CSTB624 Класически анимационни техники
Анотация:
Модерните технологии, решения и продукти, известни под названието "Компютърна анимация" наследяват от класическия кинематограф, както изразните средства (език), така и творци и публика с изградени вече пристрастия и вкусове. Както някога, така и днес, принципите на класическата анимация са в основата и на най-авангардните продукти. Обучението се фокусира върху изследването и усвояването на принципите за изграждане на анимационно движение на обекти и персонажи във виртуална среда.
Специално внимание е отделено на механиката на тялото при анимиране на хора и антропоморфни персонажи. Курсът задълбочава и надгражда познанията за динамично организиране и композиране на сцената в 3D пространство, работа в декор и движения пред камера. Придобитите умения за работа със софтуера на MAYA откриват пред студентите път за реализация в индустрията на игрите и киното.
Преподавател(и):
проф. Велина Славова д-р
гл. ас. Десислава Георгиева д-р
Мирослава Янкова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• каква е спецификата и изразните средства на анимацията.
• как да изготвят динамична характеристика на анимираните обекти.
• технологичните стъпки при реализация на 3D анимация.
• как да прилагат основни принципи от класическата анимация в работата с 3D софтуер.
• как се организира работата в 3D анимационните продукции.
2) могат:
• да планират и организират технологично аниматорския труд.
• да направят анимационен (биомеханичен, ритмичен, психологически и драматургичен) анализ.
• да анимират както прости движения, така и динамични композиции в сцени.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Курсът е въвеждащ и не изисква специални умения. Базисни умения по анимация ще подпомогнат по-бързото усвояване на материала.
• Опит в работата с графичен софтуер.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Общо за принципите в анимацията. Въведение в интерфейса на Maya. Инструменти за анимация. Навигация в Maya.
- Въведение в интерфейса на Maya (продължение). Персонализиране на работното пространство. Изгледи.
- Принципи и понятия от класическата анимация – приложение в 3D анимацията. Запознаване с редактора на криви. Видове криви. Работа с криви. Практическа задача.
- Съпоставка на движението при различни по големина и тежест обекти. Практическа задача.
- Застъпващи се и инерционни движения / follow through & Overlapping actions. Приложение. Практически задачи.
- Темпоритъм и разредка / Timing & Spacing. Принцип на вълната. Практическа задача.
- Организация на сцената – работа с гледни точки и динамична композиция. Практическа задача.
- Права и обратна кинематика. Запознаване с основните функции и контроли при хуманоиден риг. Работа с референции. Практическа задача.
- Етапи в изграждането на анимационното движение. Анализ и функционална характеристика на позициите на тялото при възлови пози. Практическа задача.
- Пози. Правила за конструиране на позите. Практически задачи. Силуети.
- Стъпки при изграждането на анимационния кадър. Практически задачи.
- Механика на тялото: основни положения при изграждането на цикли походки. Видове походки. Мъжко и женско ходене. Постановка на тялото и изместване на центъра на тежестта. Практически задачи.
- Механика на тялото: основни положения при изграждане на цикли тичане. Практически задачи.
- Механика на тялото: организиране на сцена със средна сложност на постановка и движение. Практическа задача, обединяваща преподадения през семестъра материал.
- Преговор. Въпроси и отговори върху преподадения материал, практическите и изпитните задачи.
Литература по темите:
• Blair, Preston. Cartoon Animation (How to Draw and Paint Series)
• Murdock, Kelly L. Autodesk Maya 2022 Basics Guide. SDC Press, 2022
• Tickoo, Sham. Autodesk Maya 2022: A Comprehensive Guide, 13th Edition. CADCIM Technologies, 2022
• King, Roger. 3D Animation for the Raw Beginner Using Maya. CRC Press, 2017
• Lanie, Lee. Maya Professional Tips and Techniques, Autodesk Maya Press, 2019
• Osborn, Keith. Cartoon Character Animation with Maya: Mastering the Art of Exaggerated Animation. Bloomsbury Press, 2019
• Roberts, Steve. Character Animation Fundamentals: Developing Skills for 2D and 3D Character Animation. Focal Press, 2011
• Mongeon, Bridgette. 3D Technology in Fine Art and Craft. Focal Press, 2015
• Jones, Angie and Oliff, Jamie.Thinking Animation: Bridging the Gap Between 2D and CG. Cengage Learning PTR,2006
• Halas, John and Whitaker, Harold. Timing for Animation, Second Edition. Focal Press, 2009.
• Williams, Richard. The Animator's Survival Kit: A Manual of Methods, Principles and Formulas for Classical, Computer, Games, Stop Motion and Internet Animators. Farrar, Straus and Giroux, 2012.
• https://static.sdcpublications.com/pdfsample/978-1-63057-450-5-1-t958uatrwm.pdf
• http://knowledge.autodesk.com/support/maya#?p=MAYAUL&p_disp=Maya&sort=score
• https://knowledge.autodesk.com/support/maya/learn-explore/caas/CloudHelp/cloudhelp/2022/ENU/Maya-Basics/files/GUID-6B531DDB-3440-4216-A322-FB6CD1EA83A1-htm.html
• http://thinkinganimation.com/category/resources/body-mechanics/
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
1. Самостоятелна работа - 50%
2. Самостоятелна работа - 40%.
3. Присъствие и участие - 10%.
Финално оценяване:
1. Самостоятелна работа - 50%
2. Самостоятелна работа - 40%.
3. Присъствие и участие - 10%.