MUSB753 Методика на обучението по музика и танц
Анотация:
доц. Георги Петков
Курсът запознава студентите с целта и задачите на методиката на обучението по нардни инструменти и народно пеене.
За класическите, поп и джаз инструменти и пеене курсът се води от съответните преподаватели.
гл. ас. д-р Маргарита Кръстева-Стойчевска
Курсът се занимава с методиката с която един хореограф може да предаде на практика своята творческа идея . Психологическите и педагогически похвати , които е нужно да владее един хореограф – постановчик , са едно от най-важните качества които трябва да развие един съвременен творец. Ролята и мястото на качеството да владееш работната ситуация и маайсторството да доведеш различните етапи на сътворяването на сценичен продукт до финален и завършен вид в който хореографа има нужда , е много основен момент в усвояването на тази професия . Не винаги един много добър танцьор – изпълнител може да работи в екип и да развива свои идеи с други професионалисти .
Преподавател(и):
проф. Георги Петков д-р
гл. ас. Илиян Парасков д-р
гл. ас. Маргарита Кръстева-Стойчевска д-р
проф. Милена Шушулова-Павлова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите да познават основните основните методически принципи и проблеми при обучението на народни певци и инструменталисти и да ги ползват успешно в практическата си дейност.
гл. ас. д-р Маргарита Кръстева-Стойчевска
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните правила и закони при преподаването на български народни танци в различни възрастови групи;
• как се построява учебен час по български народни танци в зависимост от възраста и танцовите умения на децата;
• спецификата при методиката на преподаване на БНТ при различните възрастовите групи и техните индивидуални възможности;
2) могат:
• Да построяват учебен час по БНТ на деца от детски градини;
• Да провеждат самостоятелни занимания на деца от различни възрастови професионални групи;
• Да преподават в учлища със специализирано изучаване на БНТ, както и в танцови школи с деца от различни възрасти;
Предварителни изисквания:
• Да са изучени от І до ІV част народно пеене или съответния - инструмент/пеене или танцово изкуство.
• Солфеж и теория на музикалните елементи
• Музикален фолклор
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Предмет на методиката на преподаване на български народни танци
- Начални стъпки в обучението по български народни танци
- Възрастови групи и индивидуални особености
- Основни дидактически принципи
- Особености на началното обучение при различните фолклорни танци
- Методика на преподаването на БНТ в детската градина.
- Методика на преподаването на БНТ в начален курс - от 1 до 4 клас
- Методика на преподаването на БНТ в начален курс - от 1 до 4 клас
- Методика на преподаването на БНТ в среден курс - от 5 до 7 клас
- Методика на преподаването на БНТ в среден курс - от 5 до 7 клас
- Методика на преподаването на БНТ в горен курс - от 8 до 12 клас
- Методика на преподаването на БНТ в горен курс - от 8 до 12 клас
Литература по темите:
“Звукоизвличане и орнаментика при народното пеене” – Анка Кушлева.
Сборници
Материали предоставени от преподавателя
гл. ас. д-р Маргарита Кръстева-Стойчевска
• Абрашев, Г. Въпроси на хореографската теория, Наука и изкуство, С., 1989.
• Абрашев, Г. Тематична и сюжетна форма на танца // Художествена самодейност, 1957, №5
• Абрашев, Г. Композиция и форма на танца, С. 2001
• Въгларов, С. Български народни хора, Медицина и визкултура. С., 1967.
• Григоров, Б. Кратка история на българската фолклорна хореография, С. 2008
• Дженев, К. Кинетография, Наука и изкуство. С. 1979.
• Дженев, К., К. Харалампиев. Теория за строежа на движенията в българската народна хореография, Наука и изкуство, С., 1965
• Дженев, К., К. Харалампиев. Универсален танцопис, Наука и изкуство. С., 1971
• Дженев, К. Репертоар, фолклор, творчество // Художествена самодейност, 1980, №7
• Джуджев, С. Българска народна хореография, издателство на МНП, С., 1945.
• Кацаров, Р. Български танцов фолклор, Просвета, С., 1955.
• Кутева, М. Народните игри и обичаи на сцената // Художествена самодейност, 1980, №10
• Илиева, А. Българският народен танц.// Художествена самодейност, 1982, №11
• Илиева, А. Сериозни игри.// Художествена самодейност, 1985, №8
• Илиева, А. Българският танцов фолклор в постановките на държавните ансамбли за народни песни и танци.// Български фолклор, 1987, №3
• Илиева, А. За някои танцови архетипи в моминската пролетна обредност. В: Проблеми на българския фолклор. Т.8: С., 1991
• Илиева, А. Теория и анализ на фолклорния танц: принципи на формообразуването в българския танцов фолклор. С., 2007
• Петров, Кр. Български народни танци от Северозападна и Средна Северна България, Народна просвета, С., 1986.
• Петров, Кр. Български народна хореография от Североизточна България - Добруджа, Просвета, С., 1993.
• Петров, Кр. Български народни танци от Средна Западна България, В. 2004
• Петров, Кр. Български народни танци от Югозападна България – Пирин, В. 2008
• Стуколкина, Н. Четыре экзерсиса, Всероссийское театралное общество. М., 1972 г.
• Списание “Танцов фолклор”.
• Харалампиев, К. Сценично поставяне на народните танци // Художествена самодейност, 1981, №9
• Шулеков, Н. Танц и сцена. За хореографското претворяване на сценичното пространство // Художествена самодейност, 1982, №5
• Щърбанова, А. Тяло и танц // Български фолклор, 1995, № 4
• Щърбанова, А, Антропология на танца // Български фолклор, 1994, №2
• Янакиев, Йо. Български танцов екзерсис, УИ “Неофит Рилски”. Б., 2000.
Средства за оценяване:
Текущия контрол се осъществява по време на 5-та, 10-та и 15-тата седмица на семестъра
•участие и активност на студента по време на занятия – 50%
•самостоятелни задания 50%
След края на семестъра студентите полагат устен практически изпит върху разучения материал.