CARB608 Абстрактен филм
Анотация:
Курсът е комбинация от теоретична студия, анализ на абстрактни и експериментални филми и практически задачи. Анимацията освен сюжетна, може да е чисто експериментално, визуално преживяване. Много съвременни автори умело комбинират абстракцията с наратива и по този начин разширяват изразните си средства.
Много често абстрактните филми са директно свързани с музикалния темпо-ритъм. Вълната от абстрактно изразяване започва в началото на XX век и се развива паралелно в изобразителното изкуство и в киното. Жанрът “Абстрактен филм” се смята за неразделна част от експерименталното кино. Много често се използва и термина “визуална музика”.
В практическата си част студентите ще могат да изпълнят кратки упражнения в различни анимационни техники - рисувана анимация и/или покадрова анимация под камера, които са изцяло изградени от абстрактни форми, цветове, движение и ритъм. Студентите ще имат задача да създадат и звукови / музикални колажи към своите филми.
Преподавател(и):
ас. Весела Данчева-Богданова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Ще получат необходимите познания за въздействието на абстрактните решения в драматургията на анимационния филм.
Ще се запознаят с ярки примери на абстракти и експериментални филми от началото на XX век до днес.
2) могат:
Да експериментират с абстрактни форми и звук.
Ще разширят представите си за силата на абстракцията, като изразно средство.
Ще прилагат въображението си в комбинация с натрупаните умения по анимация.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- Основни познания и умения по класическа и приложна анимация, анимационна драматургия и режисура.
- Да имат интерес към експериментално кино и музика / звук.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в темата - абстактен филм.
- Исторически преглед на зараждането на абстрактното изкуство - В.Кандински, К.Малевич, Делоне, Марсел Дюшан и тн.
- Първите експериментални филми - движението “Абсолютен филм”.
- Абстрактна анимация - Оскар Фишингер и Ханс Рихтер.
- Експериментите с форми и звук на Нормън Макларън.
- Връзка между абстракцията и музиката.
- Въздействие на абстрактните решения в драматургията на анимационния филм.
- Идея за кратък филм от абстрактни форми по конкретно задание.
- Концептуално решение, избор на техника.
- Кадриране, сториборд и аниматик.
- Изпълнение на анимацията - част 1.
- Изпълнение на анимацията - част 2.
- Звуков колаж - експеримент и запис.
- Монтиране на картина и звук.
- Презентация на филмите на студентите.
Литература по темите:
- Robert Russett and Cecile Starr, “Experimental Animation - Origin of a new art”, 1988
Дитмар Елгер, “Абстрактно изкуство”, Ташен
- Леонард Брукс, “Painting and Understanding Abstract Art: An Approach to Contemporary Methods”
- Джейн Дейвис, “Abstract Painting - The elements of Visual Language”
- Фриц Хайдър и Мариан Симел, “An Experimental Study of Apparent Behavior”, 1944
- Jonathan Gottschall, “The Storytelling Animal - How stories make us human”, 2012
- Гастон Башлар, „Поетика на пространството”, Народна култура, 1988
- Jack Burnham, “System Esthetics”, Artforum magazine, 1968
- Добрин Атанасов, “Изкуство от първата половина на ХХ век”, 2014
- Jennifer Valcke, “Static Films and Moving Pictures: Montage in Avant-Garde Photography and Film”, 2011