NJRN627 Проактивна телевизия
Анотация:
Отправна точка, мотивираща необходимостта от този курс, е промяната в моделите на взаимодействие между аудиовизуалните медии и техните аудитории и потребители. В епохата на дигиталните медии контролът върху комуникационния процес преминава от медиите в ръцете на аудиториите и потребителите. Необходимо е медийно съдържание, което в тази ситуация да гарантира жизнеспособност на бизнес моделите на медиите. Това поставя нови творчески задачи пред създателите на аудиовизуално медийно съдържание. От друга страна, промененото поведение на аудиториите и потребителите е определящ фактор за това какво ново медийно съдържание е необходимо. Развлекателната индустрия успешно разработва нови канали за разпространение на аудиовизуални продукции. Успехът на стрийминг платформите е ярко доказателство за такава тенденция. Журналистиката, като дейност по създаване на един вид аудиовизуално съдържание, е изправена пред предизвикателства, възможности, но – най-важното, получава свобода за нови творчески търсения. Курсът има за цел да формира знания по създаване на аудиовизуално журналистическо съдържание, отговарящо на спецификата на променената ситуация в неговото потребление. На базата са случаи от практиката се изследват успешни формати и практики в създаването на адаптивно медийно съдържание и модели за неговото комуникиране Курсът дава знания в областта на мултимедийната журналистика и създаването на адаптивно аудиовизуално съдържание.
Преподавател(и):
доц. Стойко Петков д-р
Валери Маринов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
◦ познават медийната среда в нейната цялост
• познават каналите и платформите за разпространение на аудиовизуално медийно съдържание
2) могат:
• Да създават медийно съдържание за разпространение през различни платформи и канали
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения в сферата на масовите комуникации, в частност телевизията и дигиталните медии.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Развитие на технологиите за създаване на аудиовизуално съдържание.
- Екосистемата на дигиталните медии.
- Законодателство на ЕС – ДАВМУ, Регламентът за медийни услуги, напредъка по изготвянето на Регламента за дигиталните пазари и др.
- Масмедии и дигитални медии. Основни модели на потребление.
- Дигитални технологии и потребление.
- Цифрова телевизия. Зараждане, развитие, актуално състояние. Роля и място на журналистическото медийно съдържание в цифровата телевизия.
- Мобилни комуникации и медийно съдържание.
- Стрийминг платформи и ОТТ (over-the-top).
- Създатели на аудиовизуално съдържание извън медиите.
- Медийно съдържание и канали за разпространение. Медиен „факт“ и контекст на медиите.
- Формати в дигиталните медии и „мисленето извън рамките“. Адаптивно аудиовизуално съдържание.
- Съдържание и истина. Основни технологии за автоматизирано създаване на съдържание. Факторът „Достоверност“. Изкуствен интелект, журналистика и роботи. Deep Fake и реални събития.
- Създаване на адаптивно съдържание за мултимедийно разпространение – източници, производствени и творчески ресурси. Изразни средства.
- Създаване на адаптивно съдържание за мултимедийно разпространение – структура и разпространение.
- Проактивната телевизия и 21. век.
Литература по темите:
• КАСТЕЛС, Мануел. Възходът на мрежовото общество. София, ЛИК, 2004.
• МАРИНОВ, Руси. Мобилна интернет комуникация. НБУ, Департамент „Масови комуникации“, годишник 2014. Достъпно на http://ebox.nbu.bg/mascom15/view_lesson.php?id=11
• МЕЛТЕВ, Михаил. Визуалната композиция (в екранните комуникации). НБУ, Департамент „Масови комуникации“, годишник 2014. Достъпно на http://ebox.nbu.bg/mascom15/view_lesson.php?id=12
• МИХАЙЛОВ, Владимир. Умна телевизия? Боже опази! // Медии и обществени комуникации. Изд. УНСС/Алма комуникация. 2011, №11. Достъпно на [www.Media-journal.info]
• ПАВЛОВА, Илиана. Професия Журналист 21.век. Велико Търново, Фабер, 2016.
• ПЕТКОВ, Стойко. Аудиовизията. София, Рой комюникейшънс, 2017.
• ПЕТРОВА, Теодора. Телевизионната програма като част от медийните аудио-визуални услуги. София, Авангард прима, 2018.
• ПЕШЕВА, Маргарита и др. Дигитални медии. Речник на основните понятия. Велико Търново, Фабер, 2012.
• ПЕШЕВА, Маргарита и др. Думите на медийния преход. Велико Търново, Фабер, 2010.
• РАЙЧЕВА, Лилия. Феноменът телевизия – трансформации и предизвикателства. София, Тип Топ прес, 2013.
Литература на английски език
• CHADWICK, Andrew. The Hybrid Media System.Oxford University Press, 2013.
• LE ROY WILSON, Stan. Mass media/Mass Cilture. An Introduction. Second Edition. McGraw-Hill, 1992.
• MELTEV, Mihail. Public Media in Digital Age. In: Understanding Communications in the New Media Era, 2014.
• STARKS, Michael. The Digital Television Revolution.Origins to Outcomes. Palgrave Macmillan, 2013.
• Internet Television: Definition & Impact. Available at: https://study.com/academy/lesson/internet-television-definition-impact.html
• PAVLIK, John V., Shawn McIntosh. Converging Media. A new introduction to Mass Communication. Oxford University Press, 2011.
Средства за оценяване:
Оценката се формира на базата участие в две дискусии и работа в рамките на две практически занятия