BATB605 Психология и туристическо поведение
Анотация:
Целта на семинара е студентите да придобият умения и навици да анализират и прилагат
изследователските методи на психологията и социологията в туризма при разглеждане спецификата
на туристическото поведение на различните потребители на туристически продукт. Сминарът цели
да запознае студентите с основните детерминанти, определящи поведението на туристите,
основните фактори в процеса на вземане на решение за туристическа покупка и моделите на
туристическо поведение.
Преподавател(и):
доц. Димитър Панайотов д-р
доц. Милена Караилиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Цел: Практиката цели да запознае студентите с основните аспекти на оценката на конкурентоспособността в туризма и на база получените теоретични знания да изгради критично мислене – основа формирането на експертната оценка. Оценката на конкурентоспособността от гл.т. на студентите се заражда под формата на проучване, а не чрез анализ на информация в интернет сайтове. Основният метод за събиране на данни е прякото наблюдение. На практика ще се сравняват данни и факти от туризма в два или повече обекта (хотели, ресторанти, туристически агенции/туроператорипредимно) чрез описание и последващ сравнителен анализ по предварително зададени критерии с цел разкриването на причините за констатираните разлики и равнище на конкурентоспособност.
Крайните ползи за студентите се изразяват основно в това, чрез проведената практика да са в състояние да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности, свързани с анализ, оценка и разбработване на стратегии за повишаване на конкурентоспособността на туристическия продукт в различни сфери.
- да анализират развитието на туризма в конкретна дестинация и конкурентните предимства на туристически продукт;
Компетенции:
1) ще знаят:
• Същността, развитието, изследователските методи на психологията и социологията в туризма и зоните на
изследване;
• Социалното възприемане на другите хора и разбиране на причините за различното поведение на
туристите.
• Влиянието на туризма върху социалната среда и личността;
• Моделите на туристическо поведение и класификацията на факторите на рекреационното поведение;
• Спецификата на туристическото поведение на различните потребители на туристически продукт;
• Детерминантите, определящи поведението на туристите;
• Между културната интеракция и детерминантите на културния шок;
• Основните фактори в процеса на вземане на решение за туристическа покупка;
• Типология на туристите и Туристическият модел на XXI век.
2)ще могат:
• Да анализират рекреационно-туристически потребности на туристическите потребители;
• Да анализират причините за различното поведение на туристите;
• Да анализират пазара на туристически услуги, отчитайки спецификата на туристическия контингент;
• Отчитайки психологическите особености, да анализират промяната в начина на живот и появата на нови
ценности в поведението на потребителите на туристически услуги;
• Да анализират психологическия климат на туристическата група в дестинацията;
• Да анализират поведението на туристите с помощта на психологията с цел да се формира проактивна
нагласа /изпреварване на действията на туриста/.
• Да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически
дейности.
Предварителни изисквания:
ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Да познават основните понятия и дефиниции в сферата на туризма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Панайотов, Д. „Психология на бизнеса”, Изд. НБУ, С., 2011
2. Караилиева, М. „Психология на туристическото поведение”, Изд. „Авангард Прима”, С.,
2012
3. Караилиева, М., „Тенденции в туристическото поведение”, Сборник доклади „Бизнесът –
позитивната сила в обществото”, изд. Нов Български Университет, 2014
Средства за оценяване:
Практика 50 %
Практическа разработка 50 %