LOGB614 Основи на слухово-речевата терапия при деца с увреден слух
Анотация:
Целите на настоящия курс са свързани с осигуряване на базисни знания на студентите относно общите теоретични и специфични аспекти на терапевтично въздействие и слухово-речева (ре)хабилитация при деца с увреден слух. Програмата отразява научно-съдържателни постановки на съвременните подходи на въздействие, които намират практическо приложение в пряката работа и комуникация на бъдещите логопеди със слуховоувредени деца и техните семейства.
Курсът осигурява познания за особеностите на слуховото и езиково-говорното развитие при нарушен слух, с оглед на разнообразието от индивидуални и социални фактори, формиращи структурата на личността. Специално внимание се обръща на детерминантите от социален характер – социално-културна среда, доминиращо езиково средство, слухов статус на семейството, образователна среда.
Съдържанието на курса разглежда въпроси от областта на специалната педагогика, лингвистиката, аудиологията, слухово-речевата рехабилитация. Учебният материал е разпределен в 30 академични часа, от които 4 часа са практически наблюдения, а други 4 часа са предвидени за групови дискусии, в рамките на които студентите могат да усвоят знания и практически умения по темите, в пряк контакт с носители на слухово нарушение.
Преподавател(и):
Славина Лозанова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Да познават и прилагат категориалния апарат;
• Да познават основните концептуални подходи към глухотата и категориите индивиди с увреден слух
• Да познават основните методи за диагностика на състоянието на слуха и видове подходи за слухопротезиране
• Да познават основните методи и принципи на терапевтична дейност, (ре)хабилитация на слуха и говора при деца с увреден слух
2) могат:
• Да прилагат усвоените теоретични знания в условия на общуване с лица със слухово нарушение
• Да планират корекционно-терапевтичната дейност съобразно хетерогенните характеристики на индивида със слухово нарушение – индивидуалните особености и потенциал, равнище на речево развитие, език на комуникация, семейна и образователна среда, система на ресурсно подпомагане
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Балканска, Н. Кохлеарната имплантация в детска възраст. Парадигма. 2009
2. Дионисиева, К. Глухотата в детска възраст: ранно откриване и въздействие. София, 1996
3. Даскалова Ф. Психолингвистика. Лекционен курс за студенти по психология. Даниела Убенова, София, 2003
4. Лозанова, Сл. Предпоставки за развитие на билингвизма като метод за обучение на деца с увреден слух, сп.Специална педагогика, Март, 2002
5. Лозанова, Сл., Ив. Стоянова. Интеркултурни и социолингвистични особености на жестовия език в общността на хората с увреден слух в България. Сборник Паисиеви четения: Език, литература и интеркултурна комуникация, 2016
6. Лозанова, Сл. Практически аспекти на партньорството в екип при кохлеарна имплантация, Сборник доклади от Научна конференция с международно участие „Комуникативни и емоционално-поведенчески нарушения“, НБУ, 2015
7. Лозанова, Сл. Вербално-жестови билингвистични стратегии за работа с видео текст, Годишник на ВУ „Международен колеж”, Том VI Четвърта международна научно-приложна конференция за младите изследавотели „Модерни методи на образование”, 2013
8. Попзлатева, Ц. Психология на развитието при слухо-речева патология. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С., 1999
9. Учителят в помощ на интегрираните деца с увреден слух, Сб. Под редакцията на А. Балтаджиева, СГБ, София, 2000
10. Шишков, Л., Г. Стаматов, Основи на слухопротезирането, С., 1986
11. Bench J. Communication Skills in Hearing-Impaired Children. London: Whurr Pbl, 1992
12. Choices in Deafness: a Parents Guide. Ed. By Sue Schwartz. Woodbine House Inc., 1987
13. Lorthern, J. Hearing Disorders. Allyn and Bacon, 1995
14. Marschark, M. Raising and Educating a Deaf Child. Oxford University Press, 1997.
Средства за оценяване:
1. Тест;
2. Презентация;
3. Казус