.

• Абрашев, Г. Тематична и сюжетна форма на танца // Художествена самодейност, 1957, №5

• Абрашев, Г. Композиция и форма на танца, С. 2001

• Въгларов, С. Български народни хора, Медицина и визкултура. С., 1967.

• Григоров, Б. Кратка история на българската фолклорна хореография, С. 2008

• Дженев, К. Кинетография, Наука и изкуство. С. 1979.

• Дженев, К., К. Харалампиев. Теория за строежа на движенията в българската народна хореография, Наука и изкуство, С., 1965

• Дженев, К., К. Харалампиев. Универсален танцопис, Наука и изкуство. С., 1971

• Дженев, К. Репертоар, фолклор, творчество // Художествена самодейност, 1980, №7

• Джуджев, С. Българска народна хореография, издателство на МНП, С., 1945.

• Кацаров, Р. Български танцов фолклор, Просвета, С., 1955.

• Кутева, М. Народните игри и обичаи на сцената // Художествена самодейност, 1980, №10

• Илиева, А. Българският народен танц.// Художествена самодейност, 1982, №11

• Илиева, А. Сериозни игри.// Художествена самодейност, 1985, №8

• Илиева, А. Българският танцов фолклор в постановките на държавните ансамбли за народни песни и танци.// Български фолклор, 1987, №3

• Илиева, А. За някои танцови архетипи в моминската пролетна обредност. В: Проблеми на българския фолклор. Т.8: С., 1991

• Илиева, А. Теория и анализ на фолклорния танц: принципи на формообразуването в българския танцов фолклор. С., 2007

• Петров, Кр. Български народни танци от Северозападна и Средна Северна България, Народна просвета, С., 1986.

• Петров, Кр. Български народна хореография от Североизточна България - Добруджа, Просвета, С., 1993.

• Петров, Кр. Български народни танци от Средна Западна България, В. 2004

• Петров, Кр. Български народни танци от Югозападна България – Пирин, В. 2008

• Стуколкина, Н. Четыре экзерсиса, Всероссийское театралное общество. М., 1972 г.

• Списание “Танцов фолклор”.

• Харалампиев, К. Сценично поставяне на народните танци // Художествена самодейност, 1981, №9

• Шулеков, Н. Танц и сцена. За хореографското претворяване на сценичното пространство // Художествена самодейност, 1982, №5

• Щърбанова, А. Тяло и танц // Български фолклор, 1995, № 4

• Щърбанова, А, Антропология на танца // Български фолклор, 1994, №2

• Янакиев, Йо. Български танцов екзерсис, УИ “Неофит Рилски”. Б., 2000.

• Библиотека „Танцова самодейност”

Средства за оценяване:

тест - 30 %

практически задачи - 40 %

участие по време на семестъра - 30 %