BAMB624 Бизнес планиране и прогнозиране
Анотация:
Kурсът предоставя на студентите комплексно разбиране на техниките за бизнес планиране и прогнозиране от съществено значение за предприемаческия бизнес. Чрез теоретично изследване и практическо приложение студентите научават как да анализират средата, да целеполагат и да формулират стратегия чрез финансови прогнози, които да подкрепят стратегическото вземане на решения. Курсът е насочен към усвояването на работата по Бизнес моделиране по канава, като широко използван инструмент за визуализиране, анализиране и привеждане в изпълнение на бизнес модели. Студентите ще придобият практически опит в създаването и оценяването на бизнес модели в избрани браншове, подобрявайки уменията си за критично мислене и решаване на проблеми.
Преподавател(и):
доц. Анета Маричова д-р
доц. Ваня Сланчева-Банева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) Придобиване на умения за създаване и анализ на бизнес модел по канава за предприемаческия бизнес, вкл. разбиране на взаимодействието между елементите на бизнес модела и тяхното въздействие върху рентабилността и устойчивостта.
3) Усвояване на техники за анализ на пазара и позициониране спрямо конкуренцията.
4) Придобиване на практически умения за създаване на прогнози за приходите, оценка на разходите и анализ на паричния поток.
5) Приложение на теоретични концепции към сценарии в реалния свят чрез казуси.
Предварителни изисквания:
Работа с MS Excel.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Принципи на бизнес планиране прогнозиране. Контролиране и овладяване на: целите, времето, моделите, коректността и риска.
- Процес на планиране в бизнес организацията. Организационен дизайн и структури. За мисията визията на бизнес организацията
- Процес на стратегическо планиране: бизнес мисия - анализ на средата - целеполагане - формулиране на стратегия - разписване на програми - бюджетиране - имплементиране - контрол.
- Анализ на средата: 1) Анализ на външната среда - PEST, Анализ на 5-те конкурентни сили по Портър, Анализ на BCG, SWOT анализ 2) Анализ на вътрешно-организаиционната среда: 7S анализ по McKinsey
- Цели и целеполагане. Картографиране на бизнес стратегията
- Решаване на казус. The Fashion Channel: Стратегическо планиране за маркетинга. Прогнозиране на продажбите
- Стратегическо мислене. 1. Осмисляне на голямата картина 2. Изследване на ключови тенденции 3. Оспорване на предположения 4. Предвиждане на възможности и заплахи на средата
- Бизнес модел. Съставяне на бизнес модел по канава 1) Разработване на стратегията на бизнеса 2) Определяне на способностите на бизнеса и на необходимите ресурси 3) Определяне на стойността за заинтересованите лица. Съставяне на бизнес модел по канава
- Стойностно предложение по канава.
- Решаване на казус. ZipCar: Refining the Business Model
Литература по темите:
1. Владимирова, К., Тонкова, С. Славова, И., Иванов, П., Танушев, Х., и Й. Банкожа (2012) Прогнозиране и стратегическо планиране. София: УНСС.
2. Славова, Ирена (2009) Планиране и прогнозиране. София: НБУ.
3. Узунова, Юлия (1999) Маркетингов план. РОМИНА
4. Кръстева, Невяна и Ива Петрова (2007) Стратегически маркетинг: Маркетингови стратегии. Авангард-Прима
5. "Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers" by Alexander Osterwalder and Yves Pigneur
6. "The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses" by Eric Ries
7. "The Art of the Start 2.0: The Time-Tested, Battle-Hardened Guide for Anyone Starting Anything" by Guy Kawasaki