MUSB065G Поп, джаз и класически инструмент китара

Анотация:

Курсът се състои от 30 академични часа, които се предлагат през Пролетен семестър на академичната учебна година и е предназначен за студенти от втори курс на ФБО които изучават специалността поп, джаз и класически инструмент китара. Курсът се провежда в съответствие с Наредба за учебния процес в НБУ като индивидуален курс и се организира в групи от 3 до 5 обучаеми.

Насочеността на курса е към усъвършенстване на придобитото в предишните части теоретично и практично познание и изпълнителски умения, към овладяване на различни технически похвати, към работата по различни модели на интерпретация в обучението по китара, както и изграждането на наблюдателност, изпълнителски умения, сценично поведение, стремеж към усъвършенстване.

прочети още
Музика

Преподавател(и):

проф. Панайот Панайотов  д-р
 Валери Градинарски  
 Николай Шейнов  

Описание на курса:

Компетенции:

•Да Формира и развие у студентите усет за многогласно звучене.

• Да насочи към теоретично и практично изясняване на методическите похвати, свързани с моделите на гласоводене.

• Да изгради наблюдателност, изпълнителски умения, сценично поведение, стремеж към усъвършенстване.

• Да постигат творческо изпълнение на творби от различни стилове и епохи.

• Да изграждат професионални интерпретационни навици и култура на свирене.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат задълбочени знания по солфеж и музикална теория, както и технически инструментални умения. Те следва да са преминали обучение в курсовете предхождащи настоящия курс, както и да са натрупали необходимите познания за работа по специалността.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Индивидуален с корепетитор

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Елементарна теория. Умалени квинтакорди.Умалени четиризвучия и петзвучия.
  2. Структориране и техника на изпълнение на умалените акорди.Форми. Зависимости на визуалното възприятие.Упражнение за низходящ и възходящ арпеж за по-лесно преминаване през позициите.
  3. Разположение на умалените акорди в мажорните и минорните поредици в зависимост от функцията която изпълняват в съответния лад. Значението и приложението им като свързващи акорди.
  4. Хармонизиране на мажора и на минора.
  5. Хармонизиране на разновидностите.
  6. Мажорна и минорна блус скала.
  7. Традиционен блус и модерни блус схеми. Методи на заместване на акорди(chord substitutions) с цел обогатяване на хармонията и импровизционния резерв.
  8. Тритоносово зместване. Усложняване на схематиката при използване на търнараунди.
  9. Работа върху класически етюди и пиеси за напреднали.
  10. Етюди и пиеси за бас китара.Хармони4ен анализ.

Литература по темите:

Кирилица

1. Панайотов, П. Гами и технически упражнения за китара. „Музика“, София, 1987.

2. Панайотов, П. Школа за китара. „Музика“, София, 1988.

3. Панайотов, П. Школа за електрическа китара. „Музика“, София, 1988.

4. Панайотов, П. Методически виждания за началното обучение по китара. „Музикални хоризонти“, кн. 10, София, 1988.

5. Панайотов, П. Леки пиеси за китара. „Музика“, София, 1989.

Латиница

Leavitt, William. Reading Studies for Guitar: Positions One Through Seven and Multi-Position Studies in All Keys. Berklee Press Publications, 1986, 112 p.

Leavitt, William. Advanced Reading Studies for Guitar: Guitar Technique (Advanced Reading: Guitar). Berklee Press Publications, 1986, 112 p.

Leavitt, William. A Modern Method for Guitar, Volume 1