PHIB662 Практика: Реализация на самостоятелен изследователски проект по стандарт за научна публикация
Анотация:
През 18 век е съществувала практика научни и образователни институции да поставят пред широката публика въпроси, които според тях имат голяма обществена значимост, като ги канят да напишат аргументирани отговори на тези въпроси. Отговорите се оценяват и най-добрите от тях получават награди. Така Жан-Жак Русо пише две от своите най-важни произведения – „Разсъждения дали възраждането на науките и изкуствата е допринесло за очистването на нравите“ (1749) и „Разсъждения върху следния въпрос, предложен от Дижонската академия: Какъв е произходът на неравенството между хората и основава ли се то на природния закон“ (1755) – като конкурсни работи по въпроси зададени от Дижонската академия. Имануел Кант пише прочутата си статия „Отговор на въпроса: Що е Просвещение“ (1783) като отговор на въпрос, зададен към публиката от списание „Берлински месечник“.
По аналогия с тази стара практика рамките на курс в курс PHIB 662 Практика: Реализация на самостоятелен изследователски проект по стандарт за научна публикация студентите трябва да изпълнят подобна задача. Всеки от тях трябва да си избере един от формулираните по-долу три въпроса и да напише кратка статия (максимум 3 страници), в която:
1. Да обясни в какво се състои въпросът, на който студентът е избрал да отговаря, към коя област на живота (респ. на знанието) принадлежи този въпрос и защо е важен?
2. С какви други въпроси е свързан избрания въпрос и по какъв начин?
3. Какви са възможните отговори на този въпрос и какви са техните силни и слаби страни?
4. Как самият студент отговаря на въпроса и какви са аргументите в подкрепа на този отговор?
5. Какви критични възражения към своя отговор очаква студентът и как би отговорил на тези възражения?
6. Какви са близките и далечни следствия от отговора, който студентът дава на въпроса?
Въпросите, които се предлагат като възможности за избор, са от областта на социалната и политическата философия:
1. Един от авторите и популяризаторите на конституцията на САЩ Джеймс Мадисън казва, че най-важният въпрос за демокрацията е образованието. Съществува ли според Вас връзка между демокрация и образование и ако има, в какво се състои тя?
2. През 20-те и особено през 30-те години на 20 век в много европейски страни, в това число и нашата страна, се наблюдава нарастване на популярността на авторитарни и тоталитарни диктатури като тези на Мусолини в Италия, Франко в Испания, Хитлер в Германия и Сталин в Съветския съюз, съпътствано от разочарование от демокрацията. Имат ли според Вас диктатурите предимства пред демокрациите, с които би могло да се обясни нарастването на тяхната популярност през определени исторически периоди?
3. Една от най-разпространените съвременни критики към либералната демокрация е, че в условията на либерална демокрация наборът от индивидуални права, защитени от конституцията, се разширява прекомерно и с това се задоволяват произволните претенции на малобройни, но активни обществени групи (напр. някои етнически, расови и религиозни малцинства и ЛГБТ общностите), което обаче противоречи на ценностите на голямото мнозинство от гражданите. Виждате ли основания за подобни критики, не е ли станала либералната демокрация „прекалено“ либерална?
Накрая студентите трябва да оформят свите отговори като статия за публикуване в научно списание със заглавие, име на автора под заглавието и кратко резюме (3-4 изречения) по името на автора.
Преподавател(и):
проф. Христо Тодоров д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Как писмено се формулира и обосновава философска теза.
2) могат:
• Самостоятелно да оформят свой текст като научна публикация.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Да четат с разбиране и да тълкуват философски текстове.
• Да познават обичайните стандарти за публикация в областта на философията
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Практика, практикум
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Обяснение на въпроса, на който студентът е избрал да отговаря, към коя област на живота (респ. на знанието) принадлежи този въпрос и защо е важен?
- С какви други въпроси е свързан избрания въпрос и по какъв начин?
- Какви са възможните отговори на този въпрос и какви са техните силни и слаби страни
- Как самият студент отговаря на въпроса и какви са аргументите в подкрепа на този отговор?
- Какви критични възражения към своя отговор очаква студентът и как би отговорил на тези възражения?
- Какви са близките и далечни следствия от отговора, който студентът дава на въпроса?