BATB605 Психология и туристическо поведение
Анотация:
Целта на семинара е студентите да придобият умения и навици да анализират и прилагат
изследователските методи на психологията и социологията в туризма при разглеждане спецификата
на туристическото поведение на различните потребители на туристически продукт. Сминарът цели
да запознае студентите с основните детерминанти, определящи поведението на туристите,
основните фактори в процеса на вземане на решение за туристическа покупка и моделите на
туристическо поведение.
Преподавател(и):
доц. Димитър Панайотов д-р
доц. Милена Караилиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Цел: Практиката цели да запознае студентите с основните аспекти на оценката на конкурентоспособността в туризма и на база получените теоретични знания да изгради критично мислене – основа формирането на експертната оценка. Оценката на конкурентоспособността от гл.т. на студентите се заражда под формата на проучване, а не чрез анализ на информация в интернет сайтове. Основният метод за събиране на данни е прякото наблюдение. На практика ще се сравняват данни и факти от туризма в два или повече обекта (хотели, ресторанти, туристически агенции/туроператори предимно) чрез описание и последващ сравнителен анализ по предварително зададени критерии с цел разкриването на причините за констатираните разлики и равнище на конкурентоспособност.
Крайните ползи за студентите се изразяват основно в това, чрез проведената практика да са в състояние да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности, свързани с анализ, оценка и разбработване на стратегии за повишаване на конкурентоспособността на туристическия продукт в различни сфери.
- да анализират развитието на туризма в конкретна дестинация и конкурентните предимства на туристически продукт;
Компетенции:
1) ще знаят:
• същността, развитието, изследователските методи на психологията и социологията в туризма и зоните на изследване;
• социалното възприемане на другите хора и разбиране на причините за различното поведение на туристите.
• влиянието на туризма върху социалната среда и личността;
• моделите на туристическо поведение и класификацията на факторите на рекреационното поведение;
• спецификата на туристическото поведение на различните потребители на туристически продукт;
• детерминантите, определящи поведението на туристите;
• междукултурната интеракция и детерминантите на културния шок;
• основните фактори в процеса на вземане на решение за туристическа покупка;
• типология на туристите и Туристическият модел на XXI век.
2)ще могат:
• да анализират рекреационно-туристически потребности на туристическите потребители;
• да анализират причините за различното поведение на туристите;
• да анализират пазара на туристически услуги, отчитайки спецификата на туристическия контингент;
• отчитайки психологическите особености, да анализират промяната в начина на живот и появата на нови
ценности в поведението на потребителите на туристически услуги;
• да анализират психологическия климат на туристическата група в дестинацията;
• да анализират поведението на туристите с помощта на психологията с цел да се формира проактивна нагласа /изпреварване на действията на туриста/.
• да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически
дейности.
Предварителни изисквания:
ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ:
Студентите да имат знания и/или умения:
• да познават основните понятия и дефиниции в сферата на туризма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в социалната психология и туризма.
- Същност, развитие и изследователски методи на социалната психология. Основни понятия и дефиниции. Съвременни тенденции в развитието на психологията на туристическото поведение.
- Социално възприемане на общуването в туризма.
- Туризъм и социална психология. Влияние на туризма върху социалната среда и личността.
- Туристически контингент, рекреационно-туристически потребности и туристическо поведение. Класификация на факторите на рекреационното поведение.
- Специфика на туристическото поведение. Анализ на поведението на туристите.
- Основни характеристики в поведението на туристическите потребители. Модел на туристическото поведение. Характеристика на новия тип туристически потребител.
- Детерминанти, определящи поведението на туриста.
- Анализ на поведението на туристите от различни национални култури.
- Анализ на поведението на туристите от различни национални култури.
- Процес на вземане на решение за туристическа покупка.
- Анализ на психологическия климат на туристическата група в дестинацията.
- Етика в туризма. Приносът на психологията в туризма към взаимно разбиране и почит между народи и общества.
- Етика в туризма. Приносът на психологията в туризма към взаимно разбиране и почит между народи и общества.
- Проблеми и тенденции в туристическото поведение на туристите у нас.
- “Психологически профил на туристически контингент” (Типология на туристическото поведение: профили, избор на сегмент и подходи на изследване) ПЛАН Увод 1. Взаимовръзка глобализация – култури – туризъм. 2. Национални особености на туристическия контингент. 3. Анализ на генетичната среда и външните фактори, детерминиращи туристическото поведение. 4. Анализ на вътрешните – личностни и психологически фактори, провокиращи туристическото поведение. 5. Психологически профил на туристическия контингент (типология на туристите). Заключение (Предложения относно техники за оказване на влияние върху туристическия контингент)
Литература по темите:
2. Караилиева, М. „Психология на туристическото поведение”, Изд. „Авангард Прима”, С.,
2012
3. Караилиева, М., „Тенденции в туристическото поведение”, Сборник доклади „Бизнесът – позитивната сила в обществото”, изд. Нов Български Университет, 2014
Средства за оценяване:
Практика 50 %
Практическа разработка 50 %