SOCB703 Социална промяна и идентификация
Анотация:
Курсът цели да запознае студентите с класически подходи към социалната промяна и идентификация, както и с техните развития и критики в съвременната социология и антропология. В първата част на курса се представят структуралистките и функционалистки подходи на Маркс и Дюркейм към социалната промяна, опитите на Глукман и Търнър да отидат отвъд традиционното противопоставяне на конфликт и морални норми, както и два механизма за социална промяна - чрез контрол и насилие и чрез самопринуда. Накрая на първата част се дискутира понятието гъвкавост като реакция на социални преходи и транзиции (гъвкави работници и мениджъри, гъвкаво гражданство, гъвкави тела и т.н.). Във втората част на курса се разглеждат различни социални идентичности - етничност, раса, националност, пол и новите телесни идентичности, произвеждани от биотехнологиите, генетиката, фармацията и биомедицината. Курсът завършва с открития дебат доколко понятието идентичност е аналитично необходимо и нужно ли е да се заменя с други понятия.
Преподавател(и):
гл. ас. Росица Генчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
основни теории за социалната промяна и идентичността
основни дебати за конструкцията или автентичността на етнически, расови, национални и джендър идентичности
2) могат:
да четат критично и да съпоставят социологически и антропологически текстове
да анализират емпиричен материал от Западна Европа, САЩ, Африка, Австралия, Източна Европа и др.
да разпознават конфликтни тези и аргументите им и да ги използват в дискусии
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
- Карл Маркс, Фридрих Енгелс, Избрани произведения, т. 2 - Немска идеология (Партиздат: София, 1984).
- Емил Дюркем, Елементарни форми на религиозния живот: системата от тотеми в Австралия (София, 1998).
- Max Gluckman, Custom and Conflict in Africa (Barnes & Noble: New York, 1969).
- Виктор Търнър, Ритуалният процес: структура и антиструктура (Лик: София, 1999).
- Мери Дъглас, Чистота и опасност: анализ на понятията за омърсяване и табу (Лик: София, 2005).
- Норберт Елиас, Относно процеса на цивилизация: социогенетични и психогенетични изследвания (Атика: София, 2000).
- Elizabeth Dunn, "Slick Salesmen and Simple People: Negоtiated Capitalism in a Privatized Polish Firm", in: Mihael Burawoy and Katherine Verdery (eds), Uncertain Transition. Ethnographies of Change in the Postsocialist World (Rowman Publishers: Latham, 1999), pp. 125-150.
- Aihwa Ong, Flexible Citizenship: The Cultural Logics of Transnationality (Duke UP: Cornell, 1999).
- Rogers Brubaker, Ethnicity Without Groups (Harvard University Press: Cambridge, Mass., 2004).
- Ian Hacking, "Why Race Still Matters", Daedalus, winter (2005), 102-116.
- Бенедикт Андерсън, Въобразените общности: Размишления върху произхода и разпространението на национализма (Критика и хуманизъм: София, 1998).
- Антъни Смит, Националната идентичност ("Кралица Маб": София, 2000).
- E. P. Thompson, The Making of the English Working Class (Penguin: Harmonsworth, 1991).
- David Kideckel, "The Unmaking of an East-Central European Working Class", in: Chris Hann (ed.), Postsocialism: Ideals, Ideologies and Practices in Eurasia (Routledge: London, 2002), рр. 114-132.
- Джудит Бътлър, Безпокойствата около родовия пол: феминизмът и подриването на идентичността (Критика и хуманизъм: София, 2003).
- Джорджо Агамбен, Homo sacer: Суверенната власт и оголеният живот (Критика и хуманизъм: София, 2004).
- Nikolas Rose, The Politics of Life Itself. Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century (Princeton University Press: Princeton and Oxford, 2007).
- Rogers Brubaker and Frederick Cooper, "Beyond 'Identity'", Theory and Society, 29, 1 (2000), 1-47.
- Richard Handler, "Is Identity a Useful Cross-Cultural Concept?", in: John Gillis (ed.), Commemoration: The Politics of National Identity (Princeton University Press: Princeton, 1994), pp. 27-40.
Средства за оценяване:
ТЕСТ 50%
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 50%